Recursos educatius i normativa en l'àmbit formal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB
Els recursos educatius:
Aquells mitjans que utilitza l'educador per dur a terme la seva tasca educativa. Els més importants són l'espai, el temps, els materials i els recursos humans.
- Disponibilitat de l'espai
- La disponibilitat del temps
- Disponibilitat de materials
- Disponibilitat de recursos humans
- L'espai: On ensenyar?
- El temps: Quan ensenyar?
- Els materials: Amb què ensenyar?
- Els recursos humans: Qui ha d'ensenyar?
Normativa en l'àmbit formal:
Per al primer cicle es recull el decret 282/2006 de 4 de juliol, els requisits del centre són una normativa automàtica que estableix requisits mínims quant al nombre i la qualificació dels professionals, dels espais i de les instal·lacions on es porta a terme l'educació i el nombre màxim d'infants per aula.
Organització de l'espai:
L'espai forma part de qualsevol mena de programació i de qualsevol àmbit educatiu i dona resposta: On ensenyar?
Consideracions en quant a l'espai:
- Per als infants l'espai no té la mateixa cubicació que per a una persona adulta.
- Cal donar als infants la millor qualitat de vida possible.
- Procurar que l'espai escolar sigui un lloc ventilat, assolellat i temperatura adequada.
- L'espai ha de respondre a les funcions per les quals estan destinades: jugar, descansar, fer activitats, fer silenci...
L'espai arquitectònic:
- Ha d'estar ubicat en locals d'ús exclusiu i amb accés independent des de l'exterior.
- Els centres hauran de disposar d'unes condicions arquitectòniques que possibilitin l'accés i la circulació dels nens i les nenes amb discapacitat física.
- Ha de ser facilitador pels desplaçaments sense alterar el funcionament de l'activitat de l'escola.
- Els educadors disposaran d'un espai on tenir controlats en tot moment els nens i nenes.
- Respectar les condicions ambientals que hem comentat.
Les aules:
- Són espais que els educadors han de cuidar més. Hauran de ser suficientment àmplies per fer activitats.
- Les dimensions mínimes de cada aula venen definides
- Un mínim de tres aules de 2m per infants amb un mínim de 30 m quadrats.
- Zona del lavabo i el canvi de roba, amb penjadors... adequat a la seva alçada.
- Zona àmplia per realitzar activitats i jugar.
- Una zona per descansar.
Sala lactants
- Zona d'higiene, canviador alt amb lavabo d'aigua calenta, sabó i un armari amb calaixos.
- Zona d'alimentació, equipada amb una petita nevera per conservar llets i aliments.
- Zona de jocs amb moquetes o coixins...
- Zona de descans, on disposarà de bressols apropiats.
Els lavabos
Haurà de disposar d'un lavabo per sala, destinats als infants de 2 a 3 anys, que haurà de ser visible i directament accessible, amb dos lavabos i dos inodors de mida per als petits. Ben ventilats i guardar la higiene adequada.
El menjador:
Disposen d'un espai específic de menjador, utilitzen amb aquesta finalitat l'aula d'usos múltiples i altres, la mateixa aula. Servir el dinar a través d'una empresa de catering o cuina pròpia dependrà de cada centre.
La cuina:
Sala diferenciada i suficient per a la preparació d'aliments o d'una cuina. Servei de catering.
Sala polivalent:
Especialment aquells que no disposen d'espais definits per a cada activitat.
Aquestes sales no acostumen