Psicologia Social: Conceptes Clau, Pensament, Influència i Agressió
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,11 KB
Què és la psicologia social?
Estudia com pensaments, sentiments i comportaments individuals són influïts pel grup.
La nostra conducta està condicionada per normes socials (escrites o no).
Exemple: fumar perquè els teus amics ho fan (conformitat i submissió).
Estereotips i prejudicis
Estereotips: generalitzacions sobre grups socials (ex. aspecte, trets personals).
Prejudicis: valoracions positives o negatives sobre un grup només per pertànyer-hi (ex. racisme, sexisme).
El pensament social
1. Percepció de les persones (Solomon Asch)
Procés per conèixer i interpretar altres persones.
L’ordre dels adjectius condiciona la valoració final d’una persona (efecte primacia).
Distorsions en la percepció social
Error de primacia: la primera impressió té molt pes.
Efecte halo: una qualitat positiva influeix la percepció general.
Personalitat implícita: relacionem característiques.
Correlació il·lusòria: veiem relacions inexistents o exagerades.
2. Cognició social
Procés d’entendre i usar la informació social.
Factors clau:
La primera informació rebuda influeix molt.
Es fan judicis segons les categories més accessibles.
Els estereotips distorsionen la percepció.
La memòria s’adapta a les idees actuals.
Teoria de la ment: capacitat de comprendre els pensaments, emocions i intencions dels altres.
Errors comuns en la cognició social
Egocentrisme: creure que el propi punt de vista és el més important.
Pensament estereotipat: atribuir els mateixos trets a tot un grup.
Idees preconcebudes: opinions formades abans d’analitzar.
Biaix de confirmació: buscar només informació que reforci les pròpies idees.
Vigilància automàtica: atenció exagerada a informació negativa.
Pensament contrafactual: pensar “i si...” sobre fets passats.
Visió retrospectiva: pensar que "ja ho sabíem" després de conèixer un resultat.
Influència social: canvi de creences i conductes
La influència social es defineix com el canvi de creences, actituds o conductes per la presència real o imaginada d’altres.
Conformitat (influència de la majoria)
Actuar diferent en grup que en solitari.
Factors que influeixen en la conformitat:
Mida del grup: com més gran, més influència.
Falta d’unanimitat: redueix la conformitat.
Resposta pública o privada.
Atracció cap al grup.
Relacions socials
Es donen en contextos personals o professionals.
Poden tenir efectes:
Negatius: agressió.
Positius: altruisme.
Agressió: tipus i teories
L'agressió pot ser contra un mateix (autolesions) o contra altres (verbal o física). Pot tenir com a finalitat fer mal o assolir una meta.
Teories de l'agressió
Teoria de l'instint (Sigmund Freud)
Segons Freud, tenim impulsos bàsics (vida i mort). L'agressió és una energia que cal canalitzar (ex. esport).
Teoria de la frustració
L'agressió apareix quan s'impedeix assolir una meta.
Factors socials de l'agressió
L'agressió també depèn del context i les relacions entre individus.