Psicologia Social: Conceptes Clau, Pensament, Influència i Agressió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,11 KB

Què és la psicologia social?

  • Estudia com pensaments, sentiments i comportaments individuals són influïts pel grup.

  • La nostra conducta està condicionada per normes socials (escrites o no).

  • Exemple: fumar perquè els teus amics ho fan (conformitat i submissió).

Estereotips i prejudicis

  1. Estereotips: generalitzacions sobre grups socials (ex. aspecte, trets personals).

  2. Prejudicis: valoracions positives o negatives sobre un grup només per pertànyer-hi (ex. racisme, sexisme).

El pensament social

1. Percepció de les persones (Solomon Asch)

  • Procés per conèixer i interpretar altres persones.

  • L’ordre dels adjectius condiciona la valoració final d’una persona (efecte primacia).

Distorsions en la percepció social

  • Error de primacia: la primera impressió té molt pes.

  • Efecte halo: una qualitat positiva influeix la percepció general.

  • Personalitat implícita: relacionem característiques.

  • Correlació il·lusòria: veiem relacions inexistents o exagerades.

2. Cognició social

  • Procés d’entendre i usar la informació social.

  • Factors clau:

    1. La primera informació rebuda influeix molt.

    2. Es fan judicis segons les categories més accessibles.

    3. Els estereotips distorsionen la percepció.

    4. La memòria s’adapta a les idees actuals.

  • Teoria de la ment: capacitat de comprendre els pensaments, emocions i intencions dels altres.

Errors comuns en la cognició social

  1. Egocentrisme: creure que el propi punt de vista és el més important.

  2. Pensament estereotipat: atribuir els mateixos trets a tot un grup.

  3. Idees preconcebudes: opinions formades abans d’analitzar.

  4. Biaix de confirmació: buscar només informació que reforci les pròpies idees.

  5. Vigilància automàtica: atenció exagerada a informació negativa.

  6. Pensament contrafactual: pensar “i si...” sobre fets passats.

  7. Visió retrospectiva: pensar que "ja ho sabíem" després de conèixer un resultat.

Influència social: canvi de creences i conductes

La influència social es defineix com el canvi de creences, actituds o conductes per la presència real o imaginada d’altres.

Conformitat (influència de la majoria)

  • Actuar diferent en grup que en solitari.

  • Factors que influeixen en la conformitat:

    1. Mida del grup: com més gran, més influència.

    2. Falta d’unanimitat: redueix la conformitat.

    3. Resposta pública o privada.

    4. Atracció cap al grup.

Relacions socials

  • Es donen en contextos personals o professionals.

  • Poden tenir efectes:

    • Negatius: agressió.

    • Positius: altruisme.

Agressió: tipus i teories

L'agressió pot ser contra un mateix (autolesions) o contra altres (verbal o física). Pot tenir com a finalitat fer mal o assolir una meta.

Teories de l'agressió

Teoria de l'instint (Sigmund Freud)

Segons Freud, tenim impulsos bàsics (vida i mort). L'agressió és una energia que cal canalitzar (ex. esport).

Teoria de la frustració

L'agressió apareix quan s'impedeix assolir una meta.

Factors socials de l'agressió

L'agressió també depèn del context i les relacions entre individus.

Entradas relacionadas: