La relació del joc amb la cultura i altres temes relacionats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,41 KB

Pregunta 1: Quina relació té el joc amb la cultura?

Historia: Hipòcrates (300 a.C.) recomana fer rodar el cèrcol en un tractat de medicina.

Filosofia: Filòsof Schiller (1759-1805): “L’home només és veritablement humà quan juga”.

L’art: Renoir (1885): “La nena amb el cèrcol”.

L’antropologia: Roger Caillois (sociòleg) “el joc és consubstancial a la cultura”.

Literatura: Lewis Carrol (1865): “Alícia al país de les meravelles”. Descripció joc criquet.

Pregunta 2: Què és la praxiologia motriu?

Ciència de l’acció motriu i especialment de les condicions, modes de funcionament i resultats de la posada en situació d’aquestes accions. Diferents moviments. Es poden agrupar. Capacitats físiques bàsiques (només amb això ja podem fer una classificació).

Acció motriu: Procés de realització de les conductes motrius d’un o diversos subjectes que actuen en una mateixa situació motriu.

Estratègia motriu: Aplicació sobre el terreny d’un pla d’acció individual o col·lectiu, amb la finalitat de resoldre la tasca proposada per una situació motriu determinada.

Interacció motriu: Existeix a una interacció motriu quan, durant la realització d’una tasca motriu, el comportament motriu d’un individu influeix de manera observable en el de l’altre o diversos de la resta de participants.

Pregunta 3: 6 pilars de la gamificació (Oriol Ripoll)

-Objectiu clar:

-Narrativa:

-Dinàmiques:

-Mecàniques:

-Les TIC i les TAC:

-La validació i avaluació

Pregunta 4: Síntesis del currículum

El cos i el moviment, a partir de l’articulació de les capacitats motrius, juntament amb les habilitats motrius bàsiques i específiques s’han de desenvolupar a través de situacions motrius riques, de tipologia diversa, amb diferents variants i lògiques internes.

Pregunta 5: CAI

C-companys

A-adversari

I-incertesa

Pregunta 7: Posada (2020)

Familiarització: Persegueix motivar i “enganxar” el subjecte mitjançant l’ús exclusiu de jocs.

Iniciació tècnica: Busca establir les bases tecnicotàctiques (o habilitats específiques) mitjançant jocs i situacions lúdiques.

Formació tècnica: Perfeccionament tecnicotàctic i adaptació completa al reglament. Es combinen jocs amb exercicis analítics. Aprofundiment.

Competició: Pretén el màxim rendiment. Purament competitiu.

Pregunta 6: Classifica el següent joc segons les propostes de Galera (2019)

-Per criteris materials

-Per criteris formals

-Per criteris pedagògics

-Per criteris sociològics

Pregunta 8: Piaget (2020)

Període à Estadi de desenvolupament à Tipus de joc

0-2 anys à sensorio-motriu à sensorio-motriu o funcional

Piaget, psicòleg, el pare de la psicologia evolutiva. Relaciona el llarg de la vida.

Paràmetres: edat i desenvolupament cognitiu, respecte el joc.

3-7 anys à Preoperacional à 1-2: presimbòlic – 2-4: simbòlic egocèntric (nen centre del joc) – 4-6 simbòlic imitació

Període 8-11 anys à estadi desenvolupament cognitiu: operacions concretes à tipus de jocs: 7-8 simbòlic col·lectiu – 8-9 anys: reglat (caràcter absolut) – 9: regla realtiva

No especialització temprana

Període: 12 anys-adult à Estadi desenvolupament cognitiu: operacions abstractes à tipus de joc: reglat (regla relativa)

Atenent el moment d’aparició de l’activitat lúdica al desenvolupament cognitiu, contempla les categories següents:

a. Jocs d’exercici: Apareixen en els dos primers anys, a l’estadi de pensament sensoriomotor. En un primer moment, els jocs es basen en gestos espontanis per després fer-ho a la reproducció de moviments. Involuntaris, no es dona l’ordre del cervell al múscul, són espontanis.

b. Jocs simbòlics: Apareixen entre els dos i els set anys, a l’estadi de pensament preoperatori. Els jocs evolucionen des del caràcter individual (reflex de l’egocentrisme infantil, volen ser ells i per a ells) cap a la dimensió sociodemocràtica, amb l’entrada en escena de l’altre. Té un accent sociodramàtic, socialitzo aplicant el joc simbòlic. Nens/es representant de bombers, policies, metgesses, etc. això és joc simbòlic, intenten reproduir el món dels adults.

c. Joc de regles: Apareixen a partir dels set anys, manifestant-se a tots els estadis restants del desenvolupament cognitiu (“Operacions concretes” i “Operacions formals”). S’aprecia una evolució des d’una concepció rígida de les regles fins a la seva flexibilització. Relacionat amb el concepte d’especialització precoç de didàctica.

Entradas relacionadas: