Protocol en Restauració: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,89 KB
PROTOCOL EN LA RESTAURACIÓ
Definició de protocol
Disciplina que amb realisme (viure el present), tècnica (normes a seguir) i art (creativitat) determina estructures o formes sota les quals es realitza una activitat humana important.
Vocabulari bàsic
- Cerimònia: Ritus i normes estructurades, amb accions solemnes, per transmetre un missatge i una imatge.
- Cerimonial: Conjunt de pràctiques que configuren un acte o cerimònia.
- Etiqueta: Normes d'estil basades en usos i costums.
- Cortesia: Normes pròpies del tracte social.
- Usos: Repetició d'actes del mateix tipus fins que es converteixen en normes o hàbits.
- Tradició: Conjunt de pautes i conductes basades en el passat.
- Precedència: Referència o anterioritat que una cosa o persona té respecte a una altra.
- Presidència: Lloc reservat a qui presideix, més l'acompanyant segons la jerarquia.
- Presidir: Ocupar el primer lloc.
- Amfitrió: Qui organitza, convida, paga...
Tipus de protocol
- Oficial: Al qual assisteixen autoritats de l'Estat o organitzats per alguna institució oficial.
- Social: Hàbits i costums socials.
- Empresarial: Intern d'empresa.
O... Segons la naturalesa de la seva funció:
- Estructural
- De gestió
- D'atenció a personalitats
- D'eficàcia personal
O... Segons el col·lectiu al qual es dirigeix:
- Religiós
- Militar
- Civil
- Oficial
- Social
Banderes (col·locació)
- Imparells: De dreta sobre esquerra. (4 – 2 – 1 – 3 – 5)
- Parells: D'esquerra sobre dreta. (5 – 3 – 1 – 2 – 4)
- Països: Ordre alfabètic en l'idioma del país.
- CCAA: Ordre d'aprovació de l'Estatut d'Autonomia.
- UE: Primer el país que presideix la UE, ordre alfabètic, i al final la de la UE.
- Empreses: Separades en un lloc destacat o a l'esquerra de les oficials.
Tècniques de protocol, normes bàsiques
- Presidència, dreta, esquerra... (alternança dreta-esquerra).
- Presidència de l'entitat organitzadora.
- Fila de rebuda/acomiadament de més a menys grau.
- El més important obre i tanca l'acte.
- Les mullers són iguals que els esposos, però els esposos NO són iguals que les mullers.
El client
És un convidat a l'establiment, espera un millor servei i eficàcia que a casa, és el protagonista, no ha de ser tractat com a client, és el responsable dels errors davant dels convidats, i ha de tenir confiança en el professional.
El professional
Ha de ser l'amfitrió del client, organitzar els convidats, no ser l'amfitrió dels convidats, informar el client, i rebre suggeriments del client.
Recepció i actitud personal de sala
Rebre'l, presentar-se (nom, cognom i càrrec), esperar la identificació, esperar que ofereixi la mà, donar la benvinguda al local, i acompanyar-lo a la taula. // Evitar que el client s'hagi de torçar el coll buscant, reclami la nostra atenció o tingui el sentiment de ser l'últim a rebre el servei. // Aconseguirem controlar el sentiment i el desig del client i un criteri real del ritme de servei.
Precedència
Ubicació que li correspon a una autoritat o personalitat en els diferents actes o cerimònies. N'hi ha de dos tipus:
- Precedència per llei: Per dret. Llei General de Precedències per ostentar un càrrec o rang.
- Precedència per cortesia: Per cessió o cortesia encara que “oficialment” no correspongui.
Criteris bàsics per establir la precedència
- Antiguitat: Com més edat, major precedència.
- Representativitat: Predomina què representa i no el càrrec.
- Alfabètic: Segons l'idioma del país on se celebra.
- D'alternat: Dret internacional públic i institucions internacionals (signatura de tractats bilaterals).
- D'assimilació: La dona assimila la jerarquia o el rang del marit.
- Jurisdiccionalitat: En un acte dins de la jurisdicció d'un càrrec, el màxim representant té més precedència.
- Responsabilitat: En un esdeveniment organitzat pel responsable d'una institució o organisme, el responsable té més precedència.
- Sentit comú: S'aplica el sentit comú quan no es poden aplicar els criteris anteriors.
Principis generals de les precedències
- El càrrec preval sobre la categoria de la persona.
- La interinitat o accidentalitat no minva l'autoritat.
- La delegació o representació NO implica precedència.
- La preeminència del càrrec es perd fora de l'àmbit jurisdiccional (militars, per exemple).
- Precedència al foraster.
- Entre iguals, major extensió territorial de la jurisdicció.
- Major antiguitat.
- La dignitat de la corporació és només col·lectiva.
- Les circumstàncies excepcionals poden ser més importants que les anteriors.
- Només hi ha un ordre de col·locació.
Imatge corporativa
Procés de màrqueting per generar una determinada percepció de l'empresa per tal que els potencials consumidors s'hi identifiquin. Ha de projectar una idea clara del que és i del que persegueix.
La identitat corporativa és la manifestació física de la marca (símbol, logotip, marca corporativa, tipografia, colors, escut...).