Les Proves de l'Existència de Déu: De Sant Anselm a Sant Tomàs d'Aquino

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB

L'Argument Ontològic de Sant Anselm

Fides Quaerens Intellectum

Sant Anselm de Canterbury, un dels primers pensadors creients, va buscar demostrar l'existència de Déu mitjançant la raó, seguint el principi "fides quaerens intellectum" (la fe busca comprendre). Aquesta filosofia propugnava una fe que buscava l'enteniment, oposant-se a la fe cega.

L'Argument Ontològic: Definició i Implicacions

L'argument ontològic se centra en l'existència de Déu. Per demostrar la seva realitat, Anselm parteix de la idea mateixa de Déu, adoptant una posició realista respecte als universals. Argumenta que Déu ha d'existir no només en la ment, sinó també en la realitat.

Sant Anselm vol demostrar que l'incrèdul, en afirmar que Déu és allò més gran pensable però negant la seva existència, cau en una contradicció. Si allò més gran pensable existís només en el pensament i no en la realitat, li faltaria la perfecció de l'existència, i per tant, no seria realment el més gran pensable.

L'Argument A Priori

L'argument ontològic és un argument a priori, ja que parteix del concepte de Déu i en deriva conseqüències lògiques. Sant Anselm intenta demostrar que negar l'existència de Déu, tot acceptant-lo com el més gran pensable, és un error lògic.

Les Proves de l'Existència de Déu de Sant Tomàs d'Aquino

La manca d'evidència empírica de l'existència de Déu i l'absència d'una idea innata de Déu van portar a Sant Tomàs d'Aquino a desenvolupar les cinc vies tomistes. Aquests arguments parteixen de l'observació empírica per arribar a la causa primera, Déu.

Les Cinc Vies Tomistes: Estructura Comuna

Les cinc vies comparteixen una estructura similar:

  1. Parteixen d'una dada del món empíric.
  2. Apliquen el principi de causalitat.
  3. Rebutgen la successió infinita de causes.
  4. Arriben a Déu com a causa primera de la dada empírica observada.

Primera Via: El Motor Immòbil

En el món hi ha moviment. Tot el que és mogut ho és per alguna cosa. Com que una successió infinita de motors és impossible, ha d'existir un primer motor immòbil, que és Déu.

Segona Via: La Causa Primera

Tots els éssers tenen una causa. Com que un ésser no pot ser la seva pròpia causa, i una successió infinita de causes és impossible, ha d'existir una causa primera incausada, que és Déu.

Tercera Via: L'Ésser Necessari

Tots els éssers del món són contingents, és a dir, poden ser o no ser. Com que la seva existència depèn d'alguna cosa exterior, ha d'existir un ésser necessari, que és Déu.

Quarta Via: L'Ésser Perfecte

En el món hi ha graus de perfecció. Aquesta gradació exigeix un ésser perfectíssim que serveixi com a punt de referència i causa de tota perfecció, que és Déu.

Cinquena Via: L'Ésser Intel·ligent

Els éssers sense consciència actuen amb una finalitat. Aquesta finalitat ha de ser dictada per un ésser intel·ligent que dirigeix l'univers, que és Déu.

Entradas relacionadas: