Relacions Públiques: Comunicació Estratègica, Ètica i Mitjans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

Segons Jordi Xifra, les RP són la disciplina que s'ocupa dels processos de comunicació entre les organitzacions i els públics. La seva pràctica consisteix en realitzar diversos projectes estratègics de comunicació. Propòsit: establir unes relacions de confiança i interès mutu entre les organitzacions i els seus públics.

Dret i RP: No tenen cos legislatiu propi que reguli la seva activitat professional. Tenen un fort component informatiu: dret a la informació i llibertat d'expressió. També dret de propietat intel·lectual.
Ètica: Valors pels quals una persona sap el que està bé i el que no. Grec ethos (costum, caràcter, manera de ser)
Formes subtils de manipulació informativa
  • Notitis: gabinets de comunicació creuen que enviar molta informació és donar bona imatge.
  • Filtrodependència: filtrar informació als mitjans privilegiats.
  • Censura per saturació: enviem molta informació per saturar els mitjans i que aquests censurin alguna part de la informació.
  • Tortura lèxica: Llenguatge difícil d'entendre perquè el periodista no sàpiga veure si és una trampa.
  • Eufemisme il·lustrat: Intentar quedar bé davant d'una situació extrema.
  • Plastilina semàntica: Recórrer a jocs d'expressió, sinònims que no aparentin ser negatius...
Infotàctiques
  • Tàctica del secret: Informació secret d'estat i no es pot explicar. A vegades mentida.
  • Tàctica de la informació dirigida: Filtrar casos secrets per manipular l'opinió pública.
  • Font emmascarada: Una persona que no es pugui relacionar amb la nostra organització, parli bé de la nostra organització.
  • Tàctica del canal doble: Dues fonts emmascarades els donem informació contradictòria.
  • Tàctica de l'omissió: Informar per saturació i obviar detalls.
  • Tàctica de la generalització: Donar informació molt genèrica perquè els detalls passin desapercebuts.
  • Tàctica del vapor: Creem molts rumors diferents i contradictoris perquè la gent no sàpiga què és cert.
  • Tàctica del degoteig: Anar donant petites dosis, petits detalls.
  • Tàctica del retorn: Polític que se'n va a fora diu una informació, i quan torna diu que és falsa, que no ho han entès bé.
Mitjans de comunicació: són els que s'encarreguen de divulgar la informació i transmetre-la al públic. Tot mitjà de comunicació sap que hi ha uns codis deontològics establerts i que els ha de complir.
Els codis són un conjunt de normes establertes. I la deontologia és la part de l'ètica que procura aplicar els principis en les professions.
Característiques dels codis:
  1. Llibertat i respecte als drets humans.
  2. Principis de veracitat, transparència i salvaguarda dels interessos dels clients.
  3. Honestedat, lleialtat, credibilitat, salvaguarda dels interessos dels públics i les seves reputacions.
Finalitat dels codis:
  1. Difondre el contingut de la seva tasca.
  2. Dotar els professionals d'unes pautes de comportament.
Avantatges dels codis:
  1. Reconeixement públic de la dimensió ètica d'una professió.
  2. Establiment de continguts morals.
  3. Defensar criteris morals interns en front de pressions exteriors.
  4. Augment del prestigi de la professió.
Limitacions dels codis:
  1. Restricció de la llibertat d'expressió.
  2. Són tan generals que no serveixen i estan subjectes a interpretacions.
  3. Escassa efectivitat dels codis.
  4. Sovint es redueix l'ètica únicament a l'abast dels codis.

Entradas relacionadas: