Recorregut per l'Art i la Història Moderna a Catalunya i Espanya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,03 KB
La Guerra del Francès i la Il·lustració (1808-1814)
Context històric: L'any 1808 s'inicia la Guerra de la Independència o Guerra del Francès, quan les tropes de Napoleó, amb l'excusa d'envair Portugal, passen per Espanya i acaben envaint-la amb l'acceptació del rei Carles IV, que havia renunciat al seu poder en favor de Napoleó. La guerra va durar fins al 1814 amb la victòria d'Espanya sobre França.
En l'àmbit cultural: Des de mitjans del segle XVIII apareix la Il·lustració, un moviment intel·lectual liderat per la burgesia, on es qüestiona la monarquia absoluta, la societat estamental i els prejudicis religiosos. Utilitzen la raó com a instrument per aconseguir canvis en la societat.
Els Afusellaments del 3 de maig de Goya
Aquesta obra representa l'execució de patriotes espanyols al turó del Príncipe Pío, amb el Palau Reial al fons. L'obra destaca per símbols com el capellà (Francisco Gallego), una dona rebel i un home amb els braços oberts, associat a la crucifixió. La llum del fanal simbolitza la presència divina. Es creu que la seva funció era commemorar la rebel·lió del 2 de maig o decorar un arc de triomf pel retorn de Ferran VII.
Característiques de l'obra de Goya
- L'obra de Goya enllaça la pintura veneciana i la tradició rococó; hi predomina el color sobre la forma amb una paleta molt clara i lluminosa, tot i que al final de la seva vida el negre serà el color predominant.
- Fa servir pinzellades soltes i gruixudes; no busca imitar la realitat, sinó expressar-la amb taques de color, i se'l considera un precursor de l'impressionisme.
- Aquest quadre pertany a l'època dels Desastres de la Guerra; el tractament d'aquest tema és innovador perquè representa la seva crueltat i irracionalitat.
- Critica la realitat que l'envolta, sobretot l'aristocràcia i la monarquia, mostrant-ne tots els defectes i virtuts.
Impressionisme i Canvis Urbans a París (S. XIX)
Context històric: Els impressionistes viuen a París, que és l'escenari de diverses revolucions: la de 1848, el Segon Imperi, la Comuna i la Tercera República. Aquesta ciutat és també l'escenari d'importants canvis urbanístics dirigits pel Baró Haussmann, que va construir grans bulevards, i on es van celebrar exposicions universals.
En l'àmbit cultural: Els artistes es reuneixen al Cafè Guerbois per parlar de temes culturals, polítics o científics. Els impressionistes s'identifiquen amb la bohèmia i la política. El món artístic gira al voltant dels Salons Reials, grans exposicions organitzades per l'Acadèmia on els artistes exposaven després de passar una selecció oficial. Apareix la figura del marxant d'art, que aconsella tant artistes com clients i els allibera dels Salons i les acadèmies. I, per últim, comença a aparèixer la crítica d'art a la premsa escrita; és preferible una mala crítica al silenci, que condemna l'artista a l'oblit.
Le Déjeuner sur l'herbe de Manet
L'obra Le Déjeuner sur l'herbe de Manet va ser rebutjada per l'absència de clarobscurs, l'ús de colors clars i la manca de relació entre les figures. No va escandalitzar pel nu, sinó per la seva forma innovadora. Manet es va inspirar en obres com El Judici de Paris de Rafael i El Dinar Campestre de Ticià. Hi apareixen models reals com Victorie Meurent, el germà de l'autor i l'escultor Leenhoff. Va ser rebutjada pel Saló de 1863 i exposada finalment al "Saló dels Rebutjats"; la seva funció era ser venuda.
Impressió, sol ixent de Monet
L'obra Impressió, sol ixent de Monet no vol representar fidelment el port de Le Havre, sinó transmetre l'atmosfera del moment. El títol original era Impressió, però es va afegir Sol ixent per fer-lo més clar. El 1874, una crítica burlesca va donar nom al moviment impressionista, que Monet i altres artistes van adoptar. Aquest grup rebutjava l'art oficial i valorava la llibertat expressiva. La funció principal del quadre era estudiar els efectes de la llum al llarg del dia.
Característiques de la pintura impressionista
- Pinten el mateix tema diverses vegades a diferents hores del dia per poder captar el mateix paisatge en un moment concret.
- Coneixen la teoria de la descomposició de la llum de Newton, així com la teoria científica dels colors de Chevreul, que considerava que els colors no són immutables i depenen de la percepció individual.
- Les ombres deixen de ser negres i passen a ser espais pintats amb tonalitats complementàries; en molts casos, desapareix el clarobscur.
- Fan servir la pinzellada pastosa i gruixuda, ja utilitzada per Goya, que consideren que és la millor per captar l'atmosfera que pinten.
El Pensador de Rodin
L'any 1890, Rodin va rebre l'encàrrec de crear La Porta de l'Infern, inspirada en La Divina Comèdia de Dante. Tot i començar seguint el text, el contacte amb Les flors del mal de Baudelaire va transformar la seva visió. Rodin es va centrar en expressar emocions com el dolor, l'erotisme o la violència, més que representar l'infern literari. L'obra, amb 186 figures, va quedar inacabada i va decebre en la seva presentació. La seva funció era explorar noves formes d'expressió i tècnica escultòrica.
L'escultura de Rodin i la seva influència
- Rodin és el gran renovador de l'escultura moderna i el precursor de les experimentacions del segle XX.
- Rodin va estudiar l'escultura clàssica i la de Miquel Àngel, i va saber innovar sense entrar en conflicte entre les seves obres i l'art tradicional.
- Està molt influenciat per Praxíteles, Miquel Àngel, el Simbolisme i el Modernisme.
- Rodin va introduir a les seves escultures, també en El Pensador, el modelatge amb els dits i les mans per aconseguir més rugositat a les superfícies.
Restauració Borbònica i Renaixença (Principis S. XX)
Context històric: L'edifici va ser construït durant l'inici de la Restauració Borbònica i coincideix amb els fets de la Setmana Tràgica (1909) a causa de la negativa de part dels ciutadans a allistar-se per anar a lluitar al Marroc. Durant aquest període s'alternen els liberals i els conservadors.
Context cultural: Des de finals del segle XIX i principis del segle XX destaca el fenomen de la Renaixença, que és un moviment cultural que reivindica els orígens de Catalunya, vinculats a un passat mític de l'Edat Mitjana, a través de la literatura i la història.
La Casa Milà de Gaudí
A principis del segle XX, Gaudí va rebre l'encàrrec de construir Casa Milà, una residència per als senyors Milà i un edifici amb pisos de lloguer situat a l'Eixample de Barcelona. L'edifici va ser anomenat despectivament La Pedrera per la seva façana de pedra picada in situ. Gaudí volia col·locar un gran conjunt escultòric dedicat a la Mare de Déu, però el va descartar després de la Setmana Tràgica. Tot i això, va aconseguir incloure petites inscripcions religioses. La relació entre Gaudí i els Milà va ser tensa per qüestions de decoració interior. Finalment, Gaudí va abandonar l'obra i va denunciar els Milà per impagament. Va guanyar el judici i va donar els diners a un convent. Actualment, l'edifici és una sala d'exposicions amb alguns pisos habitats.
L'arquitectura de Gaudí i el Modernisme
- Es va formar a Barcelona com a arquitecte i en els seus inicis tenia una gran influència dels estils neogòtic o neomudèjar, que seria l'art musulmà a la part cristiana de la península Ibèrica.
- Les seves obres es basen en l'observació i el gust per la natura.
- La seva obra és fruit d'una experimentació, on es combinen elements tradicionals com la volta i el maó, i elements moderns com les estructures de ferro.
- Gaudí dissenyava tots els elements interiors dels seus edificis, com el mobiliari, les llars de foc, la decoració mural, etc.
Dictadura de Primo de Rivera i Avantguardes (1923-1930)
Context històric: Es va construir durant la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), que va consistir en dos governs: un Directori Militar (1923-1925) i un Directori Civil (1925-1930). Els governs de Primo de Rivera van destacar pel centralisme polític, l'autoritarisme i la crisi econòmica dels darrers anys. Per netejar la imatge del règim, Primo de Rivera va organitzar l'Exposició Universal de Barcelona l'any 1929.
El món artístic: Gira al voltant de la ciutat de París, que és la ciutat artística per excel·lència, on es van desenvolupar les primeres avantguardes, caracteritzades pels "ismes" com el fauvisme, el futurisme, el cubisme o el surrealisme.
El Pavelló Alemany de Mies van der Rohe
A l'Exposició Universal de 1929 a Barcelona, Alemanya va encarregar a Mies van der Rohe un pavelló que mostrés una imatge moderna i renovada del país. L'edifici simbolitzava valors com la racionalitat, la transparència i l'austeritat. La seva funció era representar Alemanya i exhibir el seu progrés arquitectònic i cultural.
El Racionalisme arquitectònic i la Bauhaus
- És el moviment arquitectònic que més ha influït durant el segle XX en la resta de l'arquitectura.
- L'any 1919 es va fundar a Weimar l'escola Bauhaus, que és el resultat de la fusió de l'escola d'arquitectura i la de disseny.
- Durant els anys de la seva existència va ser dirigida successivament per Walter Gropius, Hannes Meyer i Mies van der Rohe.
- Dels tallers de l'escola Bauhaus van sortir tota mena de dissenys per a l'habitatge, com llums, mobles i papers pintats, que encara avui dia són referència per als dissenyadors.
La Guerra Civil Espanyola i l'Art de Denúncia (1937)
Context històric: El quadre reflecteix el bombardeig de Guernica, que correspon a la segona fase de la Guerra Civil, concretament la campanya del Nord (d'abril a octubre de 1937), dirigida pel general Mola, que va acabar amb la conquesta de les principals ciutats del nord d'Espanya.
El món artístic: Gira al voltant de la ciutat de París, que és la ciutat artística per excel·lència, on es van desenvolupar les primeres avantguardes, caracteritzades pels "ismes" com el fauvisme, el futurisme, el cubisme o el surrealisme.
El Guernica de Picasso
El 1937, el govern republicà va encarregar a Picasso el Guernica per denunciar internacionalment el bombardeig nazi sobre la població civil basca. L'obra mostra escenes de dolor i destrucció: dones cridant, flames, un cavall ferit i una mare amb el fill mort. El quinqué i el llum simbolitzen la recerca de la veritat i la manipulació informativa. El cavall representa el poble oprimit, i el brau, la força col·lectiva. Tot i el drama, elements com la flor i el colom reflecteixen esperança i desig de pau.