Renaixement i Barroc: Art, Història i Característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,43 KB

UNITAT 5: RENAIXEMENT

Cronologia: s. XV-XVII. Volen el “renaixement” dels clàssics. No els agradava l'art gòtic. Són conscients que són “genis” i fan art. Neix a Itàlia.

Períodes:

  • Quattrocento (1400): creatiu, no són artesans, tenen la capacitat de crear, període de provatures.
  • Cinquecento (1500): intenten perfeccionar el que ja s'ha fet.
  • Manierisme (1600): fan obres a la “maniera” d'altres autors.

Context històric: les ciutats volen ser modernes, necessiten l'ajuda d'artistes per reformar o fer de nou construccions antigues. La nova construcció la promou l'església (papes), la noblesa, la monarquia i la burgesia (família Medici). Bonança econòmica, porten pigments d'Amèrica i es comercialitzen. Pensament: recuperar l'humanisme clàssic i la separació entre fe i raó. Els pintors tenen llibertat per escollir el que pinten. Qui té art té poder.

Temes:

  • Religiós
  • Mitològic (excusa per treballar el cos humà)
  • Retrats (deixar constància de la persona)
  • Paisatges
  • S'afegeix la psicologia dels personatges.

Característiques generals:

  • Es busca la bellesa imitant-la.
  • Es domina la profunditat.

PINTURA

  • Desapareix el retaule.
  • Pinten a fresc o llenç.
  • Perspectiva molt dominada.
  • Una sola escena.
  • Personatges amb moviment.
  • No hi ha atributs.
  • Tema secundari.
  • Molta varietat de colors.
  • Llum natural.
  • Composicions senzilles.

Pintors:

  • Quattrocento: Botticelli, Fra Angelico i Massaccio. Centre a Florència, tenen dues vies:
    • Massaccio: més creativa, volen canviar el gòtic.
    • Botticelli: continuïtat gòtica.
  • Cinquecento: Rafael, Miquel Àngel, Leonardo da Vinci i Ticià. Innovacions de pintors creatius, tenen la teoria feta i l'apliquen.
  • Manierisme: Greco. Imiten des d'un punt personal després d'haver assimilat el Renaixement.

ESCULTURA

  • S'inspiren en Grècia i Roma.
  • Tema principal: cos humà.
  • Dominen perfectament les proporcions.
  • No són policromades.
  • Monumentalitat: dona importància a l'home.
  • Situades a llocs públics.
  • No tenen relació amb l'arquitectura.
  • Temes: mitologia i religió.
  • Senzilles.
  • No tenen moviment.

ARQUITECTURA

  • Inspirats en els clàssics.
  • Busquen simetria, bellesa amb moviments rítmics, finestres...
  • Basats en les proporcions matemàtiques.
  • Pocs elements decoratius.
  • Volen adquirir la perfecció, donar sensació de tranquil·litat.
  • Molt lluminosos, colors clars.
  • Manual de l'arquitectura escrit per Alberti.
  • Es fan maquetes, plànols...
  • Arquitectes més importants: Bramant (Vaticà), Brunelleschi (primera obra del Renaixement), Miquel Àngel.
  • Tipologies: esglésies, palaus, viles, edificis de serveis.

Característiques formals:

  • Recuperen elements clàssics constructius.
  • Perfeccionen els finestrals.
  • Incorporen la tecnologia (tirants metàl·lics).
  • Quattrocento: queden paleses les característiques de l'època. Brunelleschi fa els canvis.
  • Cinquecento: el centre és Roma, gran construcció = Vaticà.

UNITAT 6: EL BARROC

Context històric: s. XVI a Itàlia i al s. XVII a la resta d’Europa. Barroc = perla irregular. Recarregat, exagerat però en negatiu. No ha agradat. Continuen amb l’estil del Renaixement, miren la realitat però afegeixen creativitat. Ciutat barroca per excel·lència: Roma. Primers monuments a Amèrica del Sud són barrocs. Utilitzen l’art per representar-se com a herois i denotar poder. L’església té molt de poder, moment de la contrareforma catòlica. Utilitzaran l’art per impressionar, per buscar el sentiment. El pensament està més a l'abast de la gent, hi ha universitats, s’instaura el parlament. Neix el capitalisme comercial, lliure comerç, oferta i demanda, l’home aconsegueix major benefici. S’inicia la premsa, avenços en qüestions mèdiques.

Característiques generals:

  • Les imatges volen emocionar a l’espectador, cridar la seva atenció, que es sentin identificats.
  • No volen repetir el Renaixement, volen ser creatius. Les seves obres s’identifiquen sense la signatura.
  • Naturalisme: miren totes les realitats però li donen la seva interpretació.
  • Es col·leccionen obres.

PINTURA

  • Segle d’or de la pintura universal, esplendor. Moment on més es pinta.
  • Dos “gustos”: acadèmia (segueixen les normes clàssiques) i la part creativa i diferent.
  • Domini tècnic, tècnica: oli sobre tela.
  • Predomina el color, se sobreentén que la pintura és perfecta. Intensitat dels colors.
  • Llum artificial.
  • Pintures complexes, més d’una escena, composicions diagonals, espirals...
  • Personatges amb molt moviment.
  • Teatralitat per transmetre sentiments.

Temes:

  • Religiós
  • Costumista (vida quotidiana)
  • Mitològic (amor, bellesa femenina...)
  • Paisatge
  • Retrats

Caravaggio és el pintor més important. Va estar a la presó per assassinat, mor assassinat de jove. És el primer a fer teatralitat dels personatges, observa la realitat i els hi dona humanitat. El segueixen els pintors posteriors. Marca tendència.

Diego Velázquez: 1600, espanyol. Segle d’or, en l’art i la literatura. La desgràcia d’Espanya es converteix en un tema. Pinta la misèria. Parla de conceptes generals a partir de pintures senzilles. Temes humans. De jove va al taller d’un pintor a Sevilla, Francisco Pacheco, el seu sogre. El supera i per això va a casa del rei amb una obra sota el braç i aquest l'anomena pintor reial amb 21 anys. També feia obres per a ell: “La rendició de Breda”, “Les filadores”... Viatja a Roma per veure Miquel Àngel, Ticià i Caravaggio. Coneix a Rubens i es fan molt amics. No tindrà mai ajudants. Influenciarà a Goya, Picasso...

ESCULTURA

  • Monumentals.
  • Molta expressió.
  • Moviment.
  • Complexa.
  • Grups escultòrics.
  • Molt clarobscur.
  • Volen transmetre.
  • Gran domini tècnic.
  • Teatralització.
  • Materials: marbre i bronze.

ARQUITECTURA

Urbanisme: organització de la ciutat. Roma, primera ciutat on hi ha urbanisme. Ex: Eixample. A l’època no ho fan des de zero, fan petites modificacions.

Característiques:

  • No busquen l’harmonia, grans i monumentals.
  • Recarregades: molts elements decoratius.
  • Façanes com a escultures.
  • Treballen amb l’estuc.
  • Molt clarobscur.
  • Formes geomètriques complexes.
  • Columnes complexes, moltes en espiral.
  • Plantes complexes.
  • Perquè l’espectador no es quedi indiferent.

Entradas relacionadas: