Psicologia cognitiva: teories i mètodes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,1 KB
Pribram i Miller i Galanter: primer |
| Metàfora de | A més dels estímuls ambientals i les respostes conductuals dels individus, la Psicologia ha de | |
Cognitivisme i | enfocament | l’ordinador (la metafora | tenir en compte unes estructures que | |
constructivisme | cognitivista(obra: | de la ment com a | transformen la informació que arriba a la ment | |
plans i estructura de | l'ordinador) memoria | i provoquen les respostes conductuals. | ||
la conducta) | curt termini: RAM i | Cognitivisme: atenció, percepció, memoria | ||
Neisser (primera síntesi obra: psicologiacognitiva) | llarg termini: disc dur. Etapes de l’evolució Aprenentatge | esquema mental: desenvolupament de la potencialitat cognitiva Constructivisme: la psicologia cognitiva es diu | ||
Chomsky (enfocament cognitivista oposat al | significatiu Zones de | ara constructivisme, s'oposa a les explicacions neuràlistes i objectivistes del coneixementi | ||
conductista. | desenvolupament | aprenentatge. | ||
Piaget | proper | Bruner teoria de l'aprenentatge per | ||
(desenvolupament de | descobriment, l'alumne es l'eix de | |||
estructures del | l'aprenentatge. | |||
pensament i la | Ausubel: introduir el concepte | |||
inteligencia,desde | d'aprenentatge significatiu. | |||
punt de vista cognitiu) | Vygotsky: camp de la psicopedagogia. | |||
Bruner (fundar Centre | Aprenentatge manera activa, aprenentatge es | |||
d'Estudis Cognitiusa | una construcció a partir de les influències | |||
Harvard) | socials i culturals. Teoria de les zones de | |||
Ausubel | desenvolupament proper (ZDP) tenir present el | |||
Vigotsky | nivell de desenvolupament efectiu de l'altmnat | |||
i nivell de desenvolupament potencial. |
3. Camps d'aplicació a la psicologia:
- Psicologia bàsica: descobriment de les lleis que regulen propietats psicològiques dels organismes: percepció, memòria, emocions
- Psicologia aplicada: desenvolupar tècniques per utilitzar principis amb finalitats pràctiques: millorar rendiment acadèmic, trastorns mentals
1. Branques de la psicologia bàsica:
- Psicologia general: investiga la naturalesa i els fonaments dels processos psicològics bàsics (aprenentatge, motivació...)
- Psicologia experimental: estudia els processos psicològics per mitjà de dissenys experimentals de laboratori.
- Psicobiologia: estudia les bases biològiques del comportament.
- Psicologia evolutiva: ocupa dels canvis que es produeixen durant el desenvolupament psíquic i vital dels humans des del període prenatal fins a la vellesa.
- Psicologia social: estudia la influència d’un grup sobre l’individu.
- Psicologia de la personalitat: investiga quines són les característiques que defineixen una persona.
- Psicologia de l’aprenentatge: estudia els processos que influeixen en l’aprenentatge.
- Psicologia diferencial: investiga les diferències individuals que presenten els individus.
2. Branques de la psicologia aplicada:
- Psicologia clínica i de la salut: la pràctica clínica de la psicologia consisteix a aplicar els principis psicològics al diagnòstic, el tractament i la prevenció dels trastorns mentals.
- Psicologia de l'educació: L'objectiu del psicòleg educatiu és l'optimització dels processos d'ensenyament/aprenentatge mitjançant l'aplicació dels principis psicològics a les mateixes institucions educatives.
- Psicologia del treball i les organitzacions: una branca d'investigació i intervenció. Aplicar les lleis que regulen processos psicològics a les situacions laborals (altres: Psicologia jurídica, social i comunitària, de l'esport, seguretat viària i drogues).
1. Mètodes de treball de la psicologia:
- Entendre la psicologia per després poder elaborar teories.
- 1. Actitud científica i el mètode científic: Principals passos de la investigació científica:
- 1. Observació de certs fenòmens que no acaben d’encaixar amb les creences o coneixement previs que tenim.
- 2. Formulació d’hipòtesis explicatives que ens permetin explicar aquests fenòmens i encaixar-los en el nostre corpus de coneixements previs. Per a contrastar-les cal, primer, fer una:
- deducció de conseqüències empíricament corroborables que ens permetin sotmetre aquesta hipòtesi a un:
- procés de contrastació empírica. Un cop feta la contrastació empírica, el resultat pot ser negatiu i llavors la hipòtesi queda refutada o falsada, o bé pot ser positiu, la hipòtesi es considera provisionalment corroborada i passa a ser tractada com a una:
- teoria acceptada. Però pot ser que tingui més modificacions.
2. Mètodes de la psicologia
- 1. Mètode descriptiu: la descripció objectiva i sistemàtica de fets és el mètode emprat pels psicòlegs per descriure les conductes.
- latència: temps transcorregut entre un estímul i l’aparició de la resposta o conducta.
- freqüència: nombre de vegades que apareix una conducta.
- durada: temps de manifestació d’una conducta.
- intensitat: força amb què ocorre la conducta.