Psicoanàlisi de Freud: Teoria, Desenvolupament i Impacte
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB
La Psicoanàlisi de Freud: Teoria i Desenvolupament
La psicoanàlisi de Freud és una teoria sobre el desenvolupament i el funcionament de la vida psíquica, tal com apareix en la seva obra Esquema d'una psicoanàlisi científica (1895). També és un mètode d'explicació de la conducta humana, i una psicoteràpia a través de la interpretació dels somnis, les associacions lliures, els actes fallits, etc. En la concepció freudiana subjeu la idea que l'home és un sistema d'energia, mogut per instints o impulsos.
El 1923, amb la publicació d'El jo i l'allò, Freud elabora el seu model estructural de la personalitat, composta per l'Allò, el Jo i el Superjò. Aquests processos psíquics no són entitats separades amb límits definits, sinó que representen una varietat de funcions i dinàmiques dins la persona.
La teoria de Freud ha tingut un gran impacte en el món occidental, perquè trenca l'optimisme racionalista de Descartes ("Penso, per tant, existeixo") i de la Il·lustració. Els humans ja no podem concebre'ns com a animals racionals, sinó com a criatures sexuals i agressives, buscadores del plaer i impulsades per les nostres emocions.
Postulats Bàsics de la Psicoanàlisi sobre la Personalitat
- La personalitat és com un iceberg, amb una petita part visible sobre la superfície. La part que sobresurt és el conscient, i la submergida, l'inconscient, el qual és dinàmic i exerceix pressions i influències sobre el que una persona pensa i fa.
- La personalitat és fruit de la interacció de forces i mecanismes intrapsíquics, i en la seva organització i desenvolupament exerceix un paper rellevant l'impuls sexual (libido).
- La infantesa és un període molt significatiu en el desenvolupament de la personalitat. Freud va establir diverses etapes del desenvolupament psicosexual o libidinal: oral, anal, fàl·lica, latència i genital, en què diferents zones erògenes són la font de plaer.
- La teràpia es basa en l'associació lliure, que suposa deixar que el pacient expressi el primer que li vingui a la ment i així pugui recuperar i alliberar-se de records i experiències doloroses originades en la infantesa. Si exposa el drama de la seva pròpia vida, el pacient pot acabar acceptant el seu 'jo' (descobriment de l'inconscient).
Desenvolupament Psicosexual Humà (T12)
- Fase oral: La boca és la primera zona de plaer. Petons, carícies, contacte amb la pell materna per mamar, succió.
- Fase anal: Retenció i expulsió dels excrements té un marcat significat psicològic.
- Fase fàl·lica: Apareix el complex d'Edip, que consisteix en l'atracció cap al progenitor del sexe oposat i el rebuig cap al del mateix sexe. Estructura la personalitat i el desig humà.
- Període de latència: Als 6 o 7 anys comença una etapa en què els impulsos es mantenen en un estat de quietud.
- Fase genital: Pubertat, organització i maduresa sexual.
Motivació (T13)
La motivació és el mòbil que incita, manté i dirigeix l'acció d'un subjecte per assolir determinats objectius.
- Motius biològics: Són carències de l'organisme: fam, set, impuls sexual, dormir, somiar, etc.
- Motius socials: Necessitats apreses, determinades per la societat i la cultura: motivació d'èxit (impuls de superació), motivació d'afiliació (establir relacions, donar i rebre afecte), motivació de poder (necessitat de controlar el comportament dels altres).
Teories de la Motivació
- Teoria de la reducció de l'impuls de C. Hull: Es basa en l'homeòstasi per explicar l'estat biològic dels organismes quan es produeix una necessitat. L'impuls apareix per moure l'organisme a satisfer aquesta necessitat. Motivació: E = H x D x K.
- Teoria humanista de Maslow: "Si deliberadament planeges ser menys del que ets capaç de ser, t'asseguro que seràs molt desgraciat". Maslow parla de l'autorealització.
- Atribució: Representació que una persona té de la relació causal existent entre el seu esforç i el resultat que aconsegueix.
- L'atribució de Heider: Forces personals (capacitat i motivació) i forces ambientals (estables i inestables).
- Teoria de Weiner: Reformulació de la teoria de Heider (la controlabilitat és la dimensió més important; causes internes i controlables del fracàs provoquen humiliació i vergonya, i les externes, enuig i rebel·lia; si percebem la causa del fracàs, perdrem la motivació).
Mecanismes de Defensa del Jo
- Aïllament afectiu: Es fuig del conflicte separant les idees dels afectes.
Distorsions Cognitives i de la Memòria
Les distorsions cognitives són creences irracionals o hàbits de pensament erronis i imprecisos que deformen els fets.
- Pensament dicotòmic: Consisteix a percebre les coses com a blanques o negres, vertaderes o falses. Origina contínues frustracions.
- Hipergeneralització: És convertir un fet o una experiència negativa en una llei general. Quan sobregeneralitzem, agafem una part pel tot, però és un error.
- Inferència arbitrària: Són deduccions o conclusions incorrectes. Pensar que no agradem als altres, creure que els altres pensen malament de nosaltres, creure que les coses ens sortiran inevitablement malament.
- Abstracció selectiva: Consisteix a fixar-se en alguns detalls d'un succés i no en el context.
- Raonament emocional: Es basa a creure que les coses són com un les sent. Això ocorre quan les nostres accions es regeixen per les emocions i no pel pensament.
- "Hauries de": Hi ha deures que són flexibles i doten de sentit la nostra vida, però alguns ens exigeixen coses impossibles i mereixen ser rebutjats.
- Personalització: És assumir tota mena de culpes sense que tu siguis directament responsable dels fets.
- Magnificació o minimització: La magnificació augmenta la importància dels errors comesos, mentre que la minimització disminueix les nostres qualitats. La reestructuració cognitiva consisteix a apreciar el que fem bé i saber viure amb els nostres defectes i limitacions.
- Evasió de control: Moltes persones admeten que no tenen control sobre les seves vides i creuen que el destí, els fats o determinades forces externes ens manipulen.
Distorsions de la Memòria
- Temps
- Distracció
- Bloqueig
- Atribució errònia (assignar un record a una font equivocada)
- Suggestibilitat (incorporar informació enganyosa)
- Propensió (reflecteix la influència dels nostres coneixements i creences actuals sobre la forma de recordar el passat)
- Persistència
Alteracions de la Memòria (Amnèsia)
- Anterògrada: Després d'una lesió.
- Retrògrada: Abans d'una lesió.
- Psicògena: Incapacitat per recordar esdeveniments previs al trauma.
- Funcionals
- Demència senil