Psicologia de l'Esport i l'Exercici: Factors, Percepció i Dinàmiques de Grup

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,33 KB

Psicologia de l'Esport i l'Exercici

La psicologia de l'esport i de l'exercici és l'estudi científic dels factors psicològics associats a la participació i l'acompliment en l'esport, l'exercici i altres tipus d'activitat física.

a) Els factors psicològics que influeixen en la participació i el rendiment esportiu. b) Els efectes psicològics derivats de la participació en un programa esportiu o d'exercici físic.

Percepció

  • De-codificació cerebral i trobada de sentit a la informació que s’està rebent, de manera que es pugui operar amb ella o emmagatzemar-se.
  • La informació la rebem a través dels sentits: vista, oïda, tacte, gust i olfacte (de l’exterior del nostre cos), i sentits cinestèsics (interior del cos: moviment).
  • PERCEPCIÓ VISUAL:
    • Discriminació figura-fons
    • Constàncies perceptuals (mida, forma, color, localització)
    • Il·lusions visuals
    • Reconeixements de rostres

Sensació: Experiències bàsiques i simples.

  • Provocades per estímuls simples.
  • Relacionades amb els receptors sensorials.

Percepció: Experiències més complexes.

  • Provocades per estímuls complexes i significatius.
  • Activitat fisiològica del cervell.

Atenció i Concentració

Atenció: activitat perceptiva. Des de la perspectiva del Processament de la Informació:

  • Habilitat per canviar el focus atencional d’una font d’informació a una altra (percepció estimular selectiva i dirigida).
  • Quantitat d’informació que un subjecte pot atendre en un moment determinat.

Concentració: habilitat per dirigir i mantenir l’atenció cap a l’aspecte requerit de la tasca que s’estigui realitzant, en un període determinat. Concentració de la consciència en un objecte, voluntàriament.

  • El temps que pot estar atenta una persona depèn molt del seu grau d’estimulació (arousal): ni massa relaxada ni massa tensa, hi ha d’haver un equilibri.
  • Atenció selectiva: no podem estar atents/es a tot.
  • Atenció dividida: més d’un estímul.

Memòria i Llenguatge

Memòria: Codificació, emmagatzematge i recuperació de la informació.

  • Formes de recordar:
    • Re-memoració: recuperació voluntària de la informació de la memòria
    • Reconeixement: la informació s’identifica com a familiar quan es torna a veure o sentir
    • Reconstrucció: reorganització de la informació, tot i que no hi ha memòria conscient d’haver-la vist abans
    • Estalvi de re-aprenentatge: s’aprèn més ràpidament allò que ja s’havia après anteriorment

Llenguatge: Comunicar idees abstractes i possibilitats de significats alternatius.

  • Pot influir en la memòria, la percepció i la resolució de problemes.
  • Relació llenguatge / pensament.

Pensament i Emoció

Pensament: Elaboració de l’acció succeïda posant en joc els coneixements previs i la comprensió general de la situació.

  • Resolució de problemes.
  • Raonament i lògica.

L’EMOCIÓ és un episodi complex i multifacètic que genera impuls a actuar (Lazarus).

  • Importància de l’expressió facial
  • Variacions entre cultura / gènere
  • Importància de la seva regulació

L’habilitat de regulació prediu l’èxit social.

Dinàmiques de Grup

Què és un grup? Identitat compartida, sentiment de participació, patrons estructurals d’interacció i de comunicació, interdependència entre la persona i la tasca, i atracció interpersonal.

= estudi dels grups, la seva natura, les lleis del seu funcionament i les seves interrelacions...

  • a) entre els membres del grup (relacions intra-grup)
  • b) amb altres grups (relacions inter-grup)
  • c) amb el context organitzacional i institucional.

Factors:

  1. Proximitat
  2. Diferenciació (ingroup-outgroup)
  3. Semblança (d’actituds, aspiracions, compromisos i capacitat)
  4. Establiment d’objectius

4 PROPOSTES PER EXPLICAR LA CONDUCTA DE GRUP:

  • a) Variables situacionals
  • b) Variables personals
  • c) Variables de lideratge
  • d) Variables d’equip.

Estructura de Grup i Rols

ROLS

Conjunt de conductes esperades dels que ocupen posicions específiques dintre d’un grup.

Hi ha dues categories generals de Rol (Mabry & Barnes 1980)

  • ROLS FORMALS: assignats explícitament pel grup
  • ROLS INFORMALS: sorgeixen com resultat de les interaccions entre els membres del grup.

Segons les dimensions de rol hi ha:

  • ROLS SITUACIONALS
  • ROLS DE TASCA

Segons la diferenciació de rols hi ha:

  • ROLS de TASCA
  • ROLS de MANTENIMENT
  • ROLS INDIVIDUALS.

Normes i Comunicació

Normes

  • Pauta de conducta que s’espera que acompleixin els membres d’un grup
  • Consens de grup
    • uniformitat de conducta
    • influència (pressió)
    • marc de referència compartit: tres funcions:
      • a) Cognitiva
      • b) Coordinació activitats dels membres del grup
      • c) assegurar la Distintivitat social.

BARRERES DE COMUNICACIÓ:

  • Fonts de distorsió
  • Filtres

XARXES DE COMUNICACIÓ

  • Centralitat i perifèria

DIRECCIONS DE COMUNICACIÓ

Entradas relacionadas: