Recursos Humans, Relacions Laborals i Conflictes
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,32 KB
L'element humà dins de l'empresa
Empresari: emprenedor que ha creat l'empresa i la dirigeix (a vegades el propietari no la dirigeix).
Treballadors: són la força de treball de l'empresa.
Progrés tecnològic i la innovació: ha fet possible el desenvolupament de les economies modernes.
Intel·ligència emocional a l'empresa: el 1990, el Dr. Meter Salovey i el Dr. John Meter la van definir. És l'habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres propis sentiments. Components:
- Conèixer les pròpies emocions.
- Conduir les emocions.
- Automotivació.
- Empatia.
- Conduir les relacions.
El departament de recursos humans
S'encarrega de tot el que té a veure amb l'element humà de l'empresa.
Relació del departament de RRHH amb altres departaments
Busca que l'element humà sigui el màxim productiu i eficaç. Ho aconsegueixen amb la selecció i contractació dels millors treballadors disponibles per a cada departament: comercial, financer, producció.
Funcions que realitza
Organització i planificació del personal
Consisteix a planificar les plantilles en funció de l'organització de l'empresa.
Gestió per competències: és gestionar el personal de l'empresa de manera que els llocs de treball s'ocupin per persones que tinguin un ampli ventall de competències, en el sentit que es puguin adaptar a totes les situacions de l'entorn de l'empresa.
Selecció i contractació del personal
Determinar el perfil exacte de la persona. Definir prèviament el perfil de competències del lloc que s'ha d'ocupar. Reclutar candidatures. Fer el procés de selecció de la persona i estudiar el currículum. Entrevistar els candidats. Triar la persona que hagi mostrat més adequació al lloc de treball. Contractar la persona.
Formació de recursos humans
Fer que el personal s'adapti als canvis que es produeixen en la societat. La formació no acaba mai per a una persona en el terreny laboral. Noves formes de formació en l'empresa és l'educació electrònica.
Gestió del coneixement: pretén transferir el coneixement i l'experiència dels treballadors i empleats de manera que es puguin utilitzar com un recurs disponible per a altres membres. Drucker, Black i Synan afirmen que les empreses del futur només podran obtenir avantatges competitius si utilitzen la formació i el coneixement. Nonaka i Takeuchi distingeixen dos tipus de coneixement:
- L'explícit: pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït (fórmules, paraules, etc.).
- El tàcit: forma part de l'experiència d'aprenentatge personal de cada individu.
Administració de personal
Consisteix a gestionar tots els tràmits juridicoadministratius que comporta el personal de l'empresa:
- Selecció i formalització de contractes.
- Tramitació de nòmines i assegurances socials.
- Control de drets i deures dels treballadors (vacances, etc.).
Relacions Laborals
Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants.
Salut Laboral
Millora de les condicions del treball, protecció de la salut i la seguretat.
Control de personal
Controla les activitats que es fan.
La igualtat en el treball
Discriminació salarial, discriminació en les pensions de viduïtat, la més gran taxa de desocupació femenina, l'escassa presència de les dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica, problemes de conciliació entre la vida personal, laboral i familiar, discriminació genèrica, Llei d'igualtat efectiva d'homes i dones.
El Treball
És el conjunt de tasques i d'activitats que les persones desenvolupen dins de l'empresa.
Característiques de l'activitat laboral
- Voluntarietat: la persona decideix si treballa.
- Per compte d'altri: treballa per a una altra persona.
- Retribució: el treball ha de ser remunerat.
- Subordinació: el treball de la persona està sotmès a les decisions de l'empresari.
Els conflictes laborals
Es produeixen quan l'empresa i els treballadors presenten discrepàncies en algun aspecte de la relació laboral.
Conflictes col·lectius de treball
Discrepància sobre aspectes rellevants de les relacions laborals entre empresa i treballadors.
- Acord entre les parts de caràcter voluntari.
- Conciliació: les parts acorden que un tercer intervingui per facilitar la negociació (SMAC).
- Mediació: les parts acorden que un tercer intervingui en la solució.
- Arbitratge: les parts estan sotmeses sota la decisió d'un tercer.
La Vaga
Es tracta de la interrupció de la prestació laboral per part dels treballadors amb la finalitat d'imposar certes condicions a l'empresa o manifestar una protesta.
- Objectius de la vaga.
- Gestions realitzades amb anterioritat per solucionar el conflicte.
- Data d'inici.
- Composició del comitè de vaga.
Els treballadors participants de la vaga no tenen dret al salari.
El tancament patronal
És el tancament del centre de treball per part de l'empresa en cas de vaga o per una altra irregularitat.
- Notori perill de violència per a les persones.
- Ocupació il·legal del centre de treball.
- Inassistència o irregularitats.
L'empresa té 12 hores de termini per comunicar el tancament.
El contracte de treball
És un acord on es reflecteixen les voluntats d'una empresa i un treballador, on aquest es compromet a prestar personalment a l'empresa els seus serveis retribuïts, a actuar sota la seva direcció i a accedir-li.
Jornada Laboral
És el temps que es dedica al treball i que, de manera genèrica, no pot superar les quaranta hores setmanals ni les vuit hores diàries.
Salari
És la retribució que rep la persona per la prestació laboral de serveis considerats com a treball per part de l'empresa.