Psicologia del Desenvolupament: Teories Clau i Conceptes Essencials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Nens Impopulars i Dinàmiques Socials

Nens Ignorats: No Rebutjats

Són aquells que ningú els escull com a amics, però tampoc els evita. Simplement passen desapercebuts en el grup.

Nens Rebutjats per Agressivitat

Són rebutjats pels companys per tenir una conducta antagonista i contenciosa.

Nens Rebutjats per Timidesa

Són rebutjats pels companys per tenir una conducta tímida i ansiosa.

Pensament Simbòlic segons Piaget

Forma de pensar que utilitza paraules, objectes o accions per representar idees. És una característica clau en el desenvolupament cognitiu dels nens.

Conceptes Clau de Vygotsky

  • Participació guiada: Aprenentatge a través de la interacció amb un expert.
  • Zona de desenvolupament pròxim: La distància entre el que un nen pot fer sol i el que pot fer amb ajuda.
  • Andamiatge: Suport temporal que s'ofereix a l'aprenent per realitzar una tasca.
  • El llenguatge com a eina clau: Fonamental per al pensament i la interacció social.

Criança Autoritària: Característiques

Estil de criança on els estàndards del comportament són elevats, la mala conducta es castiga estrictament i la comunicació és limitada.

Conceptes Fonamentals de Skinner

Condicionament Operant

El condicionament operant és un mètode d'aprenentatge que es basa en l'associació de conductes amb les seves conseqüències.

  • Reforç: Resultat o conseqüència d'una conducta que augmenta la probabilitat que es repeteixi.
  • Càstig: Resultat o conseqüència d'una conducta que disminueix la probabilitat que es repeteixi.
  • Estímul discriminatiu: Estímul associat a la presència d'un reforç.

Teoria del Desenvolupament Moral de Kohlberg

Nivell 1: Raonament Moral Preconvencional

Aquest nivell es centra en aconseguir recompenses i evitar càstigs; és un nivell egocèntric.

Etapa 1: Obediència i Càstig

El valor més important és l'obediència a l'autoritat, evitant el càstig mentre es fomenten els propis interessos.

Etapa 2: Individualisme i Intercanvi

Es busca el primer lloc; cadascú es cuida de les seves coses. Ser bo amb els altres així també passarà a la inversa (reciprocitat instrumental).

Nivell 2: Raonament Moral Convencional

Aquest nivell està relacionat amb les regles socials i les expectatives del grup.

Etapa 3: Relacions Interpersonals

El comportament apropiat és el que agrada a altres persones. L'aprovació social és més important que qualsevol altra recompensa.

Etapa 4: Manteniment de l'Ordre Social

La bona conducta implica ser un ciutadà conscient dels seus deures i l'obediència de les normes que estableix la societat. Obeir les lleis encara que no hi hagi un policia a prop.

Nivell 3: Raonament Moral Postconvencional

Aquest nivell es basa en principis morals i està centrat en els ideals.

Etapa 5: Contracte Social i Drets Individuals

S'obeeixen les regles socials perquè beneficien a tots i estan establertes per un acord mutu. Només en algunes circumstàncies desobeir la llei és moral.

Etapa 6: Principis Ètics Universals

Els valors ètics s'estableixen per mitjà de la reflexió individual i poden contradir els valors egocèntrics o legals.

Aprenentatge per Condicionament Clàssic

Mètode d'aprenentatge pel qual els animals responen a estímuls prèviament neutres que han associat amb un altre estímul que provoca una resposta automàtica.

Fases del Condicionament Clàssic

  • Adquisició
  • Extinció
  • Recuperació espontània
  • Generalització
  • Discriminació

Entradas relacionadas: