Recursos educatius i normativa reguladora
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB
Recursos educatius
Els recursos educatius són mitjans que utilitza l’educador/a per dur a terme la seva tasca educativa.
L’espai: on ensenyar?
ØEl temps: Quan ensenyarem? ØEls materials: Amb què ensenyar? ØEls recursos humans: Qui ha d’ensenyar?
Normativa reguladora:
ØPer al primer cicle: Decret 2012 requisits dels centres del primer cicle d’educació infantil. La normativa autonòmica estableix els requisits mínims quant al nombre i la qualificació dels professionals, els espais i les instal·lacions on es produeix l’acció educativa i el nombre màxim d’infants per unitat.
ØPer a parvularis (segon cicle): La normativa és estatal.
Organització de l’espai:
ØConsideracions distribució de l’espai;
- Per als infants l’espai no té la mateixa cubicació que per una persona adulta.
- Condicions ambientals han de ser adequades.
- L’educador procurarà que l’espai escolar sigui un lloc airejat, ventilat, assolellat i amb temperatura adequada.
ØEspai arquitectònic;
- Escoles ubicades en locals d’ús exclusiu i amb accés independent des de l’exterior.
- Disposar de condicions arquitectòniques que possibilitin l’accés i la circulació dels nens i nenes amb discapacitat física.
- Ha de ser un facilitador dels desplaçaments sense alterar el funcionament de l’activitat de l’escola.
- Educadors/es disposaran d’un espai on tenir controlats als nens i nenes en tot moment.
- L’escola ha de respectar les condicions ambientals (llum, ventilació, temperatura...)
- Reunir condicions higièniques, sanitàries, acústiques, d’habilitat, seguretat i d’accessibilitat requerides.
ØEls espais tancats;
- Les aules: Hauran de ser àmplies per fer-hi les activitats i amb espai on es pugui treballar individualment o en grup. 2m(2) per infant amb un mínim de 30m(2). Ubicades en localitats o nuclis aïllats superfície mínima de aula 20m(2). SALA -2 ANYS: han de tenir zona de descans i higiene (1r cicle). Han de constar de; zona lavabo (adequat a la altura i amb tovallola individual) i canvi de roba amb prestatgeria, penjador i calaixos, zona amplia per activitats i jocs i zona de descans amb matalassos.
- Els lavabos; Disposar d’un lavabo per sala 2-3 anys que haurà de ser visible i accessible, comptarà de 2 lavabos i 2 inodors amb mida adequada. Ventilats i higiene adequada.
- Menjador; Escoles amb menjador propi i escoles sala d’usos múltiples o la mateixa aula amb aquesta finalitat. Servir dinar a través d’una empresa catering o també cuina pròpia.
- La cuina; Existència d’una sala diferenciada i suficient per preparar aliments (catering) o elaborar dinar (cuina).
- Sala polivalent; Serà mínim de 30m(2). Activitats com: tallers de ball, psicomotricitat, representació, també s’utilitza com menjador.
- Espai de pas; No tenen ús definit i s’utilitza per anar a altres. Entrada de l’escola espai de trobada amb la família, exposicions de treball o ampliació d’aula per tallers. Els passadissos es poden utilitzar com ampliació d’aula, és a dir, per penjar treballs o produccions.
- Espai d’educador/a; Espais que els permetin descansar, canviar-se i deixar les seves coses. Existència de cambra higiènica separada de les unitats dels infants amb un lavabo, inodor i una dutxa. Existència d’espai per tasques d’administració o de coordinació docent.
- Espais oberts; Disposar de pati 2m(2) per nen i mínim 75 m(2). Espai ampli, zona dura, enjardinada (per experimentar) i espai sol i ombra. Font o petit safareig, joguines pròpies de zona exterior amb una cambra per desar-les.