Reglament Disciplinari Empleats Públics: Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,85 KB

Reglament Disciplinari per a Empleats Públics

La tramitació dels expedients disciplinaris es regeix per normes regulades mitjançant un reglament. Aquests reglaments poden ser de caràcter general o sectorial.

Ningú pot ser sancionat sense la prèvia tramitació d'un expedient que respecti els principis fonamentals, com el d'audiència i el de contradicció.

La normativa estableix que l'expedient disciplinari no pot excedir els sis mesos entre la seva incoació (primer acte) i la resolució. Els reglaments permeten la suspensió d'aquest termini, la qual cosa n'interromp el còmput de caducitat.

Distinció de Rols: Òrgan Competent i Instructor

Es distingeix entre l'òrgan que té la competència (qui dicta els actes i resol l'expedient) i l'instructor.

  • Instructor: És qui executa tots els actes de tramitació de l'expedient, decideix la pràctica de les proves i elabora la proposta de resolució per a l'òrgan competent, que determinarà l'acte administratiu definitiu sobre la imposició o no de la sanció. Ha de ser un empleat públic amb el mateix tipus de formació i nivell que l'inculpat.
  • Secretari: Dóna fe de totes les actuacions que es duen a terme dins de l'expedient administratiu.

Tipus d'Expedient Disciplinari

Existeixen dos tipus principals d'expedient disciplinari:

  • Sumari o Agreujat: S'utilitza exclusivament quan la falta es qualifica de «lleu». Per a aquestes faltes, l'òrgan competent dicta una resolució i l'inculpat disposa de cinc dies per formular al·legacions. L'òrgan acceptarà o denegarà les proves proposades i, un cop finalitzat el termini, dictarà la resolució definitiva.
  • Ordinari: S'aplica per a les faltes «greus» o «molt greus». En aquests casos, s'ha de tramitar un procediment sancionador que s'inicia d'ofici. L'òrgan que té la competència dicta un acte administratiu on exposa la constància dels fets i determina si la falta ha estat greu o molt greu. L'inculpat té la possibilitat de recusar l'instructor i/o el secretari si considera que no hi ha neutralitat. Posteriorment, s'inicia el tràmit de descàrrecs.

Un cop presentat l'escrit de descàrrecs, l'instructor pot acceptar o denegar les proves facilitades per l'inculpat. Finalitzada aquesta fase, l'instructor presenta a l'òrgan competent una proposta de resolució. Sobre aquesta proposta, l'inculpat disposa de cinc dies per presentar noves al·legacions. Transcorreguts aquests cinc dies, l'instructor modificarà o no la seva proposta de resolució i la farà arribar a l'òrgan competent per a la resolució final.

Mesures Cautelars en Expedients Disciplinaris

Les mesures cautelars, en general, només poden tenir una durada màxima de sis mesos.

  • Suspensió de funcions: Durant la suspensió, només es perceben les retribucions bàsiques. Si un jutge penal ho aprova, la suspensió pot excedir els sis mesos i durarà el temps que dictamini l'autoritat judicial.
  • Trasllat de lloc de treball: No es pot traslladar l'empleat a un lloc de categoria inferior.

En cas de recurs, el funcionari es dirigirà al jutjat contenciós administratiu, mentre que el personal laboral ho farà al jutjat social.

Tipus de Responsabilitat dels Empleats Públics

Els empleats públics poden incórrer en diferents tipus de responsabilitat:

  • Responsabilitat penal: Per delictes com corrupció, revelació de dades, etc.
  • Responsabilitat patrimonial: Per danys causats per culpa o negligència.
  • Responsabilitat comptable: Relacionada amb la gestió de fons públics.

Entradas relacionadas: