Regeneracionistes i esteticistes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB

Moviment modernista i els seus objectius:

És el moviment Artí́stic i cultural que predomina a Europa a la fi del Segle XIX i principi del Segle XX (considerem que acaba l’any 1911 amb la mort del principal poeta modernista en la nostra llengua, Joan Maragall).

És ampli i heterogèni i entre les seves files compta amb ideologies diverses i conservadores, anarquistes, socialistes nacionalistes…


El seu objectiu és modernitzar la llengua, la literatura i l’art per tal de que pugui ser una llengua de cultura a l’alçada de les més importants d’Europa.


Tipus de Modernisme:

Entre les diverses tendències estètiques hi ha el regeneracionisme (l'art com a eina per transformar la realitat) i l'esteticisme (l'art és el refugi de l'artista). 


Els regeneracionistes: Les seves intencions no eren únicament estètiques sinó que pretenien provocar el desvetllament ideològic de la societat.

Creien que l’art i la cultura havien d’estar al servei de la revolució i l’individu havia d’actuar en aquestes. Els interessa modernitzar la societat, que tingui més criteri i puguin decidir el seu futur, volen crear una societat culta i moderna. 


Els esteticistes: Només els interessa modernitzar la cultura. No creien en la funció de l’artista com a transformador polític de la societat, sinó que concebien la poesia i l’art com el mitjà de superació de la societat mercantilista, de l’art mercantil i l’esperit unitari.

Defensaven l’art per l’art. L’espontaneisme(Maragall) i l’arbitrarisme (davant la naturalitat). Un altra aspecte que els caracteritzen era la seva visió de l’artista com a ‘sacerdor’ o ‘mèdium’. Un exemple es Santiago Rusiñol (El museu del cau ferrat).


Entradas relacionadas: