Psicologia de la Salut i Modificació de Conductes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,57 KB
La Família i els seus Llaços
Definició i Tipus de Família
La família, element natural i fonamental de la societat, té dret a la protecció d'aquesta i de l'estat. Es basa en llaços d'afinitat reconeguts socialment, com el matrimoni, que és la unió entre dues o més persones (poligàmia), o els vincles de consanguinitat, com l'afiliació entre pares i fills.
Existeixen diversos tipus de família:
- Nuclear: Mare, pare i descendència.
- Extensa: Avis, tiets, cosins i altres parents.
- Monoparental: Un dels progenitors.
- Homoparental: Parella homosexual.
- Ensamblada: Formada per l'agregació de dues o més famílies.
Psicologia de la Salut
Conducta i Salut
La psicologia és la ciència que estudia la conducta humana i els processos mentals (cognitius). Això inclou el que la persona fa (conducta/accions), el que pensa (processos mentals com la memòria i la intel·ligència) i el que sent (emocions i sentiments). La psicologia de la salut és una branca de la psicologia que contribueix a:
- La promoció i el manteniment de la salut.
- La prevenció i el tractament de la malaltia.
- La identificació de les causes de salut o malaltia.
- L'anàlisi i millora del sistema de salut i les polítiques sanitàries.
La conducta, és a dir, la manera particular d'actuar d'una persona, és la manifestació més observable de la seva personalitat. L'acceptació o rebuig d'un comportament ho determinen les normes socials i les lleis (per exemple, eructar en públic no es considera una conducta apropiada).
Hi ha tres tipus de relacions entre conducta i salut:
- Curt termini: Comportaments amb efectes directes sobre la salut (per exemple, conductes temeràries).
- Mig o llarg termini: Estils de vida i hàbits diaris amb efectes sobre la salut (per exemple, exercici moderat).
- Percepció o afrontament: La forma en què la gent percep o s'enfronta a la malaltia com a factor que la facilita o empitjora (per exemple, descuidar-se una bronquitis).
Modificació de Conductes
La modificació de conductes inclou:
- Perfeccionar o incrementar una conducta ja existent: Mètodes per reforçar o estimular la conducta desitjada (per exemple, si volem augmentar la motivació d'una persona, li podem dir que ho fa molt bé).
- Adquirir noves conductes: Observació, imitació o seqüenciació del procés de conductes simples (per exemple, ensenyar a una persona gran a utilitzar les crosses amb una demostració).
- Reduir o eliminar certes conductes: Tècniques de reforç mitjançant un procés que pretén eliminar el sentiment de culpa (per exemple, una persona que deixa de fumar per prescripció mèdica).
Actitud, Pensament, Sentiments i Emocions
Actitud i Pensament
L'actitud és la tendència que convida una persona a actuar d'una determinada manera enfront de qualsevol situació.
El pensament és el producte de la ment en l'acte de pensar, les construccions mentals elaborades fruit de l'activitat del cervell. El seu objectiu és dotar de significat el món exterior i a un mateix, manipulant la informació. La intel·ligència és l'habilitat personal per pensar de manera més efectiva. Quan s'utilitza, les persones no tracten amb objectes concrets de la realitat, sinó amb la representació (símbols) o idea sobre els objectes. Permet la resolució de problemes o la formació de conceptes.
Característiques del pensament lògic:
- Opera mitjançant conceptes i raonaments.
- Respon a una motivació, originada en l'ambient o en el subjecte.
- És una resolució de problemes.
- Segueix una direcció, busca una conclusió o solució.
- És un procés coherent i organitzat.
Components del pensament:
- Percepció: Interpretació de les sensacions per donar-los significat.
- Memòria: Capacitat de retenir i recuperar informació. Es divideix en memòria a curt termini (informació utilitzada en cada moment) i a llarg termini (magatzem d'informació seleccionada).
- Consciència: Sensació de ser un subjecte i estar despert per pensar.
- Intel·ligència: Habilitat d'entendre i comprendre l'entorn, i de donar-li sentit. Inclou el raonament, la planificació, la resolució de problemes, el pensament abstracte i l'aprenentatge.
- Imaginació: Representació d'imatges en absència de l'objecte. Pot ser reproductora (objectes reals) o creativa (elements imaginats).
- Aprenentatge: Canvi permanent en la conducta degut a l'experiència.
Sentiments, Emocions i Passions
Els sentiments són estats afectius estables que poden condicionar els comportaments, però són més o menys fàcils de controlar per la raó. Les emocions són sobtades i puntuals, menys duradores que els sentiments, però més intenses. Tenen manifestacions corporals. Les passions són sentiments o emocions intensos, difícils de controlar, que poden portar a comportaments compulsius i irracionals.