Recursos i Conceptes Clau en l'Ensenyament de la Llengua

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,25 KB

Conceptes Clau en l'Ensenyament de Llengua

Errors Comuns i Vocabulari

Errors Gramaticals i d'Ús

  • OBLIG: cal que, s'ha de, he de.
  • Ús correcte: és necessari, és menester (és precís no).
  • POSS: deu ser, possiblement, potser és, pot ser que.
  • Causa: a causa de, per culpa de (degut a no).
  • Infinitiu: infinitiu sol no.

Vocabulari Específic

  • Pansides: arrugades.
  • Eixugar: eliminar aigua, assecar.
  • Destrellatat: diu coses sense sentit.
  • Anar al be: anar sobre el coll o l'esquena.

Tipus de Dictats per a l'Aula

Diverses modalitats de dictats per treballar diferents aspectes de la llengua:

Dictat de Paret

Es penja un document a la paret de l’aula, prou lluny com perquè els alumnes no el puguin llegir. Es formen parelles: un alumne fa de transmissor –corre cap a la paret, memoritza un fragment i el repeteix al company– i l’altre escriu.

Dictat Col·lectiu

Molt creatiu. Es parteix d’una imatge o fotografia. Cada alumne s’inventa una frase relacionada amb ella i la pronuncia davant la resta de companys. Al final, han d’ordenar les frases per fer un text coherent.

Dictats per Parelles

S’elabora un text i es lliura a les parelles de manera fragmentada –és a dir, cada membre té un text amb un fragment i uns buits que es complementen amb els del seu homòleg–. Entre ells se’l llegeixen i l’escriuen.

Dictat Memorístic

L’alumne té a les seves mans el text del dictat. Se’l pot llegir durant uns minuts per memoritzar les paraules més difícils. Després ha de tapar el text i el mestre procedeix a fer el dictat.

Dictat d’Estil

Aquest és molt creatiu. El mestre dicta i els alumnes apunten, però, per exemple, canviant les paraules pels seus antònims. O per sinònims. O canviar l’ordre de les frases, o identificar ambigüitats amagades, etc.

Dictats en Grup

En grups de tres o quatre, cada alumne elabora dues o tres frases i les dicta als seus companys. Es poden fer servir diccionaris i consultar el professor.

Dictat de Secretari

Es dicta una carta tota sencera sense pauses, i els alumnes han d’escriure tot el que puguin. Després, en grups, la intenten reconstruir tota.

Dictat Telegràfic

Es dicten els noms (en singular), verbs (en infinitiu) i adjectius de les frases. Els alumnes han d’escriure les frases completant-les amb articles, preposicions i morfemes gramaticals. Poden quedar diferents respostes.

Dictat Poètic

Es dicta un poema. El poden recitar els mateixos alumnes.

Què és la Cultura?

CULTURA és tot allò, material o immaterial (creences, valors, comportaments, etc.) que serveixen per a identificar un grup de persones i el conjunt d’experiències que el poble ha realitzat i constitueix un motiu de participació comunitària, on emergeixen els valors, les tradicions i els costums, que passen de generació en generació per a convertir-se en autèntic patrimoni comú. Objectiu: manifestar interès per la nostra cultura.

Programes de Foment de la Lectura

APS (Aprenentatge Servei)

És un aprenentatge que es realitza amb la intenció que els xiquets aprenguin a comprendre una lectura de forma correcta. En aquest aprenentatge, els voluntaris que vulguin participar, el que han de fer és dissenyar tasques sobre el llibre que llegiran, pensar possibles dificultats que poden tenir i dissenyar activitats divertides perquè la seva comprensió sigui tan bona com sigui possible.

LECXIT (Lectura per a l'Èxit Educatiu)

Té com a objectiu millorar la comprensió lectora per a tenir més èxit en l'àmbit educatiu. És un programa que ajuda els xiquets a llegir millor, i sobretot, el més important, que entenguin allò que llegeixen. En aquest projecte hi intervenen voluntaris formats, normalment gent adulta, i donen als xiquets les millors estratègies, jocs i recursos per a facilitar el treball. A més, en tot moment van seguint la lectura amb ells, per si alguna cosa no entenen i els l'hem d'explicar.

Qualitats del Voluntari/Educador
  • Afavorir la reflexió.
  • Donar tranquil·litat i seguretat.
  • Empàtic i comprensiu.
  • Crear un vincle afectiu.
  • Creatiu.
  • Preparar activitats.
  • Reforç positiu.
  • Motivar i tenir paciència.

Normativa Educativa i Competències Lingüístiques

Decrets PPEV i PPEC

Adquisició de la competència lingüística igual en valencià i en castellà, així com el domini funcional de la llengua anglesa.

Àmbits d'Acció

  • Institucional (determina)
  • PLC (gestiona)
  • Intervenció Didàctica (aplica)

TILC (Tractament Integrat de Llengües i Continguts)

  • Interacció i reflexió metalingüística.
  • Interculturalitat.
  • Facilitar la transferència.
  • Controlar la interferència.

TIC i TAC (Tecnologies)

Avaluació comunicativa en una llengua, en totes les llengües o en part d'elles.

Entradas relacionadas: