Recursos Humans i l'Element Humà a l'Empresa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB
L'Element Humà a l'Empresa
L'element humà dins de l'empresa es compon principalment de:
- Empresari: Qui ha creat l'empresa, la dirigeix (l'empresari, els accionistes o els socis).
- Treballadors: La força de treball de l'empresa a canvi d'un salari. Requereixen competència tècnica i intel·ligència emocional.
Intel·ligència Emocional
Intel·ligència emocional: Habilitat que ens permet conèixer i defensar els nostres sentiments i afrontar els dels altres.
Comportaments clau de la intel·ligència emocional:
- Conèixer les pròpies emocions.
- Conduir les emocions.
- Automotivació.
- Empatia.
- Conduir les relacions.
Departament de Recursos Humans (RRHH)
Concepte i Relació amb Altres Departaments
Concepte: S'encarrega de tot el que té a veure amb l'element humà de l'empresa.
Relació amb altres departaments: Busca que l'element humà sigui el màxim de productiu i eficaç. S'encarrega de tots els tràmits administratius que afecten els empleats.
Funcions del Departament de RRHH
Les funcions principals que realitza el departament de RRHH són:
- Organització i planificació del personal.
- Selecció i contractació del personal.
- Formació de recursos humans.
- Administració de personal.
- Relacions laborals.
- Salut laboral.
- Control de personal.
1. Organització i Planificació del Personal
Gestió per competències: Manera que tenen algunes empreses d'organitzar i planificar el treball de la plantilla en competències laborals. Mira allò que el candidat pot arribar a fer o aportar a l'empresa.
2. Selecció i Contractació
Passos del procés de selecció:
- Determinar el perfil de la persona idònia (professiograma).
- Definir el perfil de competències (comportaments).
- Reclutar candidatures.
- Procés de selecció (entrevista personal o entrevista d'incidents crítics).
- Triar la persona i contractar-la.
3. Formació de Recursos Humans
La formació dels treballadors permet que es puguin adaptar als canvis que es produeixen en la societat (tecnologia). L'educació produeix un cost.
Educació electrònica (e-learning): Aprenentatge basat en la tecnologia.
Avantatges | Inconvenients |
Costos: es redueixen Temps: es redueix en un 50 % Comoditat: s'eviten desplaçaments Estar actualitzat Infraestructura: no cal buscar lloc ni espai de temps Flexibilitat: Cadascú va al seu ritme Coordinació: es personalitzen i s'adeqüen els cursos | Poca interactivitat Abandonament superior Problemes tècnics Falta d'hàbit |
Gestió del coneixement: Pretén transferir els coneixements dels treballadors més antics als nous. L'objectiu és aconseguir un entorn de treball col·laboratiu, on tot el coneixement pugui ser utilitzat per qui ho necessiti.
Tipus de coneixement:
- Explícit: Aquell que pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït (fórmules, paraules, tecnologia).
- Tàcit: Forma part de les experiències d'aprenentatge personals.
4. Administració de Personal
Gestiona tràmits juridicoadministratius:
- Selecció i formalització de contractes.
- Tramitació de nòmines i assegurances socials.
- Control de drets i deures dels treballadors (vacances, permisos per maternitat, etc.).
5. Relacions Laborals
Relacionen les empreses amb els treballadors a través de comitès d'empresa i delegats de personal. S'ocupen de gestionar les condicions col·lectives del treball.
6. Salut Laboral
Millora les condicions de treball. Responsabilitats:
- Empresaris: Han d'avaluar els riscos i intentar evitar-los.
- Treballadors: Vetllen per la seva pròpia seguretat i salut i la dels tercers.
- Fabricants, importadors, subministradors: Utilitzar, manipular i conservar els productes correctament.
- Administracions públiques: Preveuen els accidents de treball i desenvolupen coneixements sobre els riscos laborals.
7. Control de Personal
Controla les activitats, gestiona la motivació i avalua els resultats obtinguts (assistència, hores extres, relacions laborals, etc.).
La Igualtat en el Treball
El reconeixement de la igualtat en el treball és sovint insuficient. Algunes manifestacions de desigualtat inclouen:
- Discriminació salarial.
- Discriminació en les pensions de viduïtat.
- La taxa més gran de desocupació femenina.
- L'escassa presència de les dones en llocs de responsabilitat.
- Problemes de conciliació entre vida personal i laboral.
- Discriminació a col·lectius (immigrants, discapacitats, etc.).
El vessant laboral ajuda a crear igualtat on ja n'hi ha una. La Llei d'igualtat efectiva d'homes i dones promou mesures com:
- Creació d'un permís de paternitat per a un repartiment més equilibrat de les responsabilitats familiars.
- Igualtat de tracte independentment de sexe, raça, etc.
- Fomentar la presència equilibrada de dones i homes en els consells d'administració.
- El Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya promou la igualtat d'oportunitats.
Línies d'actuació:
- Programes d'igualtat entre homes i dones al treball.
- Polítiques laborals per a la diversitat (a favor de grups socials marginats).