Psicologia de la Personalitat: Motivació, Actituds i Desenvolupament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 9,01 KB
La Personalitat: Conceptes, Desenvolupament i Avaluació
Què és la Psicologia? Definició i Abast
La psicologia és la ciència que estudia la personalitat, les relacions humanes i la conducta. D’aquesta definició es dedueix que la personalitat és l’objecte d’estudi de la psicologia. La psicologia estudia de manera teòrica i pràctica els aspectes socials, culturals i biològics que influeixen en el comportament humà, tant a nivell individual com social, i el funcionament i desenvolupament de la ment humana. El meu concepte de psicologia és l’estudi de la ment i el seu funcionament.
Psicologia Social: Estudi de les Relacions Humanes
Hi ha diverses definicions, però la Psicologia Social es podria definir com l’estudi de les relacions humanes amb mètode científic, facilitant la comprensió de la dialèctica i de la dinàmica individu-societat. El meu concepte de psicologia social és que és la part de la psicologia que estudia els comportaments a l’hora de relacionar-nos amb persones.
La Personalitat: Concepte i Organització Dinàmica
Hi ha diverses definicions, però la Personalitat es podria definir com l'organització dinàmica dins de la persona, dels sistemes psicològics i físics que són la base i origen de les accions, pensaments i sentiments. El meu concepte de personalitat és el lloc on s'ajunten els diferents aspectes que tenen funcions socials de la ment.
Mesura i Avaluació de la Personalitat
La personalitat es pot mesurar quantitativament i qualitativament.
Mètodes Quantitatius: El Model Big Five
Els mètodes d’avaluació quantitatius s’anomenen factorials i es duen a terme a través de tests. Alguns coneguts són el Test de Bender o el Test d’intel·ligència de Raven, però el que hem fet i estudiat a classe és el Big Five. Aquest model mesura cinc aspectes de la personalitat:
- Extraversió: es relaciona amb la quantitat d’expressivitat social.
- Agradabilitat: té a veure amb la sensibilitat i la cordialitat.
- Escrupolositat: determina la meticulositat i l'organització.
- Neuroticisme: es basa en l’estabilitat emocional.
- Amplitud de mires (o Obertura a l'Experiència): es relaciona amb l’amplitud mental i la disposició a noves experiències.
Mètodes Qualitatius: L'Entrevista Psicològica
Els mètodes d’avaluació qualitatius s’anomenen generals i es duen a terme a partir d’entrevistes o tests projectius. L’objectiu és obtenir un resultat general de la personalitat de la persona. Les entrevistes permeten obtenir un coneixement general i poden ser:
- Directives: segueixen un guió, poden ser en grups amplis i no cal que l’entrevistador sigui expert.
- No directives: no segueixen guió, han de ser individuals o en grups petits i l’entrevistador ha de ser expert.
El Desenvolupament de la Personalitat: Freud, Piaget i Erikson
Els autors Freud, Piaget i Erikson van explicar l’evolució de la vida per etapes, cadascun des d'una perspectiva diferent:
La Teoria Psicosexual de Freud
Freud, des del punt de vista psicosexual, descriu l'evolució a través de les següents fases:
- Fase oral (0-1 any): centrada en la lactància i la boca.
- Fase anal (1-3 anys): enfocada en el control dels esfínters i el descobriment de l'anus.
- Fase fàl·lica (3-6 anys): el nadó experimenta la libido i el complex d'Èdip/Electra.
- Fase de latència (6 anys-pubertat): període de calma sexual, amb interès en activitats socials i intel·lectuals.
- Fase genital (pubertat en endavant): reaparició dels interessos sexuals madurs.
La Teoria Cognitiva de Piaget
Piaget, des del punt de vista cognitiu, va proposar les següents etapes del desenvolupament:
- Període sensoriomotor (0-2 anys): desenvolupament de l'autonomia amb el caminar i la comprensió del llenguatge.
- Pensament preoperacional (2-7 anys): observació de la causa-efecte i inici de la consciència moral.
- Operacions concretes (7-11 anys): desenvolupament del pensament lògic-formal aplicat a situacions concretes.
- Operacions formals (11 anys en endavant): pensament lògic-formal abstracte i raonament hipotètic-deductiu.
La Teoria Psicosocial d'Erikson
Erikson, des del punt de vista psicosocial, va descriure vuit etapes de desenvolupament, cadascuna amb un conflicte central:
- Primer any: confiança versus desconfiança.
- Segon any: autonomia versus vergonya i dubte (seguretat i conformisme).
- Tercer a cinquè any: iniciativa versus culpa (s'inicien sentiments de culpabilitat).
- Sisè any a la pubertat: laboriositat versus inferioritat (s'amplien les relacions interpersonals, competència i cooperació).
- Adolescència: identitat versus confusió de rols (sentiments d’integració o marginació).
- Primera joventut: intimitat versus aïllament (major maduresa en les relacions).
- Joventut i primera maduresa: generativitat versus estancament (egocentrisme o altruisme).
- Final de la maduresa: integritat del jo versus desesperació (saviesa i acceptació de la vida).
Teories de la Personalitat: Enfocament Bio-Psico-Social
L'estudi de la personalitat es pot abordar des d'un concepte bio-psico-social, que integra diferents perspectives:
Model Psicobiològic i Neurociències
El model psicobiològic estudia el sistema nerviós central, el cervell i el sistema hormonal per explicar la conducta humana. És la base de la indústria farmacèutica aplicada als psicofàrmacs. Els teòrics més coneguts en aquesta branca biològica són Kretschmer i Sheldon.
Teories Psicològiques: Cognitivisme i Psicoanàlisi
El model psicoanalític de Freud es basa en els conflictes profunds de l’inconscient de la ment i en la interacció amb el medi ambient. La seva teoria de la personalitat es fonamenta en la dinàmica d’una pulsió instintiva i en la descripció de la interacció de diverses funcions mentals. El seu model es divideix en la consciència (inconscient, preconscient, subconscient i conscient) i en la personalitat, formada per l’allò, el jo i el superjò.
El cognitivisme, per la seva banda, se centra en els processos mentals com la percepció, la memòria, el pensament i la resolució de problemes per entendre la personalitat.
Teories Psicosocials i la Influència del Context
El model psicosocial té en compte principalment la influència de les relacions interpersonals, els grups, les comunitats i les institucions com a determinants de la personalitat. Els quatre teòrics més importants amb les seves teories són:
- Erikson: model de personalitat i cultura.
- Lewin: teoria del camp.
- Maslow: teoria de la personalitat en relació a la motivació i a la jerarquia de les necessitats humanes.
- G.H. Mead: el self com a personalitat total, suma del jo i del mi.
Motivació: Processos Psicològics i Finalitat
La motivació es refereix a aquells processos psicològics relacionats amb l’activació, la direcció, la intensitat i la persistència d’accions voluntàries i adreçades a una finalitat. El meu concepte de motivació és el procés mental pel qual s'ha de passar per aconseguir alguna cosa quan es tenen ganes.
La motivació té una forta relació amb les emocions. Les motivacions són intrínsecament emocionals, ja que expliquen el per què de les accions humanes, sent un camp d'estudi fonamental per a la Psicologia.
Actituds: Definició, Components i Mesura
L'actitud es refereix a les posicions que la persona adopta i aprova respecte a objectes, controvèrsies, persones, grups o institucions. El meu concepte d’actitud és l’estat positiu o negatiu en què es troba una persona a l’hora de realitzar alguna cosa.
Les actituds es poden mesurar amb l’escala de Likert o amb el model Big Five, esmentat anteriorment. També es relacionen amb les motivacions socials, sent un camp d'estudi important per a la Psicologia Social.
Les actituds tenen tres components principals:
- Cognitiu: el conjunt de coneixements estructurats sobre l'objecte de l'actitud.
- Afectiu: el sentiment a favor o en contra de l'objecte.
- Comportamental: la predisposició a l'acció o a reaccionar d'una manera determinada.