Psicologia de l'Educació: Guia per a Orientadors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,65 KB
Definició i Concepte de Psicologia de l'Educació
L'objectiu de la Psicologia de l'Educació és que adquireixis coneixement teòric i pràctic per treballar com a orientador psicoeducatiu.
Aprendre i Construir Coneixement
Construir coneixement és relacionar la informació nova amb el que ja sabem, gràcies a la interacció entre les variables educatives (contingut, metodologia instruccional, currículum, avaluació...) i les variables psicològiques (personalitat, persistència, cheating, motivació...). D'aquesta manera, podem dur a terme una orientació acadèmica i una orientació professional.
L'alumne és un subjecte actiu.
Necessitats Educatives
Del conjunt de recursos materials i humans que ajuden una persona a aprendre en diem necessitats educatives (NEE). Les necessitats educatives són els recursos que un alumne necessita per aprendre.
La funció del psicòleg a l'escola consisteix a contestar aquesta pregunta: com puc ajudar aquest alumne a construir coneixement?
Les NEE són pròpies i característiques de cada aprenent. Per tant, hem de dur a terme una educació comprensiva.
Identificació de Variables Psicoeducatives
La mesura i l'avaluació de variables psicològiques no és fàcil. L'objecte d'estudi, la ment, coincideix amb l'eina que tenim per estudiar-lo, la ment, també.
Tots els instruments de mesura psicològica (observació O, entrevista E, i qüestionaris T) tenen biaixos i errors que cal conèixer i contrarestar.
A l'assignatura combinem i comparem els tests amb l'entrevista. L'observació és molt important en educació, però en aquesta assignatura no és obligatòria.
Entrevista Psicoeducativa
L'entrevista és útil per explorar tant variables educatives com variables psicològiques. En canvi, amb els tests explorarem, sobretot, variables psicològiques.
L'entrevista és una relació personal asimètrica perquè l'entrevistador té uns objectius. A més, com sabem, hi ha diferents tipus d'entrevistes: estructurada, semiestructurada (conversació fluïda) i improvisada.
Utilitzem l'entrevista d'exploració i la de devolució:
- L'entrevista d'exploració té un guió prèviament preparat i consta de diverses parts, com: Dades personals, Història acadèmica, Estudis actuals, Hàbits d'estudi.
- L'entrevista de devolució es duu a terme després d'haver redactat l'informe psicopedagògic i és on trobem la validesa del procés. Es tracta d'una entrevista per a la qual no cal fer guió.
L'objectiu és recollir informació sobre la conducta de l'alumne, però també sobre les seves actituds i emocions.
Hem d'aprofitar l'entrevista per explorar tant variables educatives com variables psicològiques.
L'entrevista, com a tècnica de recollida d'informació psicològica, té dos biaixos importants:
- El de l'entrevistador és l'efecte Hawthorne, que consisteix a atribuir qualitats a les persones que ens cauen bé. És a dir, donar suport a les característiques que ens agraden. És per això que hem de ser objectius.
- El de l'entrevistat són les mentides i omissions de l'entrevistat, ja que se solen maquillar les respostes a favor de la desitjabilitat social.
També hem de tenir en compte els errors de comunicació, ja que l'estudiant t'ha d'entendre correctament.