Recursos Humans: Gestió, Reclutament i Motivació del Personal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,68 KB

Funcions del Departament de Recursos Humans

  • Organització i planificació del personal: Definir llocs de treball (plantilla de l'empresa), organitzar les necessitats de personal.
  • Reclutament i selecció: Contractar gent (processos de selecció), criteris de selecció, formes de comunicar.
  • Plans d'acollida: Afavorir la integració de les persones seleccionades, informar sobre els objectius i valors de l'empresa.
  • Formació: Plans per adaptar competències, adequació a les característiques dels llocs de treball.
  • Avaluació i control: Comparar el rendiment del treballador.
  • Administració del personal: Complir tots els tràmits i processos administratius per a una bona gestió.
  • Relacions laborals: Promoure la comunicació entre l'empresa i els treballadors amb l'ús de representants sindicals.
  • Plans de carrera i promoció professional: Dissenyar i aplicar plans per al desenvolupament del personal.
  • Clima i satisfacció laboral: Nivell de satisfacció del personal.
  • Prevenció dels riscos laborals: Estudi de les condicions de treball.

Treball

Voluntari, compte aliena, remunerat, subordinat → està protegit i regulat.

Seguiment del Treballador

  • Guia
  • Formació (millor pràctica professional)
  • Avaluar i controlar
  • Preocupar-se per la satisfacció (anticipar problemes, prendre mesures)
  • Renovar direccions d'empresa
  • Plans de carrera i promoció professional (Principi d’inutilitat de Peters → Tothom tendeix a ascendir fins que arriba un moment en el qual el que li proposen a fer no li surt bé, és inútil per a aquell lloc de treball).
  • Administració del personal: contracte, cobrar nòmina.
  • Relacions laborals
  • Prevenció de riscos

Formes de Reclutament

Endogen

Promoció interna → persones que ja formen part de la plantilla de l'empresa, saben com funciona.

Exogen

Promoció externa

  • Serveis públics de col·locació: entitats estatals (ex. SEPE).
  • Empreses de treball temporal: intermediaris que recluten i seleccionen candidats necessitats per a una empresa.
  • Borses de treball: ex. Borsa de professors.
  • Agències de col·locació: serveis sense ànim de lucre dependents d'una entitat pública.
  • Reclutament digital: Portals d'ocupació (ex. Infojobs).
  • Xarxes socials professionals: per posar en contacte candidats i reclutadors.

Selecció

  • Vigilar el nombre de la mostra: s'apliquen filtres.
  • Presentació de la candidatura: currículum o altres.
  • Processos de selecció amb molts candidats = millor per a grans empreses.

Normatives que Afecten la Gestió de RRHH

  • Estatut dels treballadors: Norma fonamental que detalla el conjunt de llibertats, drets i obligacions dels treballadors.
  • Convenis col·lectius: Acords bàsics pactats entre representants dels treballadors i de les empreses (sectorials o d'empresa) que pacten condicions laborals.
  • Contracte de treball: Acord entre el treballador i l'empresa.
  • Llei de llibertat sindical: Norma que desenvolupa la representació col·lectiva dels treballadors a través de sindicats.
  • Normes laborals de la UE: Normes que fixen un marc de referència i garanteixen unes condicions laborals mínimes.

Relacions Laborals

En totes les empreses hi ha d'haver una sèrie de representants dels treballadors que es reuneixin amb la direcció de l'empresa periòdicament per parlar. Els grans candidats es presenten en una llista i es feien socis d'un sindicat (afiliar-se). Aquesta afiliació ha anat caient per l'efecte Free Rider.

Estatut dels Treballadors

  • Dades del treballador i de l'empresari.
  • Tipus de feina → Especificar per a què et contracten.
  • Salari (Brut)
  • Període de prova
  • Durada de la jornada laboral
  • Durada del contracte
  • Forma del contracte

Contracte

  • Contingut de la relació laboral
  • Durada
  • Remuneració laboral
  • Període de prova
  • Temps de treball
  • Forma del contracte

Tipus de contracte: Indefinits (Ordinari, Fix discontinu: treballs intermitents en el temps, treballs estacionals), Temporals.

Garantir un Bon Clima Laboral

Hi ha aspectes que afavoreixen la millora, l'ambient personal i la motivació:

  • Salari
  • Expectatives de futur → El que esperes del treball. Quan el que esperes més s'allunya del que és, tens menys motivació.
  • Col·laboració de l'equip de treball → El nivell de companyerisme en el treball influeix en la teva motivació. Si veus que tens recolzament quan hi ha un problema, tindràs més ganes de treballar que si no hi ha ningú per recolzar-te. També quan hi ha companyia et motiva més que estant sol avorrit.
  • Clima laboral → El tracte que reps de l'empresa. Contra millor sigui el clima, més motivació, i contra més hostil, menys motivació.
  • Reconeixement
  • Flexibilitat → Si no és un treball rígid d'horari, sinó que es pot adaptar a la teva vida, això motiva a la gent.

Piràmide de Maslow per al Treball

Aplicada a les relacions laborals:

  • Necessitats fisiològiques → Garantir que el que li paguin li permeti viure, és a dir, cobrir les necessitats bàsiques.
  • Seguretat → Major salari, més motivació (la gent se sent més segura quant més salari tenen perquè poden viure millor).
  • Socials (Afiliació) → Expectatives / Clima / Reconeixement (Intern o Extern)
  • Autoestima (Reconeixement) + Autorrealització → Col·laboració + Flexibilitat

Dos Factors de Herzberg

Factors que influeixen en la motivació:

  • Factors d'higiene → Els factors bàsics mínims per anar a treballar, com el salari, que condicionen els factors per aconseguir motivació (si tot és perfecte però et paguen 400 euros, no et motives).
  • Factors de motivació → Factors que determinen si les persones són felices en el treball, com tenir bona relació amb els companys.

Polítiques d'Igualtat i Inclusió

Té dos orígens:

  • Discriminació salarial (bretxa)
  • Dones tenen més "treball" (maternitat, cuidar la família, professions pitjor pagades)

Es prenen unes mesures:

  • Pla de retribució salarial → Que tothom cobri el mateix.
  • No penalitzar laboralment les interrupcions per maternitat.
  • Sistemes retributius menys dependents d'aquests factors (empreses que es paga diferent a gent amb diferents circumstàncies per compensar).
  • Guarderies als centres de treball: la gent creu que això pot causar que la mare hagi d'estar pendent del seu fill tant al treball com a casa.
  • Establir quotes (un nombre d'homes i dones específic).

Plans d'Inclusió

  • Fomentar una contractació i una promoció justes.
  • Promoure salaris equitatius.
  • Dissenyar una cultura empresarial inclusiva.
  • Permetre accions de conciliació (compaginar responsabilitats personals i laborals, ex. teletreball).
  • Fer programes de formació i sensibilització.
  • Adaptar els llocs de treball a persones amb diversitat funcional.

Entradas relacionadas: