Psicologia: Conducta, Processos Mentals i Desenvolupament Humà

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,85 KB

Què és la Psicologia?

La psicologia és la ciència que estudia la conducta humana i els processos mentals. Analitza el que la persona:

  • Fa: relacionat amb la conducta (accions observables).
  • Pensa: relacionat amb els processos mentals (memòria, pensament, etc.).
  • Sent: relacionat amb les emocions i els sentiments.

Psicologia de la Salut

És una variant de la psicologia. Es defineix com el conjunt de contribucions específiques que fa la psicologia a:

  • La promoció i el manteniment de la salut.
  • La prevenció i el tractament de la malaltia.
  • La rehabilitació i la reinserció social.
  • La identificació de les causes de salut o de malaltia.
  • L'anàlisi i la millora del sistema de salut i la política sanitària.

La Conducta i la Salut

Existeixen tres tipus de relacions principals entre la conducta i la salut:

  1. Comportaments amb efectes directes a curt termini: Exemples inclouen conductes temeràries.
  2. Estils de vida i hàbits diaris amb efectes a mig o llarg termini: Com ara la pràctica regular d'exercici moderat.
  3. Forma de percebre i enfrontar-se a la malaltia: Actituds que poden facilitar o empitjorar una malaltia (p. ex., descuidar una bronquitis).

Modificació de Conductes Inadequades

Hi ha tres possibilitats principals per modificar conductes relacionades amb la salut:

  • Perfeccionar o incrementar una conducta existent: S'utilitzen mètodes per reforçar o estimular la conducta desitjada. Quan una acció obté una recompensa o gratificació, tendim a repetir-la.
  • Adquirir noves conductes: Es pot aconseguir mitjançant l'observació, la imitació, el seqüenciament del procés en passos més simples, i tècniques de reforçament.
  • Reduir o eliminar certes conductes: S'utilitzen tècniques com l'extinció (eliminar la recompensa que manté la conducta) o el reforç de conductes alternatives incompatibles.

L'Actitud

L'actitud és la tendència o predisposició d'una persona a actuar d'una determinada manera davant d'una situació concreta.

El respecte i la capacitat d'influència són qualitats importants a desenvolupar per aconseguir canvis d'actitud positius, especialment en el context de la salut i la malaltia.

Patrons de Comportament Relacionats amb la Salut

  • Sentit de Coherència: La percepció de ser capaç d'afrontar els problemes de la vida.
  • Fortalesa de Caràcter (Hardiness): Inclou tres components:
    • Compromís: Valorar les pròpies experiències com a interessants i significatives.
    • Desafiament: Percebre les situacions estressants com a reptes a superar.
    • Control: Creure que es pot actuar sobre els esdeveniments de la vida.
  • Control / Sensació de Control: Si la salut és un objectiu, la persona buscarà mantenir-la activament i respondre adaptativament a la malaltia.
  • Optimisme: Tenir expectatives positives sobre el futur i els resultats.
  • Autoestima i Autoeficàcia:
    • Autoestima: Considerar-se competent per enfrontar-se als desafiaments vitals.
    • Autoeficàcia: La creença en la pròpia habilitat per afrontar amb èxit tasques concretes.
  • Suport Social: El nombre i la qualitat dels contactes socials, la percepció de pertinença a un grup i les obligacions mútues.

Processos Mentals

La funció principal dels processos mentals és afavorir l'adaptació de l'ésser humà a un entorn canviant.

El Pensament

Són construccions mentals elaborades fruit de l'activitat del cervell. L'objectiu bàsic del pensament és dotar de significat al món exterior i a un mateix, manipulant la informació. La intel·ligència es considera l'habilitat per pensar de manera efectiva.

Característiques del Pensament:

  • Implica el pensar lògic.
  • Respon sempre a una motivació (interna o externa).
  • És un procés de resolució de problemes.
  • Segueix una direcció determinada (en el pensament lògic).
  • Es presenta com una totalitat coherent i organitzada.

Components del Pensament:

És una operació complexa amb diversos components interrelacionats:

  • Percepció
  • Memòria
  • Consciència
  • Intel·ligència
  • Imaginació
  • Aprenentatge

Les emocions també influeixen significativament en la formulació dels pensaments.

Estats Afectius

Se solen classificar en:

  • Sentiments: Estats afectius relativament estables i duradors.
  • Emocions: Reaccions afectives més sobtades, puntuals i intenses que els sentiments, però menys duradores.
  • Passions: Sentiments o emocions extremadament intensos, sovint difícils de controlar, que poden portar a comportaments compulsius o irracionals, o bé mobilitzar una gran energia.

La Personalitat

La personalitat és el conjunt de valors, qualitats, defectes, creences i experiències que configuren la manera de ser única d'una persona i la distingeixen de les altres, més enllà de l'aspecte físic.

Trets de la Personalitat

Les persones es poden descriure segons una sèrie de trets o elements de caràcter bàsics. Alguns models reconeguts inclouen:

  • Extroversió: Nivell de sociabilitat i energia.
  • Amabilitat: Tendència a ser cooperatiu i compassiu.
  • Responsabilitat: Grau d'organització, disciplina i cura.
  • Neuroticisme (vs. Estabilitat Emocional): Tendència a experimentar emocions negatives.
  • Obertura a l'Experiència: Curiositat intel·lectual, creativitat i preferència per la novetat.

Altres trets considerats poden ser la impulsivitat, l'agressivitat, o l'actitud davant el canvi.

Psicologia Evolutiva i del Desenvolupament

El desenvolupament humà és un procés continu al llarg de la vida. Per analitzar-lo millor, es divideix en etapes segons l'edat cronològica, cadascuna amb canvis físics i psíquics característics:

  • Infància
  • Adolescència
  • Edat adulta
  • Vellesa

La psicologia evolutiva i del desenvolupament estudia com i per què les persones canvien amb l'edat. S'ocupa de descriure i explicar la modificació dels canvis del comportament de l'individu al llarg de la seva vida, establint diferències i similituds amb altres persones.

Objectius de la Psicologia Evolutiva:

  • Descriure i identificar els processos de canvi.
  • Explicar aquests processos i per què es produeixen.
  • Intervenir en els processos de desenvolupament per optimitzar-los.

Models Teòrics Principals:

Existeixen tres grans models que intenten explicar les causes de l'evolució al llarg de la vida:

  • Mecanicista: Emfatitza les influències externes i l'aprenentatge.
  • Organicista: Destaca les etapes universals i els processos interns de maduració.
  • Contextual-Dialèctic: Considera la interacció dinàmica entre l'individu i el seu context històric i social.

Teories sobre el Desenvolupament:

Són conjunts d'hipòtesis i principis que expliquen el desenvolupament i serveixen de marc per a la investigació.

Teoria del Cicle Vital (Life-Span):

Considera el desenvolupament personal al llarg de tota la vida, influït per diversos factors:

  • Factors Ontogenètics (Normatius relacionats amb l'edat): Derivats de processos maduratius biològics i rols socials associats a l'edat. Afecten individus de la mateixa edat.
  • Factors Generacionals (Normatius relacionats amb la història): Influències històriques, culturals i biosocials pròpies d'una generació o cohort.
  • Factors Individuals (No normatius): Esdeveniments vitals propis de cada persona (ambientals, biològics), irregulars i únics.

Teories Cognitives (Ex: Piaget):

Veuen el desenvolupament cognitiu com l'assoliment d'un equilibri. Les experiències s'organitzen en esquemes mentals (formes de pensar i interactuar amb l'entorn). Les noves experiències s'integren mitjançant l'adaptació, que inclou:

  • Assimilació: Incorporar noves dades a l'esquema existent.
  • Acomodació: Modificar l'esquema mental per adaptar-lo a les noves dades.

Teoria Historicocultural (Ex: Vygotsky):

El desenvolupament és fruit de la interacció social entre l'individu i la seva cultura. Les persones internalitzen eines culturals (llenguatge, símbols).

Teoria Ecològica (Ex: Bronfenbrenner):

El desenvolupament ocorre dins d'un sistema de contextos interrelacionats:

  • Microsistema: Entorns immediats (família, escola, amics).
  • Mesosistema: Interaccions entre microsistemes (relació família-escola).
  • Exosistema: Entorns on l'individu no participa directament però que l'afecten (lloc de treball dels pares, serveis comunitaris).
  • Macrosistema: Cultura, valors socials, lleis, sistema econòmic.

Teories de l'Aprenentatge:

  • Conductistes: L'aprenentatge és un canvi observable en la conducta, resultat de l'experiència (reforç, càstig).
  • Aprenentatge Social (Ex: Bandura): L'aprenentatge es produeix per observació i imitació de models significatius (aprenentatge vicari).

Teories Psicodinàmiques:

Descriuen el desenvolupament en termes de forces i motius interns (sovint inconscients) que modelen el pensament i la conducta.

  • Teoria Psicoanalítica de Freud: El motor és la libido (energia psicosexual) que busca plaer. Etapes psicosexuals:
    • Oral (0-18 mesos): Plaer centrat en la boca.
    • Anal (18 mesos - 3 anys): Plaer relacionat amb el control d'esfínters.
    • Fàl·lica (3-6 anys): Interès pels genitals; complex d'Èdip/Electra.
    • Latència (6-12 anys): Disminució dels impulsos sexuals; enfocament en l'aprenentatge social i escolar.
    • Genital (12+ anys): Maduració sexual; interès per les relacions sexuals adultes.
  • Teoria Psicosocial d'Erikson: El desenvolupament es basa en la resolució de crisis psicosocials al llarg de vuit etapes vitals, resultat de la interacció entre les necessitats psicològiques i les demandes socials.

Etapes Evolutives

El desenvolupament humà s'analitza habitualment en tres àmbits interconnectats:

  • Físic: Creixement corporal, desenvolupament cerebral, canvis sensorials i motors, salut.
  • Psíquic/Cognitiu: Processos mentals (pensament, llenguatge, memòria, aprenentatge, raonament).
  • Social/Emocional: Desenvolupament de la personalitat, les emocions i les relacions amb altres persones.

La Infància (0-11 anys)

Període des del naixement fins a l'inici de l'adolescència.

  • Nivell Físic: Ràpid creixement, desenvolupament sensorial i motor (control del cos, habilitats motrius).
  • Nivell Psíquic/Cognitiu: Canvis molt marcats, sovint dividits en subetapes:
    • Primera Infància (0-3 anys): Etapa sensoriomotora (Piaget), desenvolupament del llenguatge, formació de l'aferrament.
    • Infància Intermèdia (4-7 anys): Etapa preoperacional (Piaget), desenvolupament del joc simbòlic, egocentrisme, aprenentatge de normes socials, identificació de gènere.
    • Infància Tardana (7-12 anys): Etapa de les operacions concretes (Piaget), pensament més lògic aplicat a situacions concretes, importància de l'escola, l'aprenentatge formal i la socialització amb iguals.

L'Adolescència (aprox. 12-20 anys)

Període de transició entre la infància i l'edat adulta.

  • Nivell Físic: Pubertat, amb canvis hormonals que porten a la maduresa sexual i canvis corporals ràpids ("l'estirada"). Exigeix adaptació a la nova imatge corporal.
  • Nivell Psicològic/Cognitiu: Desenvolupament del pensament formal (Piaget): capacitat de raonament abstracte, hipotètic-deductiu. Millora del processament de la informació. Construcció de la identitat (imatge psicològica d'un mateix). Major egocentrisme adolescent (faula personal, audiència imaginària).
  • Nivell Social/Emocional: Cerca d'autonomia i independència dels pares, augment de la importància del grup d'iguals, exploració de relacions íntimes, canvis emocionals intensos.

L'Edat Adulta (aprox. 20-65 anys)

És l'etapa més llarga del cicle vital en la nostra societat.

  • Característiques principals: Assumpció de rols socials (parella, família, treball), cerca d'estabilitat laboral i socioeconòmica.
  • Nivell Intel·lectual: Consolidació de capacitats, aplicació del coneixement i l'experiència. Alguns aspectes de la intel·ligència (fluida) poden començar a declinar lentament, mentre altres (cristal·litzada) es mantenen o augmenten.
  • Nivell Social/Emocional: Les relacions familiars i de parella solen ser centrals. Desenvolupament professional. Possibles crisis (crisi de la mitjana edat).
  • Canvis Típics:
    • Afectius/Familiars: Formació de parella, naixement i educació dels fills, "niu buit" (fills marxen de casa), divorcis, viduïtat.
    • Físics: Inici del declivi sensorial (vista, oïda), possibles problemes de salut (hipertensió), canvis en l'aparell locomotor, menopausa (dones).
    • Socials/Laborals: Canvis de residència, de treball, promoció, atur.
    • Psíquics: Reavaluació de la vida, possible pèrdua de capacitats, estrès, síndrome del niu buit, depressió.

La Vellesa (65+ anys)

Període que sovint comença amb la jubilació.

  • Nivell Físic: Major vulnerabilitat a les malalties, tendència a l'atròfia, disminució de l'eficàcia funcional dels sistemes corporals (sensorial, motor, etc.). Gran variabilitat individual.
  • Nivell Psicològic/Cognitiu: Modificació de funcions cognitives: alentiment del processament, possible pèrdua de memòria (especialment recent), però manteniment o millora d'altres capacitats (saviesa). Risc de deteriorament cognitiu (demències).
  • Nivell Afectiu/Emocional: Sovint major maduresa emocional basada en l'experiència vital (capacitat de regulació emocional, perspectiva). Adaptació a les pèrdues (salut, éssers estimats, rol social). Importància del benestar subjectiu.
  • Nivell Social: Jubilació (pèrdua del rol laboral, més temps lliure), canvis en les relacions familiars (rol d'avi/àvia), possible aïllament social, necessitat de suport.

Entradas relacionadas: