Psicologia Educativa: Conceptes i Aplicacions
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 14,24 KB
1. La psicologia educativa és...
a) L'aplicació d'uns coneixements psicològics a l'activitat de l'aula.
b) L'aplicació d'uns coneixements pedagògics a l'activitat de l'aula.
c) L'aplicació, exclusiva, d'unes tècniques psicopedagògiques al context de l'aula.
d) Una ciència aplicada que utilitza coneixements de psicologia i de la pedagogia.
2. Els continguts estudiats per la psicologia educativa són...
a) Els processos de canvi de conducta en funció del cognitiu, afectiu i psicomotor.
b) Els factors intrapersonals responsables del canvi de comportament.
c) Els factors ambientals responsables del canvi de comportament.
d) Totes les respostes són correctes.
3. A l'escola tradicional...
a) La màxima autoritat no la té el professor.
b) Els coneixements són assimilats significativament.
c) El nin és un subjecte passiu.
d) El fracàs escolar no és causa exclusiva del nin.
4. Quins components faciliten que la psicologia educativa es comenci a constituir fonamentalment?
a) El treball de temes al voltant de l'aprenentatge, la lectura, el desenvolupament del nin i la seva activitat.
b) Aportacions de Piaget.
c) Influència de la teoria general de sistemes i la cibernètica.
d) Influència de la psicologia de les facultats.
5. La psicologia de l'educació com a disciplina aplicada...
a) Aspira a proporcionar un nucli teòric i conceptual.
b) Atén a procediments d'ajustament i àmbit d'aplicació.
c) Desenvolupa activitats d'intervenció directa sobre les pràctiques educatives.
d) Totes les respostes són correctes.
6. La psicologia de l'educació, des d'una orientació conductista, cerca...
a) Diagnosticar, prevenir, i tractar les alteracions de la conducta.
b) Estudiar els processos cognitius.
c) Estudiar la relació professor-grup classe.
d) Totes les respostes són correctes.
7. La psicologia de l'educació, des d'una orientació cognitiva, emfatitza...
a) El paper actiu del nin.
b) La importància dels coneixements previs en la situació d'ensenyament-aprenentatge.
c) Les diferències individuals entre els nins.
d) Totes són correctes.
8. La psicologia educativa, des d'una orientació psicosocial...
a) Està influenciada pel corrent conductista.
b) Està influenciada pel corrent cognitiu.
c) És independent als plantejaments conductistes i cognitius.
d) És una postura intermèdia entre els plantejaments conductistes i els plantejaments cognitius.
9. La psicologia educativa, des d'una orientació ecològica, analitza...
a) L'especificitat de l'ambient.
b) La interpretació que fa el subjecte de l'ambient.
c) La personalitat i l'ambient d'una manera bidireccional.
d) Totes són correctes.
10. La psicologia de la instrucció té com a objectiu...
a) Desenvolupar mètodes i models per optimitzar el procés d'ensenyament-aprenentatge.
b) Considerar l'aprenentatge com una construcció de significats per part del nin.
c) Comprendre les relacions entre els processos intrapersonals dels nins i les característiques dels estils educatius.
d) Totes són correctes.
1. El model de modificació de conducta exigeix:
a) La identificació i modificació d'esquemes d'acció en concret.
b) L'administració de reforços.
c) La descripció en termes de conductes observables.
d) Totes són correctes.
2. El condicionament pavlovià o clàssic, per quin dels següents enunciats s'il·lustra més clarament?
a) Els estudiants als quals s'elogia per contestar preguntes aixequen les mans ansiosament.
b) Una làmpada projectora explota quan tu projectes una pel·lícula. La pròxima vegada que estiguis a punt de projectar una pel·lícula alguns estudiants actuen manifestant temor.
c) Als estudiants se'ls diu que poden sortir a l'esbarjo aviat si acaben un exercici. Tots ells comencen a treballar diligentment.
d) Un estudiant de secundària que obté un excel·lent en un treball de biologia corresponent a un període decideix estudiar biologia a la universitat.
3. L'extinció és una pràctica en la qual...
a) Un alumne realitza gran part de la conducta no desitjada sense obtenir reforç.
b) S'observa un descens en la força de l'hàbit.
c) S'ha de reforçar la conducta apropiada que ocorre en lloc de la no desitjada.
d) Totes són correctes.
4. La tècnica d'economia de fitxes és...
a) Una tècnica fonamentada en el condicionament clàssic.
b) Un procediment que tan sols reforça la conducta positiva o acadèmicament apropiada.
c) Un mètode que utilitza reforços primaris per augmentar o disminuir una conducta.
d) Mètode per modificar la conducta del nin en el context exclusiu de l'aula.
5. La tècnica de contracte de conducta és...
a) Un contracte verbal entre el mestre i el nin.
b) Un contracte que identifica exactament la conducta que es desitja fomentar i/o eliminar. Sense oblidar referir-se a ella en termes concrets i operatius.
c) Una declaració d'obligacions del nin.
d) Un registre del mestre, observant els èxits i els fracassos del nin en el canvi de conducta.
6. Les condicions del contracte de conducta impliquen...
a) Establir contractes a llarg termini.
b) Hem de convèncer el nin sobre les seves possibles avantatges.
c) No administrar reforç, ni constant ni diari, per no fer-nos pesats en la fita que ell per si mateix ha d'aconseguir.
d) Quan tengui un error no es faran comentaris de cap classe, no se'l renyarà. Tan sols es descomptaran els punts segons s'hagi acordat.
7. Piaget concep:
a) L'ésser humà com un subjecte passiu.
b) El mestre com el protagonista principal de l'aprenentatge.
c) L'aprenentatge directament lligat al desenvolupament del subjecte.
d) Prioritari estudiar el resultat de la construcció de coneixements.
8. Vygotski indica:
a) Que el procés interpersonal queda transformat en un procés intrapersonal.
b) Que la zona de desenvolupament pròxim és l'espai per a la intervenció educativa.
c) La importància dels instruments psicològics com a objectes que permeten ordenar la informació que arriba de l'exterior.
d) Totes són correctes.
9. L'aprenentatge significatiu
a) És sinònim d'aprenentatge per repetició.
b) És utilitzat a l'hora d'aplicar fórmules per solucionar problemes.
c) No requereix una significació lògica en el material.
d) No n'hi ha cap de correcte.
10. Brunner:
a) Introdueix el concepte de currículum en espiral.
b) Parteix dels pressupòsits de Piaget i Vygotski.
c) Considera tres fonts: enactiva, icònica i simbòlica per integrar la informació de l'exterior.
d) Totes són correctes.
1. Quina tècnica de formulació de preguntes seria apropiada per a la majoria de les classes inductives o de solució de problemes?
a) Com a mestre vostè no ha de fer preguntes.
b) L'ús de preguntes en les quals únicament es requereixi la memòria.
c) L'ús de preguntes que permetin dur els nins a actuar sobre els objectes per explorar-los i descobrir les seves relacions.
d) Trobar els alumnes que estiguin interessats en el problema per tal que tan sols aquells que tinguin una gran motivació participin a classe.
2. L'Educació Infantil, en funció de les característiques cognitives dels seus alumnes, s'ha d'ocupar de:
a) La importància que la pròpia activitat del nin té en el procés educatiu.
b) Les respostes errònies del nin per fomentar la confiança en la seva capacitat de resoldre problemes per ell mateix.
c) La importància del joc i la selecció d'aquells materials que estimulin una activitat espontània d'exploració.
d) Totes les respostes són correctes.
3. L'ensenyament primerenc dels primers conceptes sensorials i perceptius implica:
a) Preparar-los per a un pensament abstracte.
b) Presentar-los sempre els mateixos objectes per tal que els coneguin bé.
c) Que en primer lloc únicament observin els objectes abans de manipular-los.
d) L'absència del llenguatge adult fins que el nin reconegui clarament l'objecte de manera autònoma.
4. El llenguatge adult (informació al nin de les característiques de l'objecte) en l'adquisició dels primers conceptes té un paper:
a) Secundari fins que el nin reconegui l'objecte.
b) Important per a la generalització o agrupament mental d'objectes o accions amb característiques comunes.
c) No és necessari fins que el nin no sàpiga parlar.
d) Prioritari a la manipulació dels objectes.
5. L'aprenentatge de l'habilitat agrupativa i conceptual s'aconsegueix si:
a) L'ensenyament sensorial i perceptiu primerenc ha estat adequat.
b) El seu estil cognitiu és reflexiu.
c) El nin té exactament tres anys.
d) Únicament els nins veuen fotografies realistes dels objectes que han d'agrupar.
6. La bona formació de l'autoconcepte infantil està condicionada per:
a) Els judicis prescriptius i avaluatius que sobre si mateix li comuniquen pares i mestres.
b) La personalitat.
c) Les habilitats socials del nin.
d) Totes les respostes són correctes.
7. El nivell de motivació d'un subjecte el podem inferir per:
a) El seu estil cognitiu.
b) El seu patró de pensament.
c) La direcció, la persistència i la continuïtat amb què el subjecte realitza la tasca.
d) El nombre d'encerts en les respostes.
8. L'aprenentatge cooperatiu afavoreix:
a) La motivació intrínseca.
b) La millora de les habilitats d'interacció social.
c) Una major implicació emocional en la tasca, ja que l'èxit depèn del fet que tots col·laborin.
d) Totes les respostes són correctes.
9. Els estils cognitius responen a:
a) Certs patrons diferencials i individuals de reacció davant l'estimulació rebuda de processament cognitiu de la informació.
b) Certes estructures de pensament.
c) Patrons dependents i independents, reflexius i impulsius entre altres.
d) Totes les respostes són correctes.
10. L'ensenyament entorn a estratègies i habilitats implica:
a) Definició i descripció de l'estratègia, especificant les habilitats implicades i seqüenciades.
b) Descriure les passes implicades en l'aplicació de les estratègies, establint un emmotllament.
c) Aplicar els principis i habilitats implicades en un ampli ventall de tasques i realitzar una avaluació de la pròpia execució.
d) Totes les respostes són correctes.
1. L'estudi de la interacció mestre-alumne està presidit per l'interès d'entendre:
a) L'activitat constructivista de l'alumne i la seva incidència sobre l'aprenentatge.
b) El paper del mestre en l'aparició, manteniment i guia de les activitats constructivistes dels alumnes.
c) L'aproximació sociolingüística a l'estudi dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
d) Totes són correctes.
2. D'acord amb el model de Jussim:
a) Els mestres desenvolupen expectatives inicials cap als alumnes.
b) Els mestres proporcionen un determinat tractament educatiu als alumnes en funció de les expectatives que tenen sobre el seu rendiment.
c) Les respostes dels alumnes davant el tractament educatiu rebut pot confirmar en major o menor grau l'expectativa inicial.
d) Totes són correctes.
3. Quins factors milloren l'exercici de la docència i, per descomptat, el rendiment dels alumnes?
a) Una dinàmica de respecte disciplinari rigorosa.
b) Una personalitat del mestre intel·lectual-directiva.
c) Un mestre que s'ajusti al funcionament emocional normal de l'alumne.
d) Un rol de mestre que transmeti, exclusivament, coneixements.
4. Els estudis de Gordon com a un dels primers investigadors en el tema d'estils d'ensenyament indica:
a) Un estil expressiu (orientat a satisfer les necessitats afectives dels alumnes).
b) Un estil instrumental (orientat cap als objectius de l'aprenentatge).
c) Un estil instrumental expressiu.
d) Totes les respostes són correctes.
5. Els estudis de Flanders sobre estils d'aprenentatge:
a) Es realitzen a través d'una anàlisi d'interacció proposada pel mateix autor.
b) Estableixen deu categories referides a allò de què parla el mestre.
c) Indiquen que l'estil directe planteja preguntes, accepta i clarifica les idees i sentiments dels alumnes.
d) Indiquen que l'estil indirecte fa ús preferentment de l'exposició i d'instrucció.
6. Els estudis de Rosenshine i Stevens:
a) Ofereixen un major èmfasi al temps en què l'alumne està implicat activa i comprensivament en l'aprenentatge.
b) Estableixen una multidimensionalitat de comportaments instructius en el mestre.
c) Rebutgen el concepte d'«estils d'ensenyament».
d) Totes les respostes són correctes.
7. L'estructura informal d'un grup classe:
a) Fa referència a l'estructura organitzativa de l'aula.
b) Des del primer moment és coneguda pel mestre.
c) Fa referència als vincles que s'estableixen per satisfer les necessitats psicològiques entre els alumnes.
d) Es dóna des del moment en què apareix el grup escolar i té llarga duració.
8. La relació entre els alumnes pot incidir de manera decisiva sobre:
a) El procés de socialització.
b) L'adquisició de competències socials.
c) El control dels impulsos agressius.
d) Totes les respostes són correctes.
9. L'avaluació del clima social es pot establir a través de:
a) El test sociomètric de Moreno.
b) L'escala de Moos.
c) L'instrument FIAC de Flanders.
d) Els estudis d'aprenentatge cooperatiu de Johnson i els seus col·legues.
10. La tècnica de dinàmica grupal de rols permet que:
a) El nin representi situacions del món adult.
b) El nin comprengui problemes d'una situació conflictiva.
c) El nin aprengui el rol dels adults.
d) Totes les respostes són correctes.