Psicologia Social: Influència de l'entorn i la societat en el pensament i la conducta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,39 KB

Estudia l'influència de l'entorn i la societat en el pensament i la conducta de les persones.

Cognició Social: Processos psicològics en els quals comprenem conductes i pensaments de les persones

Procesos psicològics en els quals comprenem conductes i pensaments de les persones.

Complexitat de l'informació social

2 estratègies:

  • Percepció social: Impliquen processos d'adquisició i emmagatzematge.
  • Esquemes mentals: Impliquen els processos de recuperació i interpretació.

Fases del procés de cognició social

  • Adquisició de la informació (Funcions atenció i percepció dels estímuls)
  • Emmagatzematge de la informació filtrada
  • Recuperació (La memòria l'extreu quan calgui)
  • Interpretació i aplicació de la informació

Percepció social

1ª impressió, el propi procés perceptiu (percepció subjectiva), la persona que percep (estereotips, es comparteixen valors, per motivacions, etc).

Tipus d'esquemes socials

Persones, rols, de successos, del propi autoesquema. Funcions:

  • Comunicativa (s'implifiquen missatges)
  • Deductiva (deduir característiques)
  • Interpretativa (interpretar diferents situacions)

Motivació social

Processos psicològics que ens impulsen a actuar davant dels altres. La cohesió d'un grup amb el mateix objectiu sempre serà molt més eficient.

Evolució de les teories conductives incorpora

Objectiu massa difícil (La persona perd l'interès) o massa fàcil (la persona s'avorreix).

Motivació competitiva

Obtenció d'un triomf o superar rivals / Motivació cooperativa: Obtenció d'objectius grupals i de satisfacció (tots són importants, superar-se a un mateix).

Avantatges de la competitivitat

  • Millora de l'esforç i de l'eficàcia
  • Posa a prova els recursos dels rivals
  • Cooperació entre els membres del grup
  • Augment de l'autoestima

Desavantatges de la competitivitat

  • Individualisme
  • Falta de confiança
  • Agressivitat
  • Frustració
  • Por al fracàs
  • Possibilitat de lesions
  • Pot causar enveja

Motivació i autoconfiança

Autoconfiança òptima:

  • Objectius realistes
  • Reconeixement d'errors
  • Soportar pressió

Autoestima baixa:

  • Centrat en els seus punts dèbils
  • Por al fracàs
  • Baixa autoestima

Excessiu: Creu que no necessita ningú per arribar a l'objectiu.

Característiques del grup

  • Conscient de formar-hi part
  • Interacció recíproca
  • Objectius comuns
  • Activitats compartides
  • Valors compartits
  • Normes establertes
  • Reconeixement

Tipus de grups

Grups primaris: Grup petit (família, amics íntims (relacions intenses))

Grups secundaris: Més grans (empresa, centre escolar, etc (relacions impersonals)).

Tipus de grups: Segons l'individu en el grup

Grups de pertinença: Pertany al grup sense escollir-ho (família)

Grups de referència: Pertany perquè vol

Tipus de grups: Segons la naturalesa de la constitució

Grups formals: Es formen conscientment, la finalitat són els objectius comuns.

Grups informals: Es formen espontàniament, no requereixen una estructura organitzada.

Entradas relacionadas: