Regulació Emocional i Autocontrol: Escorça Prefrontal i Corba de l'Hostilitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,86 KB
L'Escorça Prefrontal: Clau de l'Autocontrol
Segons Goleman, l'escorça prefrontal és la clau de l'autocontrol, la presa de decisions, la planificació d'objectius, la repressió dels esclats emocionals i la modulació de les respostes procedents de l'amígdala.
Aquesta es forma per dues parts principals:
- Prefrontal esquerre: Regula les emocions negatives i inhibeix el lòbul dret.
- Prefrontal dret: Associat als sentiments negatius.
Les Tres Zones de l'Escorça Prefrontal segons Sanmartín
Sanmartín assenyala tres zones en l'escorça prefrontal que regulen funcions essencialment importants per als educadors socials pel que fa a l'educació:
Escorça Dorsolateral
- Gestiona la memòria a curt termini.
- Permet triar entre diverses opcions i aprendre dels errors.
Escorça Orbifrontal
(Situada sobre els ulls, a la part inferior de l'escorça prefrontal)
- Ens permet dur a terme actuacions a llarg termini sense deixar-nos portar per desitjos immediats.
- Facilita el pensament a curt termini per poder aconseguir objectius a llarg termini.
Escorça Ventromedial
- Dota de significat emocional a les nostres accions.
- Dona sentit a les percepcions.
L'equilibri entre la resposta emocional (amígdala) i la racional (neocòrtex), i la connexió entre elles, permet una bona intel·ligència racional i emocional.
La Corba de l'Hostilitat i l'Empatia (Contenció Emocional)
Costa i López recullen en el manual per a l'educador social una proposta d'Allaire i McNeill molt útil per a la gestió de l'hostilitat. Aquesta eina és fonamental per al tractament de situacions en què una persona es troba fora de si i perd la capacitat de raonar. La nostra actuació és essencial, influint de manera decisiva en l'evolució de l'enuig.
Fases de la Corba de l'Hostilitat
Fase Racional
La majoria de les persones solen ser raonables durant un temps, mantenint el nivell adequat per poder discutir qualsevol problema.
Fase de Detonant (Tret)
Quan l'enuig o el nivell d'irritabilitat s'acumula i es produeix un detonant producte d'una provocació. Es dona lloc a emocions que abandonen el nivell racional i tots els intents per fer entrar en raó fracassen. La millor manera d'actuar en aquest cas és escoltar.
Fase d'Alentiment
Aquesta fase de descontrol dura un temps. Si no hi ha més provocacions, la reacció d'hostilitat es va reduint progressivament.
Fase d'Afrontament (Crucial)
És la fase més decisiva. La persona que escolta l'altre pot intervenir de manera empàtica i comprensiva, afectant així la calma de la persona irritada i ajudant-la a afrontar els seus sentiments. Es poden utilitzar expressions com: “Entenc com et sents pel que ha passat”.
En aquest punt, podem afectar i augmentar la corba de l'hostilitat o calmar-la per tornar al nivell racional. Per això, aquest punt és crucial i crític: hem d'anar pas per pas i esperar que la persona es calmi, donant així respostes assertives o utilitzant estratègies de resolució de problemes un cop la situació s'hagi tranquil·litzat.
Advertència: Expressions com: “Calma't”, “No m'agrada que em parlis així” o “Ets un mal educat” agreugen la corba de l'hostilitat i l'activaran.
Fase de Refredament
Si s'ha utilitzat un llenguatge empàtic anteriorment (Fase 4), podrem observar com la persona es va calmant i es va refredant.
Fase de Resolució de Problemes
Quan la persona torna al nivell racional inicial. Aquest procés pot durar hores, dies, etc.