Renaixement i Barroc: Art, Història i Característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,43 KB
UNITAT 5: RENAIXEMENT
Cronologia: s. XV-XVII. Volen el “renaixement” dels clàssics. No els agradava l'art gòtic. Són conscients que són “genis” i fan art. Neix a Itàlia.
Períodes:
- Quattrocento (1400): creatiu, no són artesans, tenen la capacitat de crear, període de provatures.
- Cinquecento (1500): intenten perfeccionar el que ja s'ha fet.
- Manierisme (1600): fan obres a la “maniera” d'altres autors.
Context històric: les ciutats volen ser modernes, necessiten l'ajuda d'artistes per reformar o fer de nou construccions antigues. La nova construcció la promou l'església (papes), la noblesa, la monarquia i la burgesia (família Medici). Bonança econòmica, porten pigments d'Amèrica i es comercialitzen. Pensament: recuperar l'humanisme clàssic i la separació entre fe i raó. Els pintors tenen llibertat per escollir el que pinten. Qui té art té poder.
Temes:
- Religiós
- Mitològic (excusa per treballar el cos humà)
- Retrats (deixar constància de la persona)
- Paisatges
- S'afegeix la psicologia dels personatges.
Característiques generals:
- Es busca la bellesa imitant-la.
- Es domina la profunditat.
PINTURA
- Desapareix el retaule.
- Pinten a fresc o llenç.
- Perspectiva molt dominada.
- Una sola escena.
- Personatges amb moviment.
- No hi ha atributs.
- Tema secundari.
- Molta varietat de colors.
- Llum natural.
- Composicions senzilles.
Pintors:
- Quattrocento: Botticelli, Fra Angelico i Massaccio. Centre a Florència, tenen dues vies:
- Massaccio: més creativa, volen canviar el gòtic.
- Botticelli: continuïtat gòtica.
- Cinquecento: Rafael, Miquel Àngel, Leonardo da Vinci i Ticià. Innovacions de pintors creatius, tenen la teoria feta i l'apliquen.
- Manierisme: Greco. Imiten des d'un punt personal després d'haver assimilat el Renaixement.
ESCULTURA
- S'inspiren en Grècia i Roma.
- Tema principal: cos humà.
- Dominen perfectament les proporcions.
- No són policromades.
- Monumentalitat: dona importància a l'home.
- Situades a llocs públics.
- No tenen relació amb l'arquitectura.
- Temes: mitologia i religió.
- Senzilles.
- No tenen moviment.
ARQUITECTURA
- Inspirats en els clàssics.
- Busquen simetria, bellesa amb moviments rítmics, finestres...
- Basats en les proporcions matemàtiques.
- Pocs elements decoratius.
- Volen adquirir la perfecció, donar sensació de tranquil·litat.
- Molt lluminosos, colors clars.
- Manual de l'arquitectura escrit per Alberti.
- Es fan maquetes, plànols...
- Arquitectes més importants: Bramant (Vaticà), Brunelleschi (primera obra del Renaixement), Miquel Àngel.
- Tipologies: esglésies, palaus, viles, edificis de serveis.
Característiques formals:
- Recuperen elements clàssics constructius.
- Perfeccionen els finestrals.
- Incorporen la tecnologia (tirants metàl·lics).
- Quattrocento: queden paleses les característiques de l'època. Brunelleschi fa els canvis.
- Cinquecento: el centre és Roma, gran construcció = Vaticà.
UNITAT 6: EL BARROC
Context històric: s. XVI a Itàlia i al s. XVII a la resta d’Europa. Barroc = perla irregular. Recarregat, exagerat però en negatiu. No ha agradat. Continuen amb l’estil del Renaixement, miren la realitat però afegeixen creativitat. Ciutat barroca per excel·lència: Roma. Primers monuments a Amèrica del Sud són barrocs. Utilitzen l’art per representar-se com a herois i denotar poder. L’església té molt de poder, moment de la contrareforma catòlica. Utilitzaran l’art per impressionar, per buscar el sentiment. El pensament està més a l'abast de la gent, hi ha universitats, s’instaura el parlament. Neix el capitalisme comercial, lliure comerç, oferta i demanda, l’home aconsegueix major benefici. S’inicia la premsa, avenços en qüestions mèdiques.
Característiques generals:
- Les imatges volen emocionar a l’espectador, cridar la seva atenció, que es sentin identificats.
- No volen repetir el Renaixement, volen ser creatius. Les seves obres s’identifiquen sense la signatura.
- Naturalisme: miren totes les realitats però li donen la seva interpretació.
- Es col·leccionen obres.
PINTURA
- Segle d’or de la pintura universal, esplendor. Moment on més es pinta.
- Dos “gustos”: acadèmia (segueixen les normes clàssiques) i la part creativa i diferent.
- Domini tècnic, tècnica: oli sobre tela.
- Predomina el color, se sobreentén que la pintura és perfecta. Intensitat dels colors.
- Llum artificial.
- Pintures complexes, més d’una escena, composicions diagonals, espirals...
- Personatges amb molt moviment.
- Teatralitat per transmetre sentiments.
Temes:
- Religiós
- Costumista (vida quotidiana)
- Mitològic (amor, bellesa femenina...)
- Paisatge
- Retrats
Caravaggio és el pintor més important. Va estar a la presó per assassinat, mor assassinat de jove. És el primer a fer teatralitat dels personatges, observa la realitat i els hi dona humanitat. El segueixen els pintors posteriors. Marca tendència.
Diego Velázquez: 1600, espanyol. Segle d’or, en l’art i la literatura. La desgràcia d’Espanya es converteix en un tema. Pinta la misèria. Parla de conceptes generals a partir de pintures senzilles. Temes humans. De jove va al taller d’un pintor a Sevilla, Francisco Pacheco, el seu sogre. El supera i per això va a casa del rei amb una obra sota el braç i aquest l'anomena pintor reial amb 21 anys. També feia obres per a ell: “La rendició de Breda”, “Les filadores”... Viatja a Roma per veure Miquel Àngel, Ticià i Caravaggio. Coneix a Rubens i es fan molt amics. No tindrà mai ajudants. Influenciarà a Goya, Picasso...
ESCULTURA
- Monumentals.
- Molta expressió.
- Moviment.
- Complexa.
- Grups escultòrics.
- Molt clarobscur.
- Volen transmetre.
- Gran domini tècnic.
- Teatralització.
- Materials: marbre i bronze.
ARQUITECTURA
Urbanisme: organització de la ciutat. Roma, primera ciutat on hi ha urbanisme. Ex: Eixample. A l’època no ho fan des de zero, fan petites modificacions.
Característiques:
- No busquen l’harmonia, grans i monumentals.
- Recarregades: molts elements decoratius.
- Façanes com a escultures.
- Treballen amb l’estuc.
- Molt clarobscur.
- Formes geomètriques complexes.
- Columnes complexes, moltes en espiral.
- Plantes complexes.
- Perquè l’espectador no es quedi indiferent.