Protocol i Cerimonial: Funcions, Normes i Usos
Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 37,09 KB
Qualitats del Protocol
- Bons coordinadors, Rapidesa de reacció, Coneixements de posada en escena, Paciència, Puntualitat, Empatia, Experiència, Capacitat de saber estar a l’altura, Plantejar la logística, Manejar els temps
Funcions de Protocol de Relacions Públiques
- Planificar el desenvolupament de l’acte establint l’estructura organitzativa à Tipus d’acte, Data, Cronograma, Assistents
- Establir la jerarquia del QUAN, ON i QUI
- Donar grandesa a l’esdeveniment
- Aplicar les normes, usos i costums de l’esdeveniment i de les persones
- Adequar-se i adaptar-se als aconteixements i circumstàncies que es produeixen al llarg de l’acte à FLEXIBILITAT
Què és l’Ordenació Protocol·lària
- Són regles de protocol que venen determinades per la jerarquia, rang o categoria de la persona que estableixen les à PRECEDÈNCIES i PRESIDÈNCIES, Determina el lloc que ha d’ocupar cada persona
- Regla de precedènciaàTracta de la preeminència i preferència en el lloc i seient i en els actes honorífics i es reconeix i assigna a una jerarquia la primacia sobre una altra
- Regla del centre mètric o punt zero à L’amfitrió està ubicat en el centre mètric, a partir d'ell s'estableix l'ordre de precedència.
- Regla de la dretaà El lloc d’honor és de la dreta de l’amfitrió
- Regla de l’esquerra o proximitatà ocupa el tercer lloc en importància s’ubica a l’esquerra del centre mètric o amfitrió
- Regla d’ordre lateral --> Si, en la mateixa línia, hi ha un nombre PARELL; Si, en la mateixa línia, hi ha un nombre IMPARELL
- Regla d’ordre linealà Si les persones estan caminant, la de major jerarquia encapçalarà la fila i la seguiran les altres per ordre de precedència
- Regla d’ordre alfabèticà S’utilitza per ubicar als representants del govern d’altres països i els seus símbols nacionals i la presidència s’estableix considerant l’ordre alfabètic del nom de l’estat en l’idioma oficial del país amfitrió
- Regla d’ordre d’antiguitatà Si coincideixen dos o més oficials del mateix rang à per raons d’antiguitat un tindrà precedència sobre l’altre
- Regla de representativitatà Si coincideixen càrrecs iguals à tenen precedència els organismes d’Estat o oficials sobre els privats. Predomina allò que la persona representa i no el càrrec que ostenta
- Regla d’alternançaà Es basa en el dret internacional públic i institucions internacionals i en concret, en la signatura de tractats bilaterals
Quina és la funció de la documentació protocol·lària
- Garantir que tot el personal que acudeix a l’esdeveniment entén i utilitza les mateixes normes
- Informar i fer difusió de la informació
Quins són els tipus de documentació protocol·lària?
ESCRITA
CARTA
- La seva estructura esta formada per:
- Membret
- Destinatari
- Salutació
- Cos del text
- Comiat
- Signatura, nom i càrrec
- Lloc i data
- La seva estructura esta formada per:
- Tipus:
- Carta circular à Comunica informació d’interès per l’empresa
- Comunicació breu o nota interna à Dona ordres, informa de canvis interns o sol·licita informació específica
- Instància o sol·licitud à Escrit dirigit a l’Administració Pública sol·licitant ovexposant alguna cosa
- TARGETA DE PRESENTACIÓ
- Es pot redactar en l’idioma d’origen per una de les seves cares i en un altre idioma per l’altra (el del receptor de la targeta o qualsevol altre que entenguin, tots plegats)
- Inclou
- Nom i cognoms
- Càrrec
- Empresa a la qual pertany
- Altra informació
- CORREU ELECTRONIC
- Cal escriure, SEMPRE, “ l’assumpte”
- El to ha de ser:
- Cordial
- Correcte
- INVITACIÓ
- De l’amfitrió per al convidat
- Cal resposta formal acceptant o rebutjant la invitació
- S’envien amb antelació suficient per ser rebudes i contestades
- Serveixen d’entrada per esdeveniments privats
- Inclou motiu, lloc, data, protocol, hora esdeveniment, nom convidat, nom del que convida i logo o segell oficial
- ACTA
- Document escrit que recull el succeït, tractat o acordat en una junta o reunió o on es relaciona o certifica un fet que presència o autoritza
- Inclou
- Estructura general del que ha succeït
- Participants o assistents
- Temes plantejats
- Debats
- Conclusions
- Acords assolits
- Inclou
- RESUM
- Document on s’exposen, de manera breu, les idees principals o parts d’un assumpte
- MEMORANDUM
- Comunicació diplomàtica (menys solemne que la memòria i la nota)
- Porta membret
- Habitualment, no signada
- Recapitula fets i raons a tenir presents en un assumpte
- MEMORIA
- Document amb dades i instruccions per recuperar i utilitzar amb posterioritat
- NOTA
- Observació que s’afegeix a un escrit per aclarir o explicar alguna dada o per aportar alguna observació
- CARTA CREDENCIAL
- Document que acredita a un ambaixador estranger com a representant i màxima autoritat diplomàtica d’un altre país en un país que no és el que representa
- CARTA AL DIRECTOR D’UN DIARI
- Mostra la valoració de l’opinió pública i dels lectors, sobre temes d’interès general, així com les seves opinions, denúncies i inquietuds
- DISCURS
- Discurs, de certa amplitud, sobre un tema que s’anuncia, de manera oral, davant un públic
- ANUNCI
- Suport audiovisual mitjançant el qual es transmet un missatge publicitari
- RESUM AUDIOVISUAL
- Exposició abreujada d’un assumpte o esdeveniment
QUINS SIMBOLS SÓN ELS QUE IDENTIFIQUEN UN PAÍS
- Escut
- El decideixen i legislen els governs
- Figura en documents i seus oficials
- Himne
- És una composició musical emblemàtica que representa a una col·lectivitat, comunitat o país.
- Pot ser, només, musical o portar associada una lletra
- A diferència dels escuts i banderes, poden no estar legislats i la música o la lletra sorgir de la costum
- Sol ser associat a actes solemnes i molt cerimoniosos
- Poden tenir versió:
- CURTA à Actes amb representació oficial del país (esportius,…)
- LLARGA à Actes d’homenatge a la bandera nacional
- Bandera
- Peça de tela rectangular amb franges de color, escuts i/o figures simbòliques
- En reunions/recepcions oficials
- Porten establert un ordre determinat pel que fa a la seva col·locació dintre de la celebració d’esdeveniments
- Altres Símbols
- Els colors acadèmics à
- Símbol dels estudis amb motiu de la celebració de les solemnitats acadèmiques
- Figuren en vestits acadèmics i altre
QUIN ÉS EL PROTOCOL DE LA “SALUTACIÓ”?
- És la manera de mostrar cortesia i bona educació cap a la persona saludada
- La forma de saludar condiciona les relacions socials, personals i laborals
- La primera salutació que es fa a algú no ha de ser massa afectuosa
- La forma universal de saludar és encaixar la mà de manera curta i ferma i sense perdre el contacte visual (són importants la força i posició de les mans i la durada
QUIN ÉS EL PROTOCOL DE “COMIAT”?
- És la manera de deixar una darrera bona impressió
- Cal acomiadar-se de l’amfitrió en primer lloc i després, de la resta (aquells amb els que s’ha parlat i es desitja seguir en contacte)
- Cal tenir la mà dreta lliure per si cal encaixar la mà.
- Sempre amb un somriure i sense perdre, mai, el contacte visual
- Si cal realitzar un discurs, s’ha de tenir preparat
QUINA ÉS LA FORMA DE “SEURE”?
- POSICIÓ FORMALàConsisteix en posar diferents parts del cos de manera rígida, genolls junts, peus paral·lels, esquena recta i mans sobre els genolls o sobre els posa mans. Posició similar a un quatre
- CAMES CREUADESàEl cos es desequilibra i cal major esforç per mantenir l’esquena recta àes tendeix a la postura informal
- TIPUS D’ACTES I ESDEVENIMENTS SEGONS EL SEU PROTOCOL
- Els actes oficials poden ser:
1. Actes de caràcter GENERAL
- Són els organitzats per la Corona, el Govern o l’Administració de l’Estat, les comunitats autònomes o les corporacions locals
2. Actes de caràcter ESPECIAL
- Són els organitzats per determinades institucions, organismes o autoritats
- Segons l’ESPAI en el qual es desenvolupa l’acte
- TANCATà Es desenvolupa a l’interior d’un edifici
- OBERTà Es desenvolupa a l’exterior
- Segons el seu caràcter:
- Públic: es de caràcter general, tracta de l’estat o d’una persona lligada a ell i que exerceix un càrrec
- Privat: es de caràcter especial, no existeix normativa legal al respecte, tenen les seves pròpies regles per aplicar a actes i esdeveniments, es refereix a persones, empreses, organitzacions,... que no són de caràcter públic
- Mixte: quan es presenta, a la vegada, caràcter públic i privat
- Oficial: es de caràcter general, organitzat per la corona, el govern, l’administració, les comunitats autònomes, les diputacions, els ajuntaments o altres personalitats d’un país estranger
- No oficial: es de caràcter especial, organitzat per fundacions, empreses, persones, sindicats, associacions o corporacions
- ACTE PROTOCOL·LARI: PARTS I ORGANITZACIÓ
QUE ÉS UN ACTE PROTOCOL·LARI
- Es un succés important, programat segons un conjunt de regles establertes, per norma o costum, per a cerimònies i actes oficials o solemnes.
- Al ser programat, prèviament, s’ha organitzat i dividit per parts à segueix un esquema planificat amb anterioritat
QUINES SÓN LES PARTS DE L’ACTE PROTOCOL·LARI
- Com s’organitza
- Els objectius
- Els calendaris
- Els convidats que assistiran
- L’espai on se celebrarà
- Els materials a utilitzar
- Els recursos humans encarregats del seu desenvolupament
COM S’ORGANITZA UN ACTE PROTOCOL·LARI
- Recepció de convidats
- Han d’arribar amb un ordre determinat (convidats generals, VIPs i/o convidat d’honor)
- Cal decidir el lloc per ordenar les “línies de salutació”, si es el cas
- Determinar QUI rep a QUI
- Ordenar els assistents à Segons el grau de protocol a aplicar, decidir el lloc de cadascun
- Motiu de celebració de l’esdeveniment à Explicar als convidats per què hi van
- Dur a terme l’esdeveniment à Posar en pràctica tot allò que s’ha planificat
- Trobada entre amfitrions i convidats
- Es comparteixen opinions, experiències i impressions
- És el moment per obtenir informació i fer contactes
- Comiats à Els encarregats són els amfitrions
- Fotos que publicitaran l’esdeveniment à Per deixar constància d’allò que s’ha fet
QUIN ÉS EL PROTOCOL DE RELACIONS AMB LA PREMSA
- Convidar a la roda de premsa als mitjans interessats àElegits segons l’abast/interès que es vol donar a la notícia
- Buscar el lloc on s’han d’ubicar els periodistes
- Normalment, als llocs més propers i d’esquenes a les llums
- La premsa gràfica al davant
- Facilitar un dossier amb tota la informació i descripció de l’acte
- Vetllar per la decoracióà Hi haurà càmeres i fotògrafs
- Comprovar que tot està en el seu lloc i funciona correctament à Cartells identificadors, megafonia, projectors,, acreditacions,…
- Establir el torn de preguntes dels periodistes à Normalment, al final
- Agrair l’assistència a la roda de premsa à Al final o en els dos dies següents, per telèfon o per @
QUIN ÉS EL PROTOCOL DE CLAUSURA DE L’ESDEVENIMENT
- La realitza, sempre, el personatge més important o de més rang que assisteix a l’acte.
- Cal planificar, de manera més acurada, la part que clausurarà l’esdeveniment
- Es pot finalitzar amb :
- Un discurs
- Una recopilació de tot l’esdeveniment
- Una cerimònia (esdeveniments esportius)
- PROTOCOL EMPRESARIAL I ETIQUETA
QUE ES EL PROTOCOL EMPRESARIAL
- És el conjunt de normes que determinen el comportament dintre i fora de l’empresa
- Serveix per aconseguir una bona convivència en l’àmbit laboral
- Es relaciona amb la imatge de l’empresa o cultura empresarial
- Es plasma en un document amb els següents apartatsà
- Organigrama de l’empresa
- Tipus de presidència que adopta l’empresa i la precedència segons cada acte
- Forma i colors dels logos, escuts, símbols i altres elements de la imatge corporativa de l’empresa
- Ús que es donarà als elements de la imatge corporativa
- Regles per a la recepció i acompanyament de visites
- Regles per finalitzar els esdeveniments realitzats
- Tractaments que es donarà als càrrecs de l’empresa
- Codis de comportament (vestuari, horaris,…)
- Indicacions sobre l’elaboració de documentació empresarial
- Indicacions per a l’atenció al client i la gestió de queixes i reclamacions
- Línies generals de la comunicació corporativa
- Pautes per realitzar esdeveniments (reunions, presentacions, jornades,…)
- Obsequis que es poden lliurar a les celebracions
QUÈ ÉS L’ETIQUETA EMPRESARIAL
- És el conjunt de modals i comportaments per aconseguir un bon clima laboral
- Es relaciona amb les normes de convivència, basades en el respecte i l’honestedat
- En les relacions horitzontals, dintre de l’empresa, es pot utilitzar la forma de parlar més col·loquial
- En les relacions verticals, dintre de l’empresa, cal observar quin és l’estil a utilitzar, diferenciant un acte formal de qualsevol altre
- La salutació general és encaixar la mà, sense perdre el contacte visual (NO amb les dos mans)
- En alguns països el contacte està mal vist i s’opta per un altre tipus de salutació
- Si s’està assegut, per saludar o acomiadar a una persona (encaixar la mà) cal aixecar-se.
- Si hi ha molta gent, és suficient amb un “Bon dia, em dic…” i seure o amb un “fins ara” per acomiadar-se
- Si cal presentar un gran grup de treball, el líder presenta al grup, en general i no cal anar encaixant la mà un a un
- L’escrit s’ha de fer amb un to professional, de manera positiva i amable
- En una reunió el mòbil
- Ha d’estar en silenci (sinó, si sona, demanar disculpes)
- Sense vibració
- No es respon cap trucada (excepte en cas d’emergència: cal avisar abans que es produeixi)
- No es posa sobre la taula
- CERIMONIAL I PROTOCOL INSTITUCIONAL
PROTOCOL INSTITUCIONAL I RELACIONS PÚBLIQUES
- Tots dos, estan molt relacionats
- Realitzen funcions similars
- El departament de relacions públiques és el principal responsable d’establir els principis protocol·laris i els procediments corresponents a l’hora de planificar, organitzar i implementar un acte o cerimònia
- En l’àmbit privat
- No existeixen normes jurídiques que indiquen on s’han de col·locar determinades persones.
- Són les pròpies empreses les que estableixen el protocol i en supervisen la correcta aplicació
- En l’àmbit públic
- Existeix una normativa específica que obliga o predetermina la posició que ocuparan certes autoritats i la simbologia
- S’indiquen les precedències o ordre de col·locació i les maneres de senyalitzar la jerarquia institucional
- NORMES I USOS HABITUALS I COSTUMS DEL SECTOR. RANG I REPRESENTACIÓ INSTITUCIONAL DELS ASSISTENTS
QUINES SÓN LES NORMES, USOS I COSTUMS DEL SECTOR?
- NORMES DE CARÀCTER MORALàSón aquelles que la societat utilitza per determinar què és correcte o adequat, són conseqüència de la tradició cultural
- NORMES DE CARÀCTER SOCIALàSón les normes de protocol, en sentit estricte, variables en el temps i en cada país
- NORMES DE CARÀCTER JURÍDICàSón dictades per l’Estat o la comunitat
internacional i constitueixen el veritable dret