Reino de Galicia e Lírica Medieval Galego-Portuguesa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en gallego con un tamaño de 5,94 KB
O Reino de Galicia na Idade Media
Orixe e Evolución do Reino
O Reino de Galicia xurdiu cos pobos suevos no século V. O seu territorio era maior que o actual; tamén formaban parte del parte de Asturias e de León e o norte de Portugal. No 1128, Afonso Henriques conseguiu a independencia de Portugal e, co seu falecemento no 1157, o reino dividiuse en dous para os seus fillos: o Reino de Galiza e o Reino de Castela.
Esplendor Medieval (Séculos XII-XIII)
Os séculos XII e XIII foron un período de esplendor na historia galega: aumentou a poboación, comezaron a desenvolverse as cidades...
Sociedade e Cultura
Na cultura, o Camiño de Santiago fixo de Santiago o núcleo relixioso máis importante de Occidente e servía de vía de entrada e difusión da arquitectura románica e da literatura en lingua romance. A sociedade era feudal e xurdiu unha nova clase social: a burguesía.
A Literatura Galego-Portuguesa Medieval
Apoxeo e Decadencia
A Baixa Idade Media foi unha etapa de apoxeo para a literatura galego-portuguesa; o galego-portugués era unha lingua de prestixio. O Camiño de Santiago atraeu moitas persoas e, por isto, importáronse técnicas literarias doutros lugares.
No século XIII xurdiu a lírica medieval galego-portuguesa, que se divide en dous grupos:
- Lírica profana: cantigas de amor, amigo e escarnho e maldizer.
- Lírica relixiosa: Cantigas de Santa María de Afonso X.
Desde mediados do século XIV, a lírica galego-portuguesa entrou en decadencia. Isto coincide co nacemento da escola galego-castelá.
Axentes da Lírica Medieval
Os axentes transmisores da lírica medieval foron:
- Trobadores: compuñan as cantigas e eran nobres ou do clero.
- Xograres: interpretaban as cantigas.
- Segreis: compuñan os seus textos e viaxaban polas cortes interpretando as cantigas en troca dun salario.
- Soldadeiras: eran bailarinas que acompañaban a xograres e segreis cando executaban as cantigas.
- Menestreis: executaban a música das cantigas.
Xéneros da Lírica Medieval Galego-Portuguesa
Cantigas de Amigo
Características e Orixe
- Temática: amorosa.
- Suxeito lírico: unha muller.
- Obxecto lírico: home amado ao que se lle chama "amigo" con frecuencia.
A cantiga de amigo é a mostra máis antiga da lírica galego-portuguesa e o único xénero medieval autóctono. Son fontes das cantigas de amigo a lírica popular e as kharxas mozárabes.
Subxéneros das Cantigas de Amigo
- Mariña: contén referencias ao mar.
- Cantiga de romaría.
- Bailada: inclúe unha invitación á danza.
- Alba: inclúe o momento de despedida dos amantes ao amencer.
Personaxes Típicos
- A amiga: doncela que está triste pola ausencia do amado.
- Amigo: aparece afastado da amiga, mais tamén pode lamentarse por estar separado dela.
- Nai da amiga: aconsella a filla sobre a relación ou prohíbelle velo.
- Irmás ou amigas da protagonista: escoitan as queixas amorosas da amiga.
Sóense empregar símbolos para aludir aos namorados, como a auga, o mar...
Cantigas de Amor
Características e Amor Cortés
- Temática: amorosa.
- Suxeito lírico: un home.
- Obxecto lírico: unha dama da que o home está namorado e á que habitualmente se lle chama "senhor".
A cantiga de amor nace como adaptación ao contexto cultural galego-portugués da chanson do sur de Francia. Réxese polo amor cortés: a dama (a senhor) e o sentimento de amor están idealizados, non se identifican cunha muller ou cun sentimento real. Para chegar a merecer o amor da dama, o trobador ten que pasar polos estados de:
- Fenhedor
- Precador
- Entendedor
- Drutz
O fin último é alcanzar o joi ou goce dos namorados.
Campos Semánticos
Os campos semánticos das cantigas de amor son:
- Louvanza da dama: a senhor é descrita como unha muller extraordinaria tanto física como moralmente.
- Amor do poeta: o trobador confesa os seus sentimentos pola senhor.
- Reserva da dama: ante a confesión do trobador, a senhor móstrase esquiva.
- Coita de amor: o sufrimento ao non ser correspondido fai que o trobador teña unha pena intensa que pode levalo á loucura de amor.
Cantigas de Escarnho e Maldizer
Características e Temas
- Temática: satírica e burlesca.
- Suxeito lírico: un home.
- Obxecto lírico: varía segundo o tema.
Conservamos arredor de 430 cantigas de escarnho e maldizer. As de escarnho utilizan xogos de palabras equívocos, e as de maldizer fan unha crítica aberta e directa de defectos, vicios e corruptelas.
Tipos de Sátira
Temas comúns inclúen:
- Sátira política: céntrase nos conflitos bélicos.
- Sátira literaria: parodia do amor cortés.
- Sátira moral: grupo de composicións que garda máis relación co sirventés provenzal.
- Sátira de costumes, social e de escarnio persoal: parodian determinadas modas e costumes sociais.