Psicologia: Conceptes i Trastorns Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,38 KB

Conceptes Fonamentals de la Psicologia

Mendel i la Teoria dels Gens

Mendel va establir les bases de la genètica. Posteriorment, el mutacionisme, amb Hugo de Vries, va modificar la teoria de Darwin, canviant la variació contínua per la discontínua. Dobzhansky, en la seva obra "Genètica i l'origen de les espècies" (1937), va integrar aquests conceptes.

Procés d'Hominizació

Els australopitecs van ser els primers homínids coneguts. L'Homo habilis podia fabricar eines. El sapiens neanderthalensis va ser el primer a enterrar els morts. El sapiens sapiens va arribar a Amèrica i Austràlia.

Sistema Nerviós i Neurones

Les neurones són la cèl·lula bàsica del sistema nerviós, capaces de rebre, analitzar i produir informació. El sistema nerviós autònom rep informació de les vísceres. El sistema simpàtic activa el cos en moments d'estrès, mentre que el sistema parasimpàtic el recupera després d'una gran activitat.

Encèfal i Hemisferis Cerebrals

L'encèfal conté el cervell, el tronc encefàlic i el cerebel, i està protegit pel crani. L'hemisferi esquerre és responsable del llenguatge, el raonament lògic i analític, i les capacitats de càlcul. L'hemisferi dret controla les habilitats espacials i creatives.

Percepció i Sensació

Sensació i Percepció

La sensació és l'efecte produït per l'excitació dels òrgans dels sentits davant d'un estímul. La percepció és l'acte pel qual som conscients de la informació que ens envien els sentits i li donem un significat.

Teories de la Percepció

  • Associacionista o estructuralista: El subjecte rep sensacions aïllades i les agrupa a través de l'experiència (Hume, Hartley, Wundt).
  • Gestaltista: La percepció és primària, directa i immediata (Wertheimer, Köhler, Koffka).
  • Cognitivista: Processament d'estímuls sensorials d'acord amb esquemes cognitius previs (Neisser, Marr). Similar al funcionament dels ordinadors.

Agnòsia

La agnòsia és la incapacitat d'identificar o reconèixer estímuls per mitjà d'un sentit particular.

Escoles Psicològiques

Funcionalisme

El funcionalisme se centra en les funcions adaptatives i pràctiques (W. James, J.R. Angell, H.A. Carr).

Aprenentatge per Insight

Teoria de l'aprenentatge per insight: El subjecte s'adona de sobte del que ha de fer (W. Köhler).

Psicoanàlisi de Sigmund Freud

La psicoanàlisi de Sigmund Freud va descobrir que vivències inconscients, no accessibles fora del camp de la consciència, podien ser la causa de trastorns psíquics. Va proposar els conceptes d'inconscient, preconscient i conscient, així com l'allò, el jo i el superjò.

Conductisme

El conductisme es basa en la psicologia experimental (Pavlov, Thorndike, Watson, Skinner).

Humanisme

L'humanisme (Rogers, Maslow) considera el "si mateix" com una estructura formada per totes les experiències que la persona pot atribuir al seu organisme.

Motivació

La motivació són els estímuls, mòbils o al·licients que inciten, mantenen i dirigeixen l'acció d'un individu fins a la seva culminació.

Sistema Límbic i Emocions

Sistema Límbic

El sistema límbic és una regió del cervell formada per estructures com l'hipotàlem i l'amígdala.

Amígdala, Hipocamp i Hipotàlem

L'amígdala està relacionada amb les emocions. L'hipocamp modula les reaccions de l'amígdala segons les experiències apreses. L'hipotàlem regula el sistema endocrí i influeix en els sistemes simpàtic i parasimpàtic.

Sistema Endocrí

El sistema endocrí, regulat per l'hipotàlem, segrega neurones i neurotransmissors.

Tipus de Memòria

  • Memòria primària a curt termini: Record immediat d'estímuls visuals i auditius (15-20 segons).
  • Memòria a llarg termini: Permanent i de llarga durada.
  • Episòdica: Llenguatge, regles, fórmules.
  • Explícita: Memòria incidental.

Trastorns de la Memòria

  • Amnèsia: Pèrdua total o parcial de la memòria.
  • Retrògrada: Dificultat per recordar fets anteriors a la lesió cerebral.
  • Anterògrada: Impossibilitat d'assimilar nova informació.
  • Lacunar: Pèrdues de períodes curts.
  • Funcional: Quedar-se en blanc.
  • Demència senil: Trastorns degeneratius del cervell.
  • Hipermnèsia: Facilitat exagerada per recordar.
  • Paramnèsia: Trastorns qualitatius de la memòria.
  • Déjà vu: Sensació de recordar quelcom mai viscut.
  • Jamais vu: Sensació de no haver vist mai quelcom conegut.

Personalitat i Desenvolupament

Personalitat

La personalitat és el conjunt de qualitats biològiques i psíquiques que diferencien les persones.

Temperament

El temperament és la part heretada de la personalitat.

Teoria d'Erikson

Teoria d'Erikson: Nadó (0-18 mesos): esperança; Primera infància (18m-3 anys): voluntat; Segona infància (3-6 anys): determinació; Preadolescència (6-11 anys): competència; Adolescència (fins a 20 anys): fidelitat; Adultesa jove (20-40 anys): amor; Adultesa mitjana (40-60 anys): atenció; Vellesa (60+ anys): saviesa.

Teoria de Piaget

Teoria de Piaget: Sensoriomotriu (0-2 anys); Preoperacional (2-6 anys); Operacional (6-12 anys); Operacions formals (12+ anys).

Trastorns Mentals i del Comportament

  • Esquizofrènia: Pèrdua del contacte amb la realitat.
  • Autisme infantil: Incapacitat d'establir relacions amb els altres.
  • Trastorns neuròtics: Trastorns mentals moderats, menys greus.
  • Histèria o neurosi de conversió: Conseqüències físiques.

Conceptes Socials

  • Estatus: Posició que cada persona ocupa com a membre d'un grup.
  • Rol: Conjunt de pautes de comportament.
  • Prejudici: Valoració positiva o negativa preconcebuda d'un individu o grup social.

Les Quatre Cares del Jo

Jo obert, jo ocult, jo cec, jo desconegut.

Trastorns del Llenguatge

  • Afàsia: Incapacitat d'emprar el llenguatge a causa d'una lesió cerebral.
  • Dislèxia: Confusió d'una consonant per una altra.
  • Dislàlia: Articulació incorrecta de fonemes, síl·labes o paraules.
  • Alèxia: No comprendre el que es llegeix.
  • Autisme: Conducta totalment tancada sobre si mateix.

Entradas relacionadas: