Publicitat: Tipus, Estratègies i Impacte Social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,57 KB
Què és la Publicitat?
La publicitat és una forma de comunicació que pretén transmetre una idea o valor sobre un producte, servei o idea a un conjunt de persones, amb la finalitat de persuadir-los perquè duguin a terme alguna acció concreta, normalment dirigida al seu consum. S'utilitza la forma clàssica de comunicació: emissor-missatge-receptor.
Tipus de Publicitat
Publicitat Comercial
La publicitat és eminentment comercial: una activitat amb ànim de lucre per a l'empresa anunciant, que té com a finalitat provocar la compra i el consum dels productes i serveis per part de les persones a les quals s'adreça.
Publicitat Social
Té com a finalitat conscienciar, educar, sensibilitzar o provocar un canvi d'actitud en les persones sobre determinats temes o situacions.
Tipus de Publicitat Social
- A) La publicitat institucional: realitzada pels òrgans públics. Regulada per llei i degudament planificada.
- B) La publicitat de les Organitzacions No Governamentals (ONG's): amb l'objectiu d'informar i conscienciar la ciutadania respecte a realitats socials injustes, per aconseguir fons per finançar les causes que defensen.
En general, des de la publicitat social es promocionen valors generalment sense ànim de lucre i amb uns beneficis que reverteixen en la societat.
Publicitat Política
Té com a finalitat informar sobre els seus projectes i aconseguir el vot dels electors; aquest tipus de publicitat és molt propera, fins i tot els límits es confonen amb els de la propaganda (que té una finalitat ideològica).
La Campanya Publicitària
Consisteix en un conjunt organitzat d'estratègies destinades a donar a conèixer un producte o servei a un grup de població, a través d'anuncis o missatges publicitaris, que apareixen en diversos mitjans o suports.
Tipologies de Campanyes Publicitàries
- A) De canvis de comportament: Ex. Les campanyes de trànsit respecte a la conducció responsable, el consum de drogues o alcohol, etc.
- B) De denúncia: posen en evidència les persones sense llar, la fam, les malalties, la pobresa i exclusió social en certes regions, països, l'explotació infantil, etc.
- C) De mobilització social: pretenen que la pròpia població o les persones afectades per un determinat problema social prenguin la iniciativa i portin a terme l'acció, el canvi (Ex. Aconseguir un centre de dia per a una localitat).
- D) De captació de recursos: materials (campanyes de recollida d'aliments o material escolar, etc.) o de personal (voluntariat, socis, etc.).
- E) Informatives sobre temes concrets: com poden ser les campanyes de violència de gènere i violència domèstica, recursos d'atenció urgent per a víctimes de maltractament, etc.
Fases d'una Campanya Publicitària
- Identificar el producte, servei o idea que volem promoure.
- Determinar el públic objectiu a qui hem de dirigir el missatge i identificar el seu comportament.
- Elaborar el missatge publicitari o anunci.
- Planificar l'estratègia de difusió i seleccionar els mitjans més rendibles i efectius per dur a terme la campanya publicitària.
Tècniques Publicitàries: Models
1. Models Basats en l'Aprenentatge
Sostenen que les persones passen per una successió d'etapes fins que decideixen adquirir o no el producte. El model AIDA és el més utilitzat:
- Cridar l'Atenció
- Despertar l'Interès
- Provocar el Desig
- Induir a l'Acció o compra del producte.
2. Models Basats en les Motivacions
Realitzen estudis per comprendre quines són les motivacions del públic objectiu per adoptar un comportament de compra, i així, accionar aquestes motivacions en els missatges publicitaris.
3. Models Basats en les Actituds
Parteixen del coneixement previ de la percepció que el públic objectiu té del producte, per aconseguir actituds favorables i millorar la percepció que té del producte o de la marca.
Components d'un Anunci
- Component informatiu: l'anunci dóna a conèixer alguna cosa del producte o servei a què es refereix.
- Component persuasiu: vinculat als sentiments i les emocions, intentant influir directament i deliberadament sobre la persona que rep el seu missatge.
Estratègies de Comunicació
Estratègies Argumentatives
Tenen com a finalitat demostrar la bondat del projecte mitjançant l'exposició d'uns arguments o proves. Persegueixen donar credibilitat demostrable al missatge.
- Comparació de comportaments: s'exposen dos casos i es comparen les conseqüències.
- Sil·logismes: molt utilitzats en campanyes de salut. Ex: "si no utilitzes preservatius pots contagiar-te de la sida".
Estratègies Descriptives
Consisteixen a presentar el projecte, totalment o en part, destacant els aspectes o característiques més beneficioses.
Estratègies Basades en l'Emotivitat
Comprenen aquells missatges o anuncis en els quals l'objectiu prioritari de captació dels missatges consisteix a despertar les emocions de la persona que el rep.
Estratègies Proactives
Plantegen fets o situacions sorprenents o suggestives, que requereixen l'enteniment i la complicitat del receptor per a la seva interpretació.
El Contingut Lingüístic del Missatge
- El text és la part més tangible del missatge, tant si és escrit com locutat.
- Es busca un missatge fàcil de recordar, amb gran densitat significativa que capti l'atenció.
- La idea principal es condensa en l'eslògan, una fórmula verbal atractiva i fàcil de recordar.
Recursos Lingüístics
- Adjectivació: ús excessiu d'adjectius per ressaltar el valor d'un producte.
- Contradicció o antilogia: ús d'idees antagòniques o oposades.
- Desafiament: atreu l'atenció a través d'una provocació o un repte.
- Dilogia: s'utilitza una paraula que té dos significats diferents.
- Frases fetes: dites, refranys o frases populars.
- Hipèrbole: exageració dels termes.
- Identificació de la paraula o marca: s'incorpora al text formant part de la frase.
- Interjecció: repetició de la lletra d'un so que denota un estat d'ànim.
- Onomatopeia: sons d'objectes, sorolls, sons d'animals o d'accions.
- Paraules col·loquials o vulgarismes: frases amb paraules del llenguatge popular.
- Personificació: s'assignen a cossos inerts qualitats pròpies dels éssers vius.
- Rima: s'utilitzen dos o més versos.
Elements de Disseny
- Textura: reflecteix les qualitats del tacte i es pot reconèixer a través de la vista.
- Color: element carregat de simbolisme. Associem colors a sensacions o estats d'ànim.
Elaboració de Materials Impresos
- Fullets: peces promocionals d'un reduït nombre de fulls.
- Cartells: un dels mitjans utilitzats habitualment per a projectes o activitats.
Elaboració de Materials Audiovisuals
- Projecte d'abast reduït: elaboració de materials propis (càmera i programa d'edició).
- Projecte d'abast més ampli: encarregar tasca a empreses i professionals.
- Distribució: exposició directa, publicitat televisiva, web, espais Youtube.
- Durada del missatge: ha de mantenir l'atenció. Estadístiques indiquen que espais superiors a 2 minuts difícilment es veuen sencers.
Objectius de la Campanya Publicitària
- Crear un missatge publicitari suggerent.
- Fer que el missatge arribi al públic objectiu i capti la seva atenció.
Pla de Mitjans
Decideix si la difusió del missatge es realitza mitjançant cartells, anuncis a la televisió, promoció directa, etc. Ha de garantir una freqüència o nombre mínim de vegades que l'anunci ha de ser vist perquè sigui recordat.