Proxèmica i comunicació no verbal: consells bàsics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,39 KB

* La proxèmica fa referència a l’ús de l’espai personal i les distàncies d’aproximació: -(La distància física entre persones que es comuniquen també indica la proximitat emocional entre aquests individus.)-

Zones de proximitat

  • Zona íntima. Del contacte al mig metre. Només s’hi permet l’entrada a les persones molt properes emocionalment. Hi ha una subzona: la zona íntima privada.
  • Zona personal. Entre mig metre i un metre i mig. Distància que separa les persones en una reunió, a la feina o a les festes.
  • Zona social. Entre un metre i mig i tres metres. Distància per treballar en equip, en relacions socials ocasionals o amb la gent que no es coneix massa.
  • Zona pública. Més de tres metres. Distància còmoda per dirigir-se a un grup de persones o desconeguts

* Comunicació no verbal. Consells bàsics
- Mantingues el cap alçat o lleugerament inclinat cap al costat i els ulls cap a l’horitzó.

  • Mantingues el contacte ocular, però evitant mirar massa fixament o durant un temps massa sostingut.
  • Assenteix amb el cap de tant en tant mentre et parlen.
  • Somriu de tant en tant, com més natural i espontani millor.
  • Modela el teu missatge verbal amb moviments suaus de braços i mans. o - No encreuis ni els braços ni les cames.

Aparença personal i escolta activa

  • L’aparença personal es refereix a l’aspecte exterior de la persona.
  • L’escolta activa és una habilitat que consisteix a escoltar activament, amb atenció, el que l’altra persona ens diu, amb la intenció de comprendre-la.

Consells per escoltar eficaçment

  • Mostrar empatia.
  • Tenir sentit del temps: o Manejar els temps per parlar. o Regular la pròpia participació. o Administrar els silencis.
  • Parafrasejar o verificar amb les pròpies paraules el que la persona que parla acaba de dir.
  • Confirmar o aclarir, fent les preguntes convenients.

Millorar l'assertivitat i tècniques associades

  • Millorar l'assertivitat: - Tenir una bona autoestima. - No enfadar-se, tenir educació. - Guardar les disculpes només per a quan siguin necessàries. - No arraconar els altres. - Mai no s’ha d’arribar a les amenaces. - Acceptar les crítiques i la derrota.
  • Tècniques per millorar l'assertivitat: - Disc ratllat. - Assertivitat positiva. - Assertivitat negativa. - Assertivitat empàtica. - Assertivitat progressiva. - Confrontació assertiva. - Enunciats en primera persona. - Banc de boira. - Tècnica d'ignorar.

Habilitats de la intel·ligència emocional

  • Habilitats de la intel·ligència emocional: - Incidir en el desenvolupament de cadascuna de les habilitats que componen la intel·ligència emocional: Autoconsciència; Autorregulació; Automotivació; Empatia; Habilitats socials.

Autoconsciència i autoregulació emocional

  • L’autoconsciència consisteix en la capacitat de reconèixer les pròpies emocions i els efectes que produeixen
  • L’autoregulació o autocontrol emocional consisteix en la capacitat per gestionar les pròpies emocions i impulsos.
  • L’automotivació consisteix a ser capaç de fer servir les pròpies emocions per motivar-se.

Tècniques de reestructuració cognitiva

  • Les tècniques de reestructuració cognitiva tenen com a funció identificar les distorsions del pensament i modificar-les o substituir-les per pensaments més positius

Entradas relacionadas: