El Renaixement: Art, Humanisme i Context Històric Europeu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,83 KB
El Renaixement: Art, Humanisme i Societat
Orígens i Evolució del Renaixement
El Renaixement va ser un moviment artístic vinculat a la revolució cultural de l'Humanisme. Es va iniciar a Itàlia al segle XV (Quattrocento) i va aconseguir la plenitud al segle XVI (Cinquecento).
La Nova Concepció de l'Art Renaixentista
Igual que els humanistes, els artistes es consideraven els successors dels mestres grecoromans. Es van inspirar en les obres de l'Antiguitat i van recuperar les regles de l'art clàssic per intentar reproduir la natura i l'ésser humà amb un esperit científic i racional. En les seves obres perseguien la representació de la bellesa ideal.
Consideraven que l'ésser humà era l'obra més perfecta de Déu i es van centrar en l'estudi de la natura i de l'anatomia. D'aquí el seu interès per la representació de la figura humana i el retrat.
La Secularització de l'Art i Nous Temes
L'art es va secularitzar i va perdre la funció eminentment religiosa que havia tingut a l'Edat Mitjana. Encara que continuaven representant continguts religiosos (escenes bíbliques, imatges de sants...), els artistes es van obrir a temes profans sorgits de la mitologia grecoromana.
Artistes i Mecenes: El Naixement del Reconeixement
Els arquitectes, pintors i escultors ja no eren artesans anònims sinó artistes que signaven les seves obres per reivindicar la seva originalitat i que començaven a gaudir de prestigi i reconeixement social.
Els nobles, que havien abandonat l'ideal cavalleresc, es van convertir en cortesans. Vivien en luxosos palaus urbans i s'interessaven per les arts i les lletres. Nobles i burgesos es van convertir en mecenes dels seus artistes predilectes, als quals encarregaven obres i acollien als seus palaus. Per primera vegada, l'art es va convertir en un objecte de mercat i van sorgir els primers col·leccionistes d'obres.
L'Escola Flamenca: Realisme i Detall al Nord
A Flandes, la pintura va desenvolupar un estil propi, reflex d'una societat burgesa que comprava obres d'art. La influència italiana va ser molt escassa a causa de l'acusada personalitat de la seva escola pictòrica, que al principi del segle XV ja emprava la tècnica a l'oli sobre taula amb gran mestria.
Les obres reflecteixen el gust pel detall i el realisme, tant en els paisatges, com en les escenes quotidianes (festes populars, mercats...) i en els retrats familiars.
Estructura Social Colonial a Amèrica
Jerarquia Social a les Colònies Americanes
- Espanyols: Eren les autoritats civils i eclesiàstiques.
- Criolls: Eren els descendents d'espanyols nascuts a Amèrica, amb grans propietats.
- Mestissos: Eren fills d'espanyols i indígenes, i van ocupar una posició intermèdia. Eren artesans, pagesos i comerciants.
- Indígenes: Al principi van ser majoria i proporcionaven la mà d'obra en mines, hisendes, etc.
- Mulats: Descendents d'espanyols i africans negres. Eren peons agrícoles, servents i artesans.
- Esclaus africans: Van substituir els indígenes, pràcticament aniquilats a les Antilles i costes del Carib, cosa que va impulsar el tràfic d'esclaus entre Àfrica i Amèrica.
Canvis Territorials a Europa al Segle XVII
Tractats de Pau i Noves Fronteres Europees (S. XVII)
Aquest mapa mostra com van canviar les fronteres a Europa al segle XVII per diferents tractats de pau:
- Pau de Westfàlia (1648): Els Països Baixos es fan independents d'Espanya.
- Pau dels Pirineus (1659): França guanya el Rosselló i parts de Catalunya. Lluís XIV es casa amb Maria Teresa d'Espanya.
- Pau de Lisboa (1668): Portugal es fa independent d'Espanya.
- Pau de Nimega (1678): França s'annexa el Franc Comtat d'Espanya.
El mapa mostra les zones afectades com Portugal, Castella, Catalunya i altres regions que van canviar de mans.
Obres Clau del Renaixement: Miquel Àngel i Leonardo da Vinci
Miquel Àngel (Michelangelo Buonarroti)
- David (1501-1504): Escultura en marbre, ubicada a la Galleria dell'Accademia a Florència.
- La Pietà (1498-1499): Escultura en marbre, situada a la Basílica de Sant Pere del Vaticà.
- Capella Sixtina (1508-1512): Conjunt de frescos al sostre de la Capella Sixtina al Vaticà, incloent-hi l'escena de La Creació d'Adam.
- Moisès (1513-1515): Escultura en marbre, part del monument funerari del Papa Juli II, situada a San Pietro in Vincoli a Roma.
- El Judici Final (1536-1541): Fresc a la paret de l'altar de la Capella Sixtina.
Leonardo da Vinci
- La Mona Lisa (1503-1506): Pintura a l'oli, situada al Museu del Louvre a París.
- La Última Cena (1495-1498): Fresc, ubicat al convent de Santa Maria delle Grazie a Milà.
- L'Home de Vitruvi (circa 1490): Dibuix que representa les proporcions ideals del cos humà.
- La Dama de l'Armiño (1489-1490): Pintura a l'oli, situada al Museu Czartoryski a Cracòvia.
- La Verge de les Roques (1483-1486): Hi ha dues versions, una situada al Museu del Louvre a París i l'altra a la National Gallery de Londres.