Proxèmica i comunicació no verbal: consells bàsics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,39 KB
* La proxèmica fa referència a l’ús de l’espai personal i les distàncies d’aproximació: -(La distància física entre persones que es comuniquen també indica la proximitat emocional entre aquests individus.)-
Zones de proximitat
- Zona íntima. Del contacte al mig metre. Només s’hi permet l’entrada a les persones molt properes emocionalment. Hi ha una subzona: la zona íntima privada.
- Zona personal. Entre mig metre i un metre i mig. Distància que separa les persones en una reunió, a la feina o a les festes.
- Zona social. Entre un metre i mig i tres metres. Distància per treballar en equip, en relacions socials ocasionals o amb la gent que no es coneix massa.
- Zona pública. Més de tres metres. Distància còmoda per dirigir-se a un grup de persones o desconeguts
* Comunicació no verbal. Consells bàsics
- Mantingues el cap alçat o lleugerament inclinat cap al costat i els ulls cap a l’horitzó.
- Mantingues el contacte ocular, però evitant mirar massa fixament o durant un temps massa sostingut.
- Assenteix amb el cap de tant en tant mentre et parlen.
- Somriu de tant en tant, com més natural i espontani millor.
- Modela el teu missatge verbal amb moviments suaus de braços i mans. o - No encreuis ni els braços ni les cames.
Aparença personal i escolta activa
- L’aparença personal es refereix a l’aspecte exterior de la persona.
- L’escolta activa és una habilitat que consisteix a escoltar activament, amb atenció, el que l’altra persona ens diu, amb la intenció de comprendre-la.
Consells per escoltar eficaçment
- Mostrar empatia.
- Tenir sentit del temps: o Manejar els temps per parlar. o Regular la pròpia participació. o Administrar els silencis.
- Parafrasejar o verificar amb les pròpies paraules el que la persona que parla acaba de dir.
- Confirmar o aclarir, fent les preguntes convenients.
Millorar l'assertivitat i tècniques associades
- Millorar l'assertivitat: - Tenir una bona autoestima. - No enfadar-se, tenir educació. - Guardar les disculpes només per a quan siguin necessàries. - No arraconar els altres. - Mai no s’ha d’arribar a les amenaces. - Acceptar les crítiques i la derrota.
- Tècniques per millorar l'assertivitat: - Disc ratllat. - Assertivitat positiva. - Assertivitat negativa. - Assertivitat empàtica. - Assertivitat progressiva. - Confrontació assertiva. - Enunciats en primera persona. - Banc de boira. - Tècnica d'ignorar.
Habilitats de la intel·ligència emocional
- Habilitats de la intel·ligència emocional: - Incidir en el desenvolupament de cadascuna de les habilitats que componen la intel·ligència emocional: Autoconsciència; Autorregulació; Automotivació; Empatia; Habilitats socials.
Autoconsciència i autoregulació emocional
- L’autoconsciència consisteix en la capacitat de reconèixer les pròpies emocions i els efectes que produeixen
- L’autoregulació o autocontrol emocional consisteix en la capacitat per gestionar les pròpies emocions i impulsos.
- L’automotivació consisteix a ser capaç de fer servir les pròpies emocions per motivar-se.
Tècniques de reestructuració cognitiva
- Les tècniques de reestructuració cognitiva tenen com a funció identificar les distorsions del pensament i modificar-les o substituir-les per pensaments més positius