Reformes de vehicles i seguretat vial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,44 KB
Reformes
Una reforma de vehicle és tota modificació, substitució, incorporació o eliminació efectuada en un vehicle després de la seva matriculació.
Per a dur a terme una reforma es necessita el manual de reformes amb el projecte tècnic, el certificat final d’obra, l’informa de conformitat i el certificat del taller.
La legislació que s’aplica a l’hora de realitzar qualsevol tipus de reforma és:
- El Real Decret 866/2010, 2 de Juliol, que regula la tramitació de reformes de vehicles.
- Manual de reformes de vehicles, en la seva última versió en vigor (MINCOTUR).
Es consideren reformes de vehicles les modificacions relatives a les funcions següents:
- Identificació.
- Unitat motriu.
- Transmissió.
- Eixos.
- Suspensió.
- Direcció.
- Frens.
- Carrosseria.
- Dispositius d’enllumenat i senyalització.
- Unions entre vehicles tractors i els seus remolcs o semiremolcs.
- Modificacions de les dades que apareixen en la targeta d’ITV.
Tipus de vehicles i la seva classificació
Per a diferenciar els tipus de vehicles en el nostre país existeix una classificació que està enfocada a diferenciar la funcionalitat, la massa, quines càrregues poden transportar entre altres factors de tots els vehicles.
Categoria M: Vehicles convencionals per transport de persones i el seu equipatge, existeixen algunes variants.
Categoria N: Vehicles dedicats al transport de mercaderies i queden dividits segons la massa i la quantitat de càrrega que pot transportar.
Categoria O: Vehicles amb remolc, capacitats per transportar al mateix temps a persones i mercaderia.
Categoria L: Motos i vehicles de menys de 4 rodes, hi ha moltes subcategories.
Categoria T: Tot tipus de vehicles agrícoles.
Seguretat activa
La funció de la seguretat activa es prevenir qualsevol tipus d’accident.
Sistemes i elements de la seguretat activa:
- Sistema de frens.
- Sistema de direcció.
- Sistema de suspensió.
- Pneumàtics.
- Il·luminació.
- Sistemes de control d’estabilitat.
Sistemes de seguretat activa de les vies:
- Eliminació de deformacions i forats en les carreteres.
- Senyalització i il·luminació en condicions.
- Instal·lació de diferents tipus d’asfalt amb major adherència.
- Passos per a vianants elevats i ponts de seguretat.
- Bandes sonores.
Seguretat passiva
La funció de la seguretat passiva és que en cas d’accident les conseqüències siguin el menys greus possible pels habitants del vehicle.
Sistemes i elements de seguretat passiva:
- Cinturons de seguretat.
- Airbags.
- Xassís i carrosseria.
- Reposacaps.
Sistemes de seguretat passiva de les vies:
- Desviaments i pistes auxiliars de frenada.
- Murs i elements especials d’impacte.
- Dobles guarda rails de seguretat.
Real Decret 866/2010
El Real Decret 866/2010, de 2 de Juliol, és el document elaborat pel Ministeri de Industria, Turisme i Comerç en col·laboració amb els òrgans competents en matèria de ITV de les Comunitats Autònomes. Estableix les descripcions de les reformes tipificades, la seva codificació i la documentació precisa per la seva tramitació.
Aquest Manual estarà disponible per a la seva consulta dels sol·licitants d’un reforma en totes les estacions ITV. El manual serà actualitzat quan es modifiqui la tipificació de les reformes o criteris reglamentaris en matèria de vehicles, tant de caràcter nacional com de la Unió Europea.
Aquest Reial decret s’aplica a tots els vehicles matriculats definitivament i remolcs lleugers (categoria O1) autoritzats a circular. Aquest Reial decret no s’aplica als vehicles abans de la seva matriculació definitiva.
Definicions
Autoritat d’homologació: L’autoritat amb competències en tots els aspectes de l’homologació d’un tipus de vehicle,
Vehicle: Tot vehicle de motor i els seus remolcs, inclosos els vehicles especials.
Manual de Reformes de Vehicles: Document elaborat pel Ministeri d’Indústria, que estableix les descripcions de les reformes tipificades, la seva codificació i la documentació necessària per a la seva tramitació.
Fabricant: La persona o l’organisme responsable davant l’autoritat d’homologació de tots els aspectes del procés d’homologació o d’autorització.
Taller: Entitat degudament inscrita en el registre oficial de tallers de reparació de vehicles corresponent.
Reforma de vehicle: Tota modificació, substitució, actuació, incorporació o supressió efectuada en un vehicle després de la seva matriculació
Servei tècnic: L’entitat designada per l’autoritat d’homologació com a laboratori per portar a terme assajos d’homologació.
Servei tècnic de reformes: L’entitat designada per l’autoritat d’homologació espanyola com a laboratori per portar a terme informes de les reformes tipificades
ITV: Les instal·lacions que tenen per objecte l’execució material de les inspeccions tècniques.
Projecte tècnic: Conjunt de documents, redactat per un tècnic competent, que té per objecte la definició i la valoració de les característiques d’un producte, obra o instal·lació, que es requereixen en funció del seu fi o destí.
Certificació final d’obra: L’acte pel qual en forma de document es dóna la conformitat per part d’un tècnic de les obres i/o instal·lacions realitzades segons projecte.
Certificat del taller: El document que acredita l’execució d’una determinada actuació d’un taller sobre un vehicle determinat.
Homologació de tipus: Procediment mitjançant el qual un Estat membre certifica que un tipus de vehicle, sistema, component o unitat tècnica independent compleix les corresponents disposicions administratives i requisits tècnics pertinents.
Homologació de tipus nacional: Procediment d’homologació de tipus establert per la legislació nacional d’un Estat membre; la validesa d’aquesta homologació queda limitada al territori d’aquest Estat membre.
Homologació de tipus CE: Procediment mitjançant el qual un Estat membre certifica que un tipus de vehicle, sistema, component o unitat tècnica independent compleix les corresponents disposicions administratives i requisits tècnics de les directives 2007/46/CE del Parlament Europeu i del Consell.
Vehicle de base: Tot vehicle que s’utilitza en la fase inicial d’un procés d’homologació de tipus multifàsic.
Vehicle incomplet: Tot vehicle que ha de passar almenys per una fase més per ser completat i complir els requisits tècnics pertinents establerts en la legislació aplicable.
Vehicle completat: El vehicle, producte del procediment d’homologació de tipus multifàsic, que compleixi els requisits tècnics establerts en la legislació aplicable.
Vehicle complet: Tot vehicle que no necessita ser completat per satisfer els requisits tècnics pertinents establerts en la legislació aplicable.
Actes reglamentaris
Els actes reglamentaris aplicables per cada CR; tenint en compte el seu camp d’aplicació i la categoria del vehicle la que es realitza la transformació són els següents:
- (1) El AR s’aplica en la seva ultima actualització en vigor, a data de tramitació de la reforma.
- (2) El AR s’aplica en l’actualització en vigor en la data de la primera matriculació del vehicle, si la homologació del mateix exigeix el AR inclòs en la taula.
- (-) El AR no es aplicable a la categoria del vehicle.
- (X) No és possible realitzar la reforma al vehicle.