La relació del joc amb la cultura i altres temes relacionats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,41 KB
Pregunta 1: Quina relació té el joc amb la cultura?
Historia: Hipòcrates (300 a.C.) recomana fer rodar el cèrcol en un tractat de medicina.
Filosofia: Filòsof Schiller (1759-1805): “L’home només és veritablement humà quan juga”.
L’art: Renoir (1885): “La nena amb el cèrcol”.
L’antropologia: Roger Caillois (sociòleg) “el joc és consubstancial a la cultura”.
Literatura: Lewis Carrol (1865): “Alícia al país de les meravelles”. Descripció joc criquet.
Pregunta 2: Què és la praxiologia motriu?
Ciència de l’acció motriu i especialment de les condicions, modes de funcionament i resultats de la posada en situació d’aquestes accions. Diferents moviments. Es poden agrupar. Capacitats físiques bàsiques (només amb això ja podem fer una classificació).
Acció motriu: Procés de realització de les conductes motrius d’un o diversos subjectes que actuen en una mateixa situació motriu.
Estratègia motriu: Aplicació sobre el terreny d’un pla d’acció individual o col·lectiu, amb la finalitat de resoldre la tasca proposada per una situació motriu determinada.
Interacció motriu: Existeix a una interacció motriu quan, durant la realització d’una tasca motriu, el comportament motriu d’un individu influeix de manera observable en el de l’altre o diversos de la resta de participants.
Pregunta 3: 6 pilars de la gamificació (Oriol Ripoll)
-Objectiu clar:
-Narrativa:
-Dinàmiques:
-Mecàniques:
-Les TIC i les TAC:
-La validació i avaluació
Pregunta 4: Síntesis del currículum
El cos i el moviment, a partir de l’articulació de les capacitats motrius, juntament amb les habilitats motrius bàsiques i específiques s’han de desenvolupar a través de situacions motrius riques, de tipologia diversa, amb diferents variants i lògiques internes.
Pregunta 5: CAI
C-companys
A-adversari
I-incertesa
Pregunta 7: Posada (2020)
Familiarització: Persegueix motivar i “enganxar” el subjecte mitjançant l’ús exclusiu de jocs.
Iniciació tècnica: Busca establir les bases tecnicotàctiques (o habilitats específiques) mitjançant jocs i situacions lúdiques.
Formació tècnica: Perfeccionament tecnicotàctic i adaptació completa al reglament. Es combinen jocs amb exercicis analítics. Aprofundiment.
Competició: Pretén el màxim rendiment. Purament competitiu.
Pregunta 6: Classifica el següent joc segons les propostes de Galera (2019)
-Per criteris materials
-Per criteris formals
-Per criteris pedagògics
-Per criteris sociològics
Pregunta 8: Piaget (2020)
Període à Estadi de desenvolupament à Tipus de joc
0-2 anys à sensorio-motriu à sensorio-motriu o funcional
Piaget, psicòleg, el pare de la psicologia evolutiva. Relaciona el llarg de la vida.
Paràmetres: edat i desenvolupament cognitiu, respecte el joc.
3-7 anys à Preoperacional à 1-2: presimbòlic – 2-4: simbòlic egocèntric (nen centre del joc) – 4-6 simbòlic imitació
Període 8-11 anys à estadi desenvolupament cognitiu: operacions concretes à tipus de jocs: 7-8 simbòlic col·lectiu – 8-9 anys: reglat (caràcter absolut) – 9: regla realtiva
No especialització temprana
Període: 12 anys-adult à Estadi desenvolupament cognitiu: operacions abstractes à tipus de joc: reglat (regla relativa)
Atenent el moment d’aparició de l’activitat lúdica al desenvolupament cognitiu, contempla les categories següents:
a. Jocs d’exercici: Apareixen en els dos primers anys, a l’estadi de pensament sensoriomotor. En un primer moment, els jocs es basen en gestos espontanis per després fer-ho a la reproducció de moviments. Involuntaris, no es dona l’ordre del cervell al múscul, són espontanis.
b. Jocs simbòlics: Apareixen entre els dos i els set anys, a l’estadi de pensament preoperatori. Els jocs evolucionen des del caràcter individual (reflex de l’egocentrisme infantil, volen ser ells i per a ells) cap a la dimensió sociodemocràtica, amb l’entrada en escena de l’altre. Té un accent sociodramàtic, socialitzo aplicant el joc simbòlic. Nens/es representant de bombers, policies, metgesses, etc. això és joc simbòlic, intenten reproduir el món dels adults.
c. Joc de regles: Apareixen a partir dels set anys, manifestant-se a tots els estadis restants del desenvolupament cognitiu (“Operacions concretes” i “Operacions formals”). S’aprecia una evolució des d’una concepció rígida de les regles fins a la seva flexibilització. Relacionat amb el concepte d’especialització precoç de didàctica.