Reaccions Químiques: Tipus, Energia i Velocitat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Química

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Reaccions Químiques

La matèria està formada per àtoms. Aquests es poden combinar els uns amb els altres donant lloc a una gran varietat de molècules. Per obtenir molècules necessitem energia per poder posar en joc els electrons de cada element químic. Anomenem reacció química el procés on unes substàncies anomenades reactius queden transformades en productes finals diferents als originals.

Reacció química endotèrmicaNecessita energia. Reacció química exotèrmicaDesprèn energia.

En una reacció química, la massa dels reactius ha de ser igual a la dels productes. La matèria no es crea ni es destrueix, només es transforma (igualar la reacció). Les reaccions químiques es produeixen perquè sempre hi ha moviment dels electrons, aquests electrons es poden donar/rebre d'àtoms diferents.

Tipus de Reaccions Químiques

Hi ha 3 tipus de reaccions químiques:

  1. Reagrupació dels àtoms que formen molècules
    1. Reaccions de síntesi: dos o més àtoms s'ajunten per formar una molècula. A + B → AB
    2. De substitució: un compost que envia un àtom per un altre. AB + C → AC + B
    3. Descomposició: trenca una molècula amb productes nous. ABC + D → A + BC + D
  2. Segons l'energia que hi ha en joc
    1. Exotèrmica: la reacció desprèn energia
    2. Endotèrmica: la reacció necessita energia
  3. Segons les partícules (electrons que estan en joc)
    1. Reaccions on 1 element dóna electrons (oxidat), i l'altre agafa electrons (reductor). CANVIEN LA SEVA VALÈNCIA (Oxidació/Reducció)
    2. Oxidació
    3. Àcid base més aigua. La quantitat d'hidrògens lliures que hi ha en un medi. En aquesta reacció es trenquen les molècules d'aigua.

Totes les substàncies contenen energia química. Com més estables siguin els enllaços de la molècula, menys energia tindrà. Si els productes són més estables que els reactius, s'allibera energia (exotèrmica), i si els reactius són més estables que els productes, s'agafa energia de l'exterior (endotèrmica).

Velocitat d'una Reacció

Les reaccions químiques depenen de diferents factors perquè es puguin dur a terme. Aquests factors són:

  • Temperatura: a més temperatura, més probabilitat de reacció (incrementa el moviment de les partícules)
  • Grau de divisió dels reactius: si les molècules dels reactius estan disgregades (separades entre elles), hi ha més probabilitat que puguin reaccionar, i la velocitat és més ràpida.
  • La concentració: quant més molècules tinguem per unitat de volum dels reactius, és més fàcil que es trobin els uns amb els altres, i així s'accelera la velocitat d'una reacció.

Estequiometria

PREFIX + (Òxid) + PREFIX + (Metall/No metall) (1 mono, 2 di, 3 tri, 4 tetra, 5 penta, 6 hexa, 7 hepta, 8 octo, 9 nano, 10 deca)

Stock: HIDRUR + (metall/no metall) + (VALÈNCIA EN NOMBRES ROMANS)

Tradicional:

MÉS PETITA: (òxid) + hipo + (NM/M) + ós

PETITA: (òxid) + (NM/M) + ós

MITJANA: (òxid) + (NM/M) + ic

GRAN: (òxid) + hiper + (NM/M) + ic

Entradas relacionadas: