Protekzionismoa 1893
Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia
Escrito el en vasco con un tamaño de 17,14 KB
Bizkaiko industrializazio prozesuaren
ondorioetako bat nazionalismoaren sorrera izan
zen (aranismoa), Euskal gizarte tradizionalaren
defentsarako mekanismo gisa sortua. Esan
beharra dago, nazioarteko testuinguruak eragin
zuzena izan zuela ideologia honen sorreran, izan
ere, ordurako sortuak ziren Europan arazo
nazionalak, nazio kontzeptuaren inguruko
eztabaidak eragin zituztenak.
Barne egoerari dagokionez, arlo sozio-ekonomikoa
n, Industrializazioak gizarte polarizazio berria sortu
zuen, oligarkia eta proletarioen artekoa, gizarte
tradizionalaren krisia eraginez. Honen aurreko erantzun
gisa Aranak nazionalismoa sortu zuen: erreakzio
antikapitalista, emigrazioaren aurkakoa eta nekazaritza
gizarte tradizionalaren aldekoa.
Bestalde, arlo politikoan, Bigarren Karlistadan
karlismoaren porrotari eta foruen krisi eta abolizioari
aurre egiteko, mugimendu foruzalea antolatu
zen, gerora nazionalismoaren oinarri bihurtu zena.
Sabino Arana izan zen Nazionalismoaren “Aita” eta berak
sortu zuen “Euzkadiren” kontzeptua, dokumentuko 8.
artikuluan ikusi dugun bezala 7 probintziez osatuta.
Mugimendu Nazionalistari eman zizkion ikurritza (JEL:
Jainkoa eta Lagizarra), sinboloak (ikurrina eta ereserkia)
eta lehen erakundeak (aztergai dugun testuan
aipatzen den euskaldunen batzokia eta EAJ). Nahiz eta
bere oinarri ideologikoak karlismoa eta foruzaletasuna
izan, independentismora jo zuen.
Testuaren analisian agerian geratu den bezala, bere
ideologia JEL ikurritzean laburbiltzen zen:
-Jaungoikoa, (integrismo erlijiosoa) gizarteari eta
politikari buruz zuen ikuspegi teokratikoaren adierazlea.
-Lagizarra. Kontzeptu honen bidez, antzinako bizitzeko
era utopikoa aldarrikatu zuen, herriaren izpiritua
(Euskal “Volkgeist”) bezala kontsideratzen zuelako.
Honen elementuak honakoak ziren:
-Arraza: Aberriaren elementu definitzailea zena.
-Hizkuntza: (Euskara) funtzio instrumentala zuena, hau da,
arraza garbi mantentzeko tresna zen, maketoak baztertzeko
erabili behar zena.
-Foruen defentsa: euskaldunen izaera, usadio, ohitura eta
nortasun historikoaren adierazle gisa.
Laburbilduz, JEL ikurritzaren bidez, 1839ko Urriaren 25eko
legean galdutako independentzia berreskuratu nahi zuen.
Lege hori hain zuzen, gaitz guztien eragiletzat hartu zuen,
izan ere, bere ustean, dokumentu hark independentziaren
galera ekarri zuen.
Sabino Aranaren jardun politikoa hiru etapatan bereiz
dezakegu: Lehenengo etapa, 1893-1898 bitartekoa da, non
Aranak erradikalismo independentista aldarrikatu zuen.
1890.Ean “ Bizcaya por su independencia” artikuluaren
bidez, bizkaitarrak lo-zorrotik esnatu nahi zituen, aldi
berean zapalkuntza egoera salatuz eta independentzia
aldarrikatuz. 1893an Larrazabaleko Hitzaldian aurkeztu
zituen Aranak bere ideologiaren oinarriak, Jaungoikua eta
Lagizarra (JEL) ikurritzaren bidez laburtuta. 1894an,
aztertutako dokumentuan agerian geratu den bezala,
Euskeldun
Batzokija deitutako lehen elkarte politikoa sortu
zuen eta 1895ean, aldiz, EAJ (Bizkai Buru Batzarra).
Proiektu nazionalista hau, hasieran, Bilboko erdi-mailako
klaseen artean errotu zen, industrializazioak eragindako
aldaketa sozialen beldur. Hala ere, mugimendu honek
euskal burgesak erakarri zituen eta 1898-1902 bitartean,
Euskalerria Elkarteko kideak sartzean (Ramón de la Sota-ren
taldea), bere oinarri ideologikoa funtsean aldatu
gabe, industrializazioa eta liberalismoaren aurkako erasoak eta
bere ezaugarri atzerakoienak malgutu zituen. Horrela,
bigarren etapa honetan, diskurtso independentista eta
xenofobia leundu ziren eta, Sabino Arana, independentismotik
joera autonomistara jotzera bultzatu zuten.
1902-1903 bitartean garatuko den etapan,
Aranak independentismotik autonomismora jotzeak eztabaida
sortu zuen alderdian, izan ere, jarraitzaile askok ez zuten
ulertu norabide aldaketa hau eta erradikalenek ez zuten
Onartu
Testuaren garrantziari dagokionez, aztertutako testua lehen
elkarte nazionalista sortu zuen dokumentua dela esan
beharra dago. Gainera, bertan, euskal nazioa
eraikitzeko prozesuaren baitan, JEL ikurritzaren elementuak
azaltzen dira: alde batetik, Sabino Aranaren ikuspuntu
teokratikoa, politikari eta gizarteari dagokionez (Jaungoikua)
eta, beste aldetik, Euskal Herriaren izpirituaren
(Volkgeist) adierazgarri den Lagizarra.