Psicologia de l'Esport i l'Exercici: Factors, Percepció i Dinàmiques de Grup
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,33 KB
Psicologia de l'Esport i l'Exercici
La psicologia de l'esport i de l'exercici és l'estudi científic dels factors psicològics associats a la participació i l'acompliment en l'esport, l'exercici i altres tipus d'activitat física.
a) Els factors psicològics que influeixen en la participació i el rendiment esportiu. b) Els efectes psicològics derivats de la participació en un programa esportiu o d'exercici físic.
Percepció
- De-codificació cerebral i trobada de sentit a la informació que s’està rebent, de manera que es pugui operar amb ella o emmagatzemar-se.
- La informació la rebem a través dels sentits: vista, oïda, tacte, gust i olfacte (de l’exterior del nostre cos), i sentits cinestèsics (interior del cos: moviment).
- PERCEPCIÓ VISUAL:
- Discriminació figura-fons
- Constàncies perceptuals (mida, forma, color, localització)
- Il·lusions visuals
- Reconeixements de rostres
Sensació: Experiències bàsiques i simples.
- Provocades per estímuls simples.
- Relacionades amb els receptors sensorials.
Percepció: Experiències més complexes.
- Provocades per estímuls complexes i significatius.
- Activitat fisiològica del cervell.
Atenció i Concentració
Atenció: activitat perceptiva. Des de la perspectiva del Processament de la Informació:
- Habilitat per canviar el focus atencional d’una font d’informació a una altra (percepció estimular selectiva i dirigida).
- Quantitat d’informació que un subjecte pot atendre en un moment determinat.
Concentració: habilitat per dirigir i mantenir l’atenció cap a l’aspecte requerit de la tasca que s’estigui realitzant, en un període determinat. Concentració de la consciència en un objecte, voluntàriament.
- El temps que pot estar atenta una persona depèn molt del seu grau d’estimulació (arousal): ni massa relaxada ni massa tensa, hi ha d’haver un equilibri.
- Atenció selectiva: no podem estar atents/es a tot.
- Atenció dividida: més d’un estímul.
Memòria i Llenguatge
Memòria: Codificació, emmagatzematge i recuperació de la informació.
- Formes de recordar:
- Re-memoració: recuperació voluntària de la informació de la memòria
- Reconeixement: la informació s’identifica com a familiar quan es torna a veure o sentir
- Reconstrucció: reorganització de la informació, tot i que no hi ha memòria conscient d’haver-la vist abans
- Estalvi de re-aprenentatge: s’aprèn més ràpidament allò que ja s’havia après anteriorment
Llenguatge: Comunicar idees abstractes i possibilitats de significats alternatius.
- Pot influir en la memòria, la percepció i la resolució de problemes.
- Relació llenguatge / pensament.
Pensament i Emoció
Pensament: Elaboració de l’acció succeïda posant en joc els coneixements previs i la comprensió general de la situació.
- Resolució de problemes.
- Raonament i lògica.
L’EMOCIÓ és un episodi complex i multifacètic que genera impuls a actuar (Lazarus).
- Importància de l’expressió facial
- Variacions entre cultura / gènere
- Importància de la seva regulació
L’habilitat de regulació prediu l’èxit social.
Dinàmiques de Grup
Què és un grup? Identitat compartida, sentiment de participació, patrons estructurals d’interacció i de comunicació, interdependència entre la persona i la tasca, i atracció interpersonal.
= estudi dels grups, la seva natura, les lleis del seu funcionament i les seves interrelacions...
- a) entre els membres del grup (relacions intra-grup)
- b) amb altres grups (relacions inter-grup)
- c) amb el context organitzacional i institucional.
Factors:
- Proximitat
- Diferenciació (ingroup-outgroup)
- Semblança (d’actituds, aspiracions, compromisos i capacitat)
- Establiment d’objectius
4 PROPOSTES PER EXPLICAR LA CONDUCTA DE GRUP:
- a) Variables situacionals
- b) Variables personals
- c) Variables de lideratge
- d) Variables d’equip.
Estructura de Grup i Rols
ROLS
Conjunt de conductes esperades dels que ocupen posicions específiques dintre d’un grup.
Hi ha dues categories generals de Rol (Mabry & Barnes 1980)
- ROLS FORMALS: assignats explícitament pel grup
- ROLS INFORMALS: sorgeixen com resultat de les interaccions entre els membres del grup.
Segons les dimensions de rol hi ha:
- ROLS SITUACIONALS
- ROLS DE TASCA
Segons la diferenciació de rols hi ha:
- ROLS de TASCA
- ROLS de MANTENIMENT
- ROLS INDIVIDUALS.
Normes i Comunicació
Normes
- Pauta de conducta que s’espera que acompleixin els membres d’un grup
- Consens de grup
- uniformitat de conducta
- influència (pressió)
- marc de referència compartit: tres funcions:
- a) Cognitiva
- b) Coordinació activitats dels membres del grup
- c) assegurar la Distintivitat social.
BARRERES DE COMUNICACIÓ:
- Fonts de distorsió
- Filtres
XARXES DE COMUNICACIÓ
- Centralitat i perifèria
DIRECCIONS DE COMUNICACIÓ