Quim Monzó: Reflexió de la Societat Contemporània en la Narrativa Curta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,75 KB

La narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània a través de diversos recursos literaris, analitzant-ne els estils de vida, els estereotips i els grans enigmes vitals.

Biografia i trajectòria de Quim Monzó

Quim Monzó (Barcelona, 1952) ha treballat en els oficis més diversos:

  • Dissenyador gràfic
  • Dibuixant de còmics
  • Corresponsal de guerra
  • Autor de lletres de cançons
  • Guionista de ràdio i televisió
  • Traductor
  • Escriptor de contes, novel·les i articles periodístics

Recull d'obres narratives de Monzó

La trajectòria literària de Quim Monzó inclou diverses obres que han marcat la literatura catalana contemporània:

Uf, va dir ell (1978)

El 1978 va publicar el recull de contes Uf, va dir ell.

Benzina (1983)

Després d'una llarga estada a Nova York, publicà Benzina (1983), una novel·la sobre la buidor de l'art postmodern, un art fet de pensaments brillants basats en mentides que un mateix acaba creient i que no serveixen per a res.

La magnitud de la tragèdia (1989)

La magnitud de la tragèdia (1989) utilitza el tòpic del personatge amb els dies comptats per a fer una reflexió sobre les obsessions, els somnis irrealitzables i el preu del plaer.

El perquè del tot plegat (1993)

El perquè del tot plegat (1993) tracta de manera gairebé monogràfica totes les possibilitats combinatòries del desig i de les relacions home-dona. El recull destaca per la radicalitat dels plantejaments i per la duresa del to, marcat per un humor pessimista.

Guadalajara (1996)

Després publica Guadalajara (1996), un recull de contes escrit amb un ritme molt ràpid, construït a partir de la superposició de frases curtes.

Mil cretins (2007)

El darrer recull de relats publicats és Mil cretins (2007).

Trets distintius de la narrativa de Monzó

La vida quotidiana i la societat occidental

La matèria temàtica de les narracions de Quim Monzó és la vida quotidiana del món occidental, el relat de la societat hedonista, consumista i desideologitzada dels nostres dies. És un analista dels estils de vida actuals i dels estereotips del pensament dominant.

Evolució estilística i elisió d'elements

Des del seu primer llibre de contes del 1978 fins a l’últim Mil cretins, es fa perceptible una evolució cap a la màxima elisió d'elements superflus, tant pel que respecta a la ficció com pel que respecta a la dicció i al model de llengua literària.

El conte com a generador d'interès i lucidesa

Els contes de Monzó són màquines de segregar interès i lucidesa, alimentades per un vitalisme inicial que es converteix molt aviat en angoixa i incertesa. Ens permeten d'assistir al combat singular entre una imaginació desbordant i la concentració de tots els esforços en una única direcció que condueix al punt final: quan el conte encerta el punt central de la diana i es transforma en sensació indefinible i en persistència a la memòria de formes simètriques i reveladores.

La interpel·lació dels enigmes vitals

L'evolució durant aquests trenta anys es manifesta en la capacitat de donar progressivament el regust indefinible que queda després de llegir el conte, el sentit i la força d’interpel·lació dels grans enigmes i abismes vitals pels quals tots ens estem precipitant un dia sí i un altre també.

Posicions morals i la crueltat humana

D'altra banda, hi ha els contes que fixen posicions morals, amb clares mostres sobre la crueltat adulta i infantil, sobre la brutalitat i la inconseqüència.

Estil directe, metonímia i absurditat

La narrativa de Monzó, com la de Kafka, pot arribar a ser ofensiva de tan evident. No intenta construir artefactes subtils o sofisticadíssims. Funciona més a través de la metonímia que de la metàfora: un fragment ho diu tot, l'aplicació literal i fins al final d'una lògica revela el caràcter absurd de la mateixa.

L'experiència immersiva del lector

L'autor ens convida a entrar i quedar-nos per sempre atrapats en les petites màquines de generar angoixa i estupefacció que són els seus contes, no amb la sàdica intenció de fer-nos patir, sinó tot al contrari, per permetre'ns experimentar des de la distància justa de qui llegeix i alhora escolta. Després de cada conte, ens trobem a la sortida d'un laberint semblant als que viu contínuament l'home contemporani.

Temes recents: literatura geriàtrica

Cal destacar en els seus últims llibres l'aportació a la literatura geriàtrica: podem llegir els seus relats com a reflexions sobre l'Alzheimer o sobre l'eutanàsia.

Entradas relacionadas: