El Reforçament del Poder Reial i la Uniformitat Religiosa dels Reis Catòlics

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

El reforçament del poder reial

Els monarques van coincidir en la necessitat d’imposar la seva autoritat a la noblesa i a una part del clero. Primerament, van vèncer per les armes la noblesa i els grans senyors eclesiàstics i van imposar la seva autoritat. Van acceptar garantir a l’aristocràcia i a l’Església el seu poder i la seva influència a canvi de la seva submissió política. Així, van consolidar els privilegis jurisdiccionals de nobles i eclesiàstics i el seu poder dintre de la Meseta.

D’altra banda, les Lleis de Toro van generalitzar la institució del mayorazgo, que vinculava les terres (moltes eren latifundis) als grans títols nobiliaris, impedint-ne la venda o parcel·lació.

Institucions per consolidar l’autoritat reial

Dominats la noblesa i el clero, els monarques van organitzar un seguit d’institucions per consolidar l’autoritat reial:

  • Van crear un exèrcit permanent.
  • Per reforçar la seva política exterior, també van crear un cos permanent dedicat als afers diplomàtics.
  • Una figura clau va ser la dels corregidors, delegats del poder reial a les viles i ciutats.
  • Es va crear la Santa Hermandad amb atribucions policials, judicials i de recaptació d’impostos.

Reorganització del Consell Reial i les Corts

Els monarques van reorganitzar el Consell Reial (ja existent), separant-ne la gran noblesa o introduint-hi lletrats i secretaris representants de la baixa noblesa i de la burgesia. Les Corts van perdre protagonisme.

Institucions a la Corona d’Aragó

A la Corona d’Aragó, es van mantenir les institucions tradicionals i el major pes polític de les Corts. S’hi va instituir el càrrec de lloctinent i el del virrei, un representant dels monarques que exercia plenament l’autoritat reial. Va continuar vigent la figura del Justícia Major, que exercia com a àrbitre entre el rei i els seus súbdits.

Els reis es desplaçaven pel territori sense establir una capital fixa dels regnes.

La imposició de la uniformitat religiosa

Els monarques van trobar en la imposició de la fe catòlica el mecanisme per integrar i unificar la totalitat dels habitants dels seus regnes. La denominació de Reis Catòlics deriva de la seva voluntat de preservar i difondre el catolicisme, perseguint de manera sistemàtica els qui professaven altres creences.

L’instrument de la Santa Inquisició

L’instrument central va ser el Tribunal de la Santa Inquisició, creat per reprimir l’heretgia, la superstició i la bruixeria. Els Reis Catòlics el van reforçar i el van convertir en un instrument de control ideològic i d’unitat religiosa, encarregant-li la persecució dels sospitosos d’heretgia, així com dels jueus i musulmans convertits al catolicisme.

Expulsió dels jueus i conquesta de Granada

Una de les primeres decisions reials va ser l’expulsió dels jueus (1492) que no acceptessin convertir-se al catolicisme.

Els Reis Catòlics també van plantejar la conquesta de Granada com una guerra contra els infidels. Per això, malgrat que inicialment es va garantir als musulmans (mudèjars) que podrien conservar els seus costums, propietats, lleis i religió, van impulsar el baptisme obligatori. Van ser forçats a batejar-se o a exiliar-se, i se’ls va prohibir l’ús de la seva llengua i dels seus hàbits culturals.

Entradas relacionadas: