Recerca de feina: coneixement, objectiu i opcions professionals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,2 KB

Coneixement del mercat de treball

En funció del coneixement que tinguem d'aquest ens mourem amb més soltura i tindrem més possibilitats d'èxit. Al conèixer el mercat de treball específic de la nostra professió, podem estudiar les ofertes que apareixin en la premsa, internet, butlletins etc. i analitzar segons les ocupacions, allò que s'exigeix, el que valoren i el que ofereixen.

Hauriem de tenir en compte:

  • Ocupació:
  • Nº d'anuncis
  • Què demanen?
  • Què valoren?
  • Què ofereixen?

Objectiu professional

Després de realitzar i desenvolupar totes les qüestions plantejades en els apartats anteriors estem en condicions de fer un balanç sobre el que volem, sabem i podem fer, i el que ens demana el mercat de treball.

Objectiu professional

Desprès de realitzar i desenvolupar totes les qüestions plantejades en els apartats anteriors estem en condicions de fer un balanç sobre le que volem, sabem i podem fer, i el que ens demana el mercat de treball.

Opcions professionals

Un cop tenim clar l'objectiu professional i acabats els nostres estudis de formació professional, se'ns obre un ample ventall de possibles opcions professionals, cadascuna amb avantatges i inconvenients.

  • Autofeina
  • Funció Pública
  • Empresa Privada

La presa de decisions

Les decisions no s'adopten únicament en base als nostres interessos, estan condicionades per l'entorn. És imprescindible tenir en compte la situació personal per enfocar la recerca de feina des d'una perspectiva realista. Així les circumstàncies personals que hem de tenir en compte poden ser les següents:

  • Situació personal
  • Formació
  • Experiència professional previa
  • Aficions
  • Relacions socials i pertinença a clubs o associacions
  • Condicionaments socials
  • Condicionaments educatius

Fonts d'informació per al procés de búsqueda

Es requereixen el coneixement de diferents fonts d'informació com:

  • Premsa: Especialment en els dominicals com EL PAÍS, El Mundo.
  • Televisió i radio: En alguns espais publicitaris i programes aquests mitjans poden trobar ofertes.
  • Els serveis públics de feina: Servei Públic Estatal (SEPE), els serveis autonòmics (Ex: SOC Servei Ocupació Catalunya, Instituto Aragonés de Empleo...)
  • Centres d'informació dependent de l'ajuntament i altres entitats locals
  • Centres d'orientació i informació de de feina dependents de les Universitats
  • Agències de selecció
  • Agències privades de colocació
  • Empreses de Treball Temporal
  • Associacions o col·legis professionals
  • Contactes personals o boca a boca
  • Internet

La recerca de feina des d'internet

Internet s'està consolidant com a eina de recerca de feina. Gràcies a la seva accessibilitat i fàcil maneig, permet interactuar i proporciona a l'instant una gran quantitat de serveis i ofertes tant en l'àmbit local com en l'àmbit internacional. A través d'aquest mitjà moltes empreses podran consultar els nostres currículums.

Existeix també la possibilitat de rebre en la nostra bústia electrònica aquelles ofertes que responguin als nostres interessos i a moltes possibilitats més.

També trobem informació sobre recursos formatius, beques, ajudes, pràctiques i convocatòries d'interés, a les que podem accedir per completar el nostre perfil professional. Podem buscar feina a internet principalment als següents llocs:

  • Als portals de feina especialitzats i públics
  • A les pàgines de les empreses de treball temporal
  • A les pàgines de les empreses de selecció de personal
  • A els espais específics de feina de les pròpies empreses (BBVA, FERROVIAL, CARREFOUR etc.)

El videocurrículum

El videocurrículum és la gravació en vídeo d'un currículum amb el candidat com a protagonista. És un recurs per millorar el procés de cerca de treball al incorporar noves variables com la imatge, la veu i la forma de comunicar.

Estructura del videocurrículum

  • Presentació breu
  • Dades personals, nom, edat i lloc de naixement
  • Formació: Estudis realitzats i lloc on es van cursar (s'ha d'indicar la data de finalització i formació complementària (s'han d'analitzar els cursos més rellevants sense incloure la duració).
  • Experiència laboral: Empresa i lloc de treball (s'indicaran les funcions més rellevants i la duració del lloc de treball).
  • El comiat: S'agrairà l'atenció prestada i es remetrà a la possibilitat de realitzar una entrevista.

Noves eines per la busca de feina

En els últims anys han entrat en escena noves eines per la busca de feina relacionades amb l'aplicació de les noves tecnologies. Entre les noves eines utilitzades per la busca de feina podem destacar la utilització de xarxes professionals i la creació de blogs de feina i videocurrículum que obren per els candidats un enorme ventall de possibilitats en la busca activa de feina.

  • El videocurrículum
  • El blog o la bitàcora
  • Les xarxes socials

El blog o bitàcora

El blog o bitàcora és un lloc web que periòdicament actualitzat recopila textos o articles d'un o varis autors per ordre cronològic en el que l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicar el que crea pertinent.

Habitualment en cada article de blog els lectors poden escriure els seus comentaris i l'autor donar-los resposta, d'aquesta forma establint un diàleg. No obstant és necessari precisar que aquesta és una opció que depèn de la decisió que prengui el respecte l'autor del blog, doncs les eines permeten dissenyar blogs en els quals tots els internautes poden participar agregant comentaris.

Existeixen blogs de tipus periodístic, corporatiu, tecnològic, educatiu (edublogs), polític, personal (continguts de tot tipus), de feina (contingut laboral) o relacionat amb la recerca de feina.

Avui en dia podem trobar multitud de eines gratuïtes per la creació i el manteniment de blogs que adicionalment proporcionen allotjament gratuït assignant a l'usuari una direcció web (blogspot.com per exemple) i on es pot afegir i editar contingut.

El blog en l'actualitat sorgeix també com un important instrument facilitador a la hora de trobar treball. Algunes avantatges que aporta un blog en la recerca de feina són les següents:

  • Aporta més informació que el currículum vitae. I no només és per el que es publica sinó també per els comentaris.
  • Aumenta la curiositat i el temps que dedica al reclutador. Com comenta un lector “Si despertes l'interès del reclutador amb un blog i comences a llegir-lo per descobrir com ets, et dedicarà molt més temps que la resta dels candidats”.
  • Constitueix una bona forma de realitzar networking i crear una bona xarxa de contactes que es formula més antiga, eficaç i habitual per trobar feina.

Les xarxes socials

Avui en dia, les empreses i els treballs disposen d'un nou espai de trobada però virtual. Les xarxes socials professionals estan al capdavant en el procés de recerca de feina.

En primer lloc, convé distingir entre xarxes socials (Facebook, MySpace etc) i xarxes professionals. Les primeres estan orientades principalment a la comunicació entre amics i familiars, mentre que les segones (Linked in, Xing etc.) estan orientades a la comunicació professional.

Els objectius de les xarxes professionals marquen clarament la diferència respecte de les xarxes socials. Mentre que els fins de les xarxes socials estan centrats en l'àmbit privat, les plataformes de caràcter professional estan orientades a la gestió de la carrera laboral.

No es tracta de buscar la xarxa més nombrosa i amb major varietat d'usuaris, més val tenir pocs contactes bons i útils, que molts dolents i inservibles. No devem afegir aquesta xarxa als nostres amics, per això hi ha xarxes com Facebook, MySpace, Twitter, Tuenti etc. Sino a persones relacionades amb el nostre entorn laboral i objectiu professional.

En les xarxes especialment en les professionals la imatge és important i també ho són els continguts, per el que debem ser molt cuidosos i prudents tant en allò que publiquem i escribim com en la forma de fer-ho. Els caçatalents i els responsables de recursos humans de les empreses utilitzen cada vegada més les xarxes professionals per contractar i, com no, per saber quins són els potencials candidats.

Per altra banda no hi ha prou amb publicar un perfil idoni amb una foto adequada. És necessari participar amb els grups i fòrums de discussió. Moltes vegades és millor proposar preguntes intel·ligents que expressar opinions. És fonamental ser actiu i publicar i compartir continguts amb la major freqüència possible.

Les regles d'or de les xarxes professionals

  • No mesclar contactes personals i professionals.
  • No incloure mai dades falses o exagerades
  • Ser proactiu: participar en grups de discussió, recomanar als propis contactes i sol·licitar-los que facin el mateix assistir a events del sector o d'entitats i empreses relacionades.

Les xarxes socials professionals a Espanya

  • Xing
  • Linkedin
  • Viadeo

La creativitat al servei de la recerca de feina

Què heu fet per al videocurrículum?

Feu grups de 4 o 5 per intercanviar les idees que deuen formar part dels vostres videocurrículums.

  • 1er explicar cada un poc a poc què ha fet i els altres apuntar les idees
  • Després triar les millors idees i generar en treball en equip el videocurrículum més creatiu, i sortir a explicar-ho en públic (Cadascú ha d'explicar una part amb les següents parts)
  • Primer ponent
  • Tot allò relacionat amb les dades curriculars
  • Segon ponent
  • Tot allò relacionat amb la producció del video amb les idees d'el·laboració
  • Tercer ponent
  • On es graba i perquè, es fa en moviment, parat, parat i en moviment quin es l'escenari de fons, canvia? Etc.
  • Quart ponent
  • Idees relacionades amb les capacitats professionals i laborals

Entradas relacionadas: