Ramon Llull i els principals prosistes medievals

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

Ramon Llull

Ramon Llull va néixer a Mallorca l'any 1232. Va escriure més de 300 obres i pertanyia a la noblesa. Conreà la poesia trobadoresca, va tenir dos fills i va experimentar una visió de Jesucrist que el va portar a desprendre's dels seus béns, abandonar la família i començar una vida dedicada a la difusió del cristianisme.

Es va fixar tres objectius principals:

  • Convertir els musulmans, jueus i gentils a la religió cristiana.
  • Escriure llibres que expliquessin i divulguessin la doctrina cristiana.
  • Sol·licitar a papes i reis la creació d'escoles per formar missioners.

Destaquen les següents referències sobre l'autor:

  • Vida Coetània: Llibre biogràfic de l'autor que explica tota la vida de Ramon Llull.
  • Eximpli: Narracions que contenen un missatge moral, una opinió o un ensenyament que ajudava a explicar, entendre i retenir un pensament.
  • Llibre de les bèsties: Breu novel·la moral on l'univers dels animals projecta el món dels homes.
  • Il·luminació de Randa: Ramon Llull cercava la manera de comprendre un llibre que conduís a la veritat, així que va anar a Randa i va pujar a una muntanya per contemplar-hi Déu més tranquil·lament.

Obres de Ramon Llull

  • Teologia, filosofia i ciència: Llibre del Gentil e dels tres savis i L'arbre de la ciència.
  • Obres narratives: Blanquerna i Fèlix o Llibre de les meravelles.
  • Obres místiques: Llibre d'Amic e Amat.
  • Obres poètiques: Lo Desconhort.
  • Obres didàctiques: Doctrina pueril i Llibre de l'ordre de cavalleria.

Vicent Ferrer

Nascut a València, fou frare de l'ordre dels dominicans i va predicar l'evangeli. Els seus sermons (recursos dramàtics) són la versió escrita de les predicacions, realitzada per la gent que el seguia.

Francesc Eiximenis

Nascut a Girona, des de jove va entrar a l'ordre dels franciscans. Tenia una àmplia formació acadèmica i universitària. En els seus escrits s'adreça a les classes de les ciutats naixents; escrivia majoritàriament en prosa sobre temes filosòfico-teològics.

Obres de Francesc Eiximenis

  • Lo Crestià
  • Llibre de les dones
  • Com usar bé de beure e menjar
  • Llibre dels àngels
  • Vida de Jesucrist

Anselm Turmeda

Va néixer a Mallorca, estudià a Mallorca i Lleida, i va completar els estudis universitaris a París i Bolonya. És autor d'una obra autobiogràfica en àrab, la Tuhfa (tot i que no se sap segur si n'és l'autor). L'any 1385 va tornar a Mallorca i es va fer musulmà. En diverses ocasions, reis i papes intentaren que tornés al cristianisme, però no va funcionar. Malgrat que fos musulmà, seguia escrivint les seves obres en català.

Obres d'Anselm Turmeda

  • La disputa de l'ase contra el frare Anselm
  • Llibre dels àngels
  • Cobles de la divisió del regne de Mallorca
  • La Tuhfa

Entradas relacionadas: