Qüestionari de Filosofia: Racionalisme, Empirisme i Descartes

Enviado por askajshfhj y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,17 KB

30 Preguntes Clau sobre Gnoseologia i Metafísica Cartesiana

  1. Racionalisme i empirisme coincideixen en la centralitat filosòfica de:

    • a) El problema de la realitat.
    • b) El problema del coneixement.
    • c) Cap dels dos.
  2. Racionalisme i empirisme coincideixen en el fet que, en matèria gnoseològica:

    • a) Tots dos són idealistes.
    • b) Cap dels dos no són idealistes.
    • c) Tots dos són realistes.
  3. Segons el racionalisme, les idees:

    • a) Es construeixen a la ment.
    • b) Tenen llur origen en les coses mateixes.
    • c) No existeixen.
  4. Segons l'empirisme, allò empíric és:

    • a) La font del coneixement.
    • b) El contingut del coneixement.
    • c) Totes dues.
  5. El model de saber per als racionalistes és:

    • a) Les ciències pràctiques.
    • b) Les ciències matemàtiques.
    • c) Cap de les dues.
  6. Segons el racionalisme, les idees que produeixen coneixement objectiu són:

    • a) Innates.
    • b) Adquirides.
    • c) Una barreja de les dues.
  7. La regla del mètode cartesià que exigeix començar pels elements més simples per anar pujant fins al coneixement dels més complexos és la de:

    • a) Evidència.
    • b) Anàlisi.
    • c) Síntesi.
  8. El dubte cartesià és:

    • a) Escèptic o existencial.
    • b) Metòdic.
    • c) Merament ocasional (vàlid per a unes coses i en determinats moments tan sols).
  9. La primera veritat cartesiana, "cogito, ergo sum", és:

    • a) Evident.
    • b) Prototip de tota veritat.
    • c) Totes dues.
  10. Per a Descartes, "una cosa que existeix de tal manera que no requereix de res més que de si mateixa per existir" és:

    • a) Mode.
    • b) Atribut.
    • c) Substància.
  11. L'atribut principal, essència o naturalesa de la substància material és:

    • a) El pensament.
    • b) L'extensió.
    • c) La perfecció.
  12. En el plànol metòdic:

    • a) Primer copsem la nostra existència i després la de Déu.
    • b) Primer copsem l'existència de Déu i després la de la substància material.
    • c) Totes dues.
  13. En Descartes, les idees que provenen de la nostra imaginació i voluntat reben el nom de:

    • a) Innates.
    • b) Factícies.
    • c) Adventícies.
  14. En Descartes, les idees que l'enteniment posseeix per naturalesa reben el nom de:

    • a) Innates.
    • b) Factícies.
    • c) Adventícies.
  15. L'argument ontològic que fa servir Descartes per demostrar l'existència de Déu parteix de:

    • a) La idea innata de Déu.
    • b) La idea innata del jo com a substància material.
    • c) Cap de les dues.
  16. Segons Descartes, a la idea de Déu:

    • a) No li pot faltar una perfecció, com és la d'existir.
    • b) Li falta la perfecció d'existir i s'ha de deduir.
    • c) Té totes les perfeccions, llevat la de l'existència i l'omnipotència.
  17. Segons Descartes, Déu:

    • a) No pot fer que m'equivoqui sempre.
    • b) Com que és omnipotent, pot fer que m'equivoqui sempre.
    • c) És el responsable que m'equivoqui i que no m'equivoqui.
  18. La física cartesiana només requereix:

    • a) La matèria.
    • b) El moviment.
    • c) Totes dues.
  19. La matèria o substància dels cossos, segons Descartes, es defineix per:

    • a) Les seves qualitats.
    • b) L'extensió.
    • c) La longitud i l'amplària, però no pas la profunditat.
  20. Segons el racionalisme, la raó és:

    • a) Heterònoma.
    • b) Autònoma.
    • c) Totes dues.
  1. Segons Descartes, la causa primera del moviment dels cossos és:

    • a) Déu.
    • b) Una força inscrita en ells al marge de Déu.
    • c) Cap de les dues.
  2. Descartes entén el món com:

    • a) Un organisme.
    • b) Un mecanisme.
    • c) Energia pura.
  3. Cos i ànima per a Descartes són:

    • a) Una sola substància.
    • b) Dos modes de la mateixa substància.
    • c) Dues substàncies independents.
  4. En la seva moral provisional, Descartes destaca la necessitat de:

    • a) Obeir les lleis i costums del país on hom viu.
    • b) Desobeir les lleis quan semblin clarament injustes.
    • c) Adaptar l'ordre del món als nostres desitjos.
  5. Segons Descartes, podem dubtar dels sentits perquè:

    • a) Alguna vegada ens han enganyat.
    • b) Sempre ens enganyen.
    • c) Ens fan veure el que Déu no ha creat.
  6. Parlem de dubte hiperbòlic en referir-nos a Descartes quan aquest formula la hipòtesi de:

    • a) El dubte sobre la informació que ens proporcionen els sentits.
    • b) El "geni maligne".
    • c) Totes dues.
  7. Segons Descartes, el "jo" és:

    • a) Una impressió sensible.
    • b) Una cosa corporal.
    • c) Una cosa que pensa.
  8. Segons Descartes, cal separar en els cossos:

    • a) La part material de la part espiritual.
    • b) Les qualitats primàries de les secundàries.
    • c) Totes dues.
  9. Segons Descartes:

    • a) És més fàcil de conèixer el propi esperit que el propi cos.
    • b) És més fàcil de conèixer el propi cos que el propi esperit.
    • c) És igual de fàcil conèixer-los tots dos.

Entradas relacionadas: