Recursos i estratègies metodològiques en educació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,66 KB

Els recursos són els mitjans que s'utilitzen per aconseguir els objectius didàctics establerts a la programació.

Tipus de recursos:

1. Recursos Espacials (On cal ensenyar?)

2. Recursos Materials (Amb què cal ensenyar?)

3. Recursos Temporals (Quan cal ensenyar?)

4. Recursos Humans (Qui ha d'ensenyar?)

5. Recursos d'Agrupament de l'alumnat (A qui cal ensenyar?)

6. Recursos Pedagògics (Com cal ensenyar?)


Recursos Espacials

Els centres educatius acostumen a comptar amb els següents espais:

  • Aules ordinàries → destinades a ser utilitzades per l'alumnat en la major part de l'horari escolar.
  • Aules específiques → espais destinats a ser utilitzats per l'alumnat en matèries o activitats específiques
  • Biblioteca → per estudiar i llegir.
  • Aules d'informàtica.
  • Els patis → espais d'exterior considerats educatius. Han d'haver-hi espais coberts també.
  • Gimnàs o poliesportiu.
  • Sala polivalent → pot ser també una sala d'actes pels esdeveniments: actes de final de curs, festivals, etc.
  • Espais de pas → no tenen un ús definit i s'utilitzen per arribar a altres espais: passadissos, escales, vestíbul, etc.
  • Espais per a ús administratiu i docent → despatxos de direcció, sala de professorat, departaments docents, etc.
  • Lavabos i serveis higiènicsanitaris → la normativa estableix que hi hagi serveis adaptats per a persones amb discapacitat.
  • Menjador → a secundària també pot haver-hi un bar o cafeteria que sigui l'espai de menjador.

Pel que fa als centres d'educació especial els espais canvien ja que s'hi poden trobar:

  • L'aula multisensorial → serveix de suport terapèutic per facilitar la interacció amb el medi a través de l'estimulació dels sentits.
  • Sala de fisioteràpia → destinada a la realització d'exercicis de recuperació o activitats de fisioteràpia.
  • Sala de psicomotricitat → per les activitats de desenvolupament psicomotor.
  • Aula de logopèdia → l'espai on es fa el suport educatiu a la comunicació i el llenguatge.
  • Despatx de suport psicopedagògic i sociofamiliar → per a entrevistes i visites.
  • Piscina o activitat aquàtica → per activitats d'hidroteràpia i aquàtiques.
  • Sales amb funcions específiques → aula d'informàtica amb ordinadors adaptats tant pel que fa al programari com als materials (ratolins, teclats, polsadors…).
  • Espais oberts → acostumen a tenir hort, hivernacle, etc.

Recursos Materials

Inclouen tots aquells objectes, equips o instruments que utilitzem en la intervenció educativa. Entre ells: mobiliari, materials didàctics, materials de joc, productes de suport, materials tecnològics.

Recursos Humans

Engloba el conjunt de persones amb les quals comptem per a la intervenció educativa. La intervenció amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu l'efectuarà un equip interdisciplinari.

  • Docent que fa la funció de tutor/a.
  • Orientador/a.
  • Professor/a de serveis a la comunitat → s'encarrega de coordinar les actuacions des del centre amb els agents externs (família, barri, comunitat).
  • Integrador/a social → d'habilitats socials i d'autonomia personal de l'alumnat en situació de risc i estarà sota supervisió d'un altre professional (orientador, psicopedagog).
  • Mestre/a especialista en audició i llenguatge → detecció i intervenció educativa de problemes relacionats amb el llenguatge i la comunicació.
  • Mestre/a especialista en pedagogia terapèutica → són els/les mestres d'educació especial.
  • Personal especialitzat en fisioteràpia.
  • Personal d'infermeria.
  • Professor tècnic en formació professional → per als programes de transició a la vida adulta.
  • Professorat especialitzat en psicologia, pedagogia o psicopedagogia.

Recursos Temporals

Són aquells relacionats amb l'organització del temps (la durada i la distribució de les activitats o sessions, calendari).

L'Agrupament de l'alumnat

Gran grup ● Agrupacions espontànies ● Grups homogenis ● Grups heterogenis

Els recursos pedagògics

Els centres d'interès ● Treball per projectes ● Els tallers ● Els racons

Els Principis Bàsics de l'Avaluació Són:

  1. Objectiva: sense contaminació per la manera de pensar o sentir de la persona que la duu a terme.
  2. Fiable: fa referència a la constància dels resultats obtinguts en diferents resultats o per avaluadors diferents.
  3. Vàlida: ha de mesurar de manera demostrable allò que vol mesurar.
  4. Pràctica: el per a què avaluem, el què volem comprovar.
  5. Oportuna: ha de ser aplicada en el moment adequat.

La Primera Fase

Proves d'avaluació (orals, escrites)Tenen com a finalitat avaluar el nivell de competència curricular.

2sier d'aprenentatge:

  • Treballs o projectes
  • Fitxes o quadern de classe
  • Dibuixos i altres produccions

Consisteix en la recopilació perfectament organitzada de totes les produccions d'un alumne.

Comportament a classeRespecte a la matèria, la feina, el compromís, les normes, etc.
RúbriquesConjunt de criteris relacionats amb objectius d'aprenentatge que indiquen el que s'ha aconseguit.

Entradas relacionadas: