Reglament i Objectius de les Ludoteques: Decret 94/2009
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,51 KB
DECRET 94/2009: REGULACIÓ DE LES LUDOTEQUES
Les ludoteques són centres o espais delimitats amb finalitat lúdica, socioeducativa, cívica, cultural i inclusiva que elaboren i porten a terme un projecte socioeducatiu. L'objectiu és garantir el dret de l'infant i jove menor d'edat, col·laborant en el desenvolupament integral de la persona.
Classificació segons Titularitat i Permanència
- Públiques: Gestionades per Ajuntaments, Comunitats Autònomes, etc.
- Privades: Gestionades per empreses, associacions infantils i juvenils, associacions culturals, etc.
- Permanència: Exercisquen les seves activitats de manera continuada i en el mateix espai físic.
- Temporals: Exercisquen les seves activitats en espais físics variables i per un període de temps no superior a 2 mesos.
Objectius Principals de les Ludoteques
- Fer préstec de joguines segons gustos i aptituds.
- Practicar el joc amb companys d’edats similars.
- Augmentar la comunicació i millorar les relacions amb l'adult.
- Orientar els pares en la relació amb la compra de joguines.
- Oferir material lúdic adaptat a persones amb discapacitats.
- Arreglar joguines que s’han fet malbé, ensenyant-ho als infants.
- Realitzar activitats d'animació infantil.
- Provar joguines estudiant la reacció i la qualitat del material.
Funcions de la Ludoteca
Les funcions principals són:
- Recreativa
- Educativa
- Socioeconòmica
- D’investigació
- Comunitària
- D’integració social
Espais i Recursos Lúdics
- Els espais de joc: Àrees assignades per a la pràctica de joc i activitats.
- Disposar de zones de jocs diferenciades atenent el grau de motricitat, mostrar a través de colors o signes entenedors les edats a les quals s'adreça l'espai, i l'aforament màxim.
- No es permetrà la instal·lació de serveis de bar ni màquines expenedores.
- Recursos lúdics: Joguines que reunisquen criteris de qualitat i seguretat, variats i adequats a les edats.
- Evitar l'accés d'usuaris als jocs no adequats per edat o condicions.
Sistemes de Classificació de Jocs
- Segons edat o tipus d'activitat (moviment, taula, simbòlic, construcció).
- Sistema ESAR: (Activitats lúdiques, Conductes cognitives, Habilitats funcionals, Actitud social, Habilitats lingüístiques).
Es seleccionaran els recursos segons la normativa del registre i tenint en compte el concepte de no violència, no discriminació, no sexisme i no estereotips.
Personal Professional de les Ludoteques
- Direcció: Equip dirigit per una coordinadora (amb titulació mínima de grau superior en l'àmbit socioeducatiu). Els altres membres han de posseir títol de grau mitjà de la família socioculturals.
- Persones amb diploma de monitor d'activitats de lleure infantil i juvenil es trobaran sota la direcció d'un altre membre de l'equip amb titulació de grau superior. Les seves funcions són acompanyar i prestar suport en les activitats de joc de les persones usuàries del centre.
Ràtio Professional/Infant
El format mínim és de 2 professionals (incloent-hi 1 coordinador). La proporció d'infants per professional per a cada grup de joc situat en un espai diferenciat és com a màxim:
- a) 1 professional / 12 infants de 0 a 3 anys.
- b) 1 professional / 12 infants de 4 a 6 anys.
- c) 1 professional / 15 infants majors de 6 anys.
Concepte de Ludoteca amb Declaració de Drets dels Infants
Els infants tenen dret al joc, i a les ludoteques poden exercir-lo. La finalitat és lúdica, socioeducativa, cívica, cultural i inclusiva. L'objectiu fonamental és garantir el dret de l'infant i jove menor d’edat al joc, col·laborant en el seu desenvolupament integral.