Recursos educatius i normativa en l'àmbit formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB

Els recursos educatius:

Aquells mitjans que utilitza l'educador per dur a terme la seva tasca educativa. Els més importants són l'espai, el temps, els materials i els recursos humans.

  • Disponibilitat de l'espai
  • La disponibilitat del temps
  • Disponibilitat de materials
  • Disponibilitat de recursos humans
  • L'espai: On ensenyar?
  • El temps: Quan ensenyar?
  • Els materials: Amb què ensenyar?
  • Els recursos humans: Qui ha d'ensenyar?

Normativa en l'àmbit formal:

Per al primer cicle es recull el decret 282/2006 de 4 de juliol, els requisits del centre són una normativa automàtica que estableix requisits mínims quant al nombre i la qualificació dels professionals, dels espais i de les instal·lacions on es porta a terme l'educació i el nombre màxim d'infants per aula.

Organització de l'espai:

L'espai forma part de qualsevol mena de programació i de qualsevol àmbit educatiu i dona resposta: On ensenyar?

Consideracions en quant a l'espai:

  • Per als infants l'espai no té la mateixa cubicació que per a una persona adulta.
  • Cal donar als infants la millor qualitat de vida possible.
  • Procurar que l'espai escolar sigui un lloc ventilat, assolellat i temperatura adequada.
  • L'espai ha de respondre a les funcions per les quals estan destinades: jugar, descansar, fer activitats, fer silenci...

L'espai arquitectònic:

  • Ha d'estar ubicat en locals d'ús exclusiu i amb accés independent des de l'exterior.
  • Els centres hauran de disposar d'unes condicions arquitectòniques que possibilitin l'accés i la circulació dels nens i les nenes amb discapacitat física.
  • Ha de ser facilitador pels desplaçaments sense alterar el funcionament de l'activitat de l'escola.
  • Els educadors disposaran d'un espai on tenir controlats en tot moment els nens i nenes.
  • Respectar les condicions ambientals que hem comentat.

Les aules:

  • Són espais que els educadors han de cuidar més. Hauran de ser suficientment àmplies per fer activitats.
  • Les dimensions mínimes de cada aula venen definides
  • Un mínim de tres aules de 2m per infants amb un mínim de 30 m quadrats.
  • Zona del lavabo i el canvi de roba, amb penjadors... adequat a la seva alçada.
  • Zona àmplia per realitzar activitats i jugar.
  • Una zona per descansar.

Sala lactants

  • Zona d'higiene, canviador alt amb lavabo d'aigua calenta, sabó i un armari amb calaixos.
  • Zona d'alimentació, equipada amb una petita nevera per conservar llets i aliments.
  • Zona de jocs amb moquetes o coixins...
  • Zona de descans, on disposarà de bressols apropiats.

Els lavabos

Haurà de disposar d'un lavabo per sala, destinats als infants de 2 a 3 anys, que haurà de ser visible i directament accessible, amb dos lavabos i dos inodors de mida per als petits. Ben ventilats i guardar la higiene adequada.

El menjador:

Disposen d'un espai específic de menjador, utilitzen amb aquesta finalitat l'aula d'usos múltiples i altres, la mateixa aula. Servir el dinar a través d'una empresa de catering o cuina pròpia dependrà de cada centre.

La cuina:

Sala diferenciada i suficient per a la preparació d'aliments o d'una cuina. Servei de catering.

Sala polivalent:

Especialment aquells que no disposen d'espais definits per a cada activitat.

Aquestes sales no acostumen

Entradas relacionadas: