Psicologia del Desenvolupament: Teories Clau i Conceptes Essencials
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB
Nens Impopulars i Dinàmiques Socials
Nens Ignorats: No Rebutjats
Són aquells que ningú els escull com a amics, però tampoc els evita. Simplement passen desapercebuts en el grup.
Nens Rebutjats per Agressivitat
Són rebutjats pels companys per tenir una conducta antagonista i contenciosa.
Nens Rebutjats per Timidesa
Són rebutjats pels companys per tenir una conducta tímida i ansiosa.
Pensament Simbòlic segons Piaget
Forma de pensar que utilitza paraules, objectes o accions per representar idees. És una característica clau en el desenvolupament cognitiu dels nens.
Conceptes Clau de Vygotsky
- Participació guiada: Aprenentatge a través de la interacció amb un expert.
- Zona de desenvolupament pròxim: La distància entre el que un nen pot fer sol i el que pot fer amb ajuda.
- Andamiatge: Suport temporal que s'ofereix a l'aprenent per realitzar una tasca.
- El llenguatge com a eina clau: Fonamental per al pensament i la interacció social.
Criança Autoritària: Característiques
Estil de criança on els estàndards del comportament són elevats, la mala conducta es castiga estrictament i la comunicació és limitada.
Conceptes Fonamentals de Skinner
Condicionament Operant
El condicionament operant és un mètode d'aprenentatge que es basa en l'associació de conductes amb les seves conseqüències.
- Reforç: Resultat o conseqüència d'una conducta que augmenta la probabilitat que es repeteixi.
- Càstig: Resultat o conseqüència d'una conducta que disminueix la probabilitat que es repeteixi.
- Estímul discriminatiu: Estímul associat a la presència d'un reforç.
Teoria del Desenvolupament Moral de Kohlberg
Nivell 1: Raonament Moral Preconvencional
Aquest nivell es centra en aconseguir recompenses i evitar càstigs; és un nivell egocèntric.
Etapa 1: Obediència i Càstig
El valor més important és l'obediència a l'autoritat, evitant el càstig mentre es fomenten els propis interessos.
Etapa 2: Individualisme i Intercanvi
Es busca el primer lloc; cadascú es cuida de les seves coses. Ser bo amb els altres així també passarà a la inversa (reciprocitat instrumental).
Nivell 2: Raonament Moral Convencional
Aquest nivell està relacionat amb les regles socials i les expectatives del grup.
Etapa 3: Relacions Interpersonals
El comportament apropiat és el que agrada a altres persones. L'aprovació social és més important que qualsevol altra recompensa.
Etapa 4: Manteniment de l'Ordre Social
La bona conducta implica ser un ciutadà conscient dels seus deures i l'obediència de les normes que estableix la societat. Obeir les lleis encara que no hi hagi un policia a prop.
Nivell 3: Raonament Moral Postconvencional
Aquest nivell es basa en principis morals i està centrat en els ideals.
Etapa 5: Contracte Social i Drets Individuals
S'obeeixen les regles socials perquè beneficien a tots i estan establertes per un acord mutu. Només en algunes circumstàncies desobeir la llei és moral.
Etapa 6: Principis Ètics Universals
Els valors ètics s'estableixen per mitjà de la reflexió individual i poden contradir els valors egocèntrics o legals.
Aprenentatge per Condicionament Clàssic
Mètode d'aprenentatge pel qual els animals responen a estímuls prèviament neutres que han associat amb un altre estímul que provoca una resposta automàtica.
Fases del Condicionament Clàssic
- Adquisició
- Extinció
- Recuperació espontània
- Generalització
- Discriminació