Psicologia cognitiva: teories i mètodes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,1 KB

Pribram i Miller i Galanter: primer

  • Estructures mentals
  • Processos cognitius
  • Personalitat
  • Aprenentatge
  • Intel·ligència

Metàfora de

A més dels estímuls ambientals i les respostes conductuals dels individus, la Psicologia ha de

Cognitivisme i

enfocament

l’ordinador (la metafora

tenir en compte unes estructures que

constructivisme

cognitivista(obra:

de la ment com a

transformen la informació que arriba a la ment

plans i estructura de

l'ordinador) memoria

i provoquen les respostes conductuals.

la conducta)

curt termini: RAM i

Cognitivisme: atenció, percepció, memoria

Neisser (primera síntesi obra: psicologiacognitiva)

llarg termini: disc dur.

Etapes de l’evolució

Aprenentatge

esquema mental: desenvolupament de la potencialitat cognitiva

Constructivisme: la psicologia cognitiva es diu

Chomsky (enfocament cognitivista oposat al

significatiu

Zones de

ara constructivisme, s'oposa a les explicacions neuràlistes i objectivistes del coneixementi

conductista.

desenvolupament

aprenentatge.

Piaget

proper

Bruner teoria de l'aprenentatge per

(desenvolupament de

descobriment, l'alumne es l'eix de

estructures del

l'aprenentatge.

pensament i la

Ausubel: introduir el concepte

inteligencia,desde

d'aprenentatge significatiu.

punt de vista cognitiu)

Vygotsky: camp de la psicopedagogia.

Bruner (fundar Centre

Aprenentatge manera activa, aprenentatge es

d'Estudis Cognitiusa

una construcció a partir de les influències

Harvard)

socials i culturals. Teoria de les zones de

Ausubel

desenvolupament proper (ZDP) tenir present el

Vigotsky

nivell de desenvolupament efectiu de l'altmnat

i nivell de desenvolupament potencial.

3. Camps d'aplicació a la psicologia:

  • Psicologia bàsica: descobriment de les lleis que regulen propietats psicològiques dels organismes: percepció, memòria, emocions
  • Psicologia aplicada: desenvolupar tècniques per utilitzar principis amb finalitats pràctiques: millorar rendiment acadèmic, trastorns mentals

1. Branques de la psicologia bàsica:

  • Psicologia general: investiga la naturalesa i els fonaments dels processos psicològics bàsics (aprenentatge, motivació...)
  • Psicologia experimental: estudia els processos psicològics per mitjà de dissenys experimentals de laboratori.
  • Psicobiologia: estudia les bases biològiques del comportament.
  • Psicologia evolutiva: ocupa dels canvis que es produeixen durant el desenvolupament psíquic i vital dels humans des del període prenatal fins a la vellesa.
  • Psicologia social: estudia la influència d’un grup sobre l’individu.
  • Psicologia de la personalitat: investiga quines són les característiques que defineixen una persona.
  • Psicologia de l’aprenentatge: estudia els processos que influeixen en l’aprenentatge.
  • Psicologia diferencial: investiga les diferències individuals que presenten els individus.

2. Branques de la psicologia aplicada:

  • Psicologia clínica i de la salut: la pràctica clínica de la psicologia consisteix a aplicar els principis psicològics al diagnòstic, el tractament i la prevenció dels trastorns mentals.
  • Psicologia de l'educació: L'objectiu del psicòleg educatiu és l'optimització dels processos d'ensenyament/aprenentatge mitjançant l'aplicació dels principis psicològics a les mateixes institucions educatives.
  • Psicologia del treball i les organitzacions: una branca d'investigació i intervenció. Aplicar les lleis que regulen processos psicològics a les situacions laborals (altres: Psicologia jurídica, social i comunitària, de l'esport, seguretat viària i drogues).

1. Mètodes de treball de la psicologia:

  • Entendre la psicologia per després poder elaborar teories.
  • 1. Actitud científica i el mètode científic: Principals passos de la investigació científica:
  • 1. Observació de certs fenòmens que no acaben d’encaixar amb les creences o coneixement previs que tenim.
  • 2. Formulació d’hipòtesis explicatives que ens permetin explicar aquests fenòmens i encaixar-los en el nostre corpus de coneixements previs. Per a contrastar-les cal, primer, fer una:
  • deducció de conseqüències empíricament corroborables que ens permetin sotmetre aquesta hipòtesi a un:
  • procés de contrastació empírica. Un cop feta la contrastació empírica, el resultat pot ser negatiu i llavors la hipòtesi queda refutada o falsada, o bé pot ser positiu, la hipòtesi es considera provisionalment corroborada i passa a ser tractada com a una:
  • teoria acceptada. Però pot ser que tingui més modificacions.

2. Mètodes de la psicologia

  • 1. Mètode descriptiu: la descripció objectiva i sistemàtica de fets és el mètode emprat pels psicòlegs per descriure les conductes.
  • latència: temps transcorregut entre un estímul i l’aparició de la resposta o conducta.
  • freqüència: nombre de vegades que apareix una conducta.
  • durada: temps de manifestació d’una conducta.
  • intensitat: força amb què ocorre la conducta.
2. Mètode correlacional: Si dos trets o conductes s'acompanyen es diu que es correlacionen. La correlació pot ser positiva (si descriu una relació directa, temperatura o consum de gelats) o negativa (relació inversa, si l'augment va lligat a la disminució d'un altre, autoestima o depressió)3. Mètode experimental: Un experiment és una observació controlada que serveix per a comprovar la veritat de les prediccions derivades d’una hipòtesi, mètode experimental respon a la formulació d’una hipòtesi amb la corroboració o verificació per observació dels fenòmens provocats. S’anomena mostra el conjunt d’individus subjectes a una situació experimental. Hi ha la variable independent i la variable dependent.

Entradas relacionadas: