Protecció i Atenció a Menors: Guia Completa de Recursos i Procediments
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 26,37 KB
Separació del Menor del Nucli Familiar
La separació del menor del nucli familiar es considera en aquestes situacions:
- Quan falten les persones a les quals correspon exercir les funcions de guarda o hi ha impossibilitats per exercir-les.
- Situacions manifestes de maltractament.
- Quan s'aprecia qualsevol forma d'incompliment inadequat dels deures de protecció.
La declaració de situació de desemparament d'un menor la duu a terme l'entitat pública responsable de la protecció de menors a cada comunitat autònoma. La resolució es notifica a la família i al Ministeri Fiscal, i s'indica que contra els primers actuarà un jutjat. Comporta:
- L'assumpció de les funcions de tutela i guarda per part de l'organisme competent.
- L'activació de les mesures de protecció.
Centres de Protecció de Menors (CPM)
Els Centres de Protecció de Menors (CPM) són establiments destinats a l'acolliment residencial d'infants o adolescents la tutela o guarda dels quals s'ha assumit. Aquesta l'exerceix el director. S'ha de proporcionar:
- Un ambient de seguretat i protecció.
- Garanties d'una satisfacció adequada de les seves necessitats biològiques, afectives i socials.
- La promoció d'experiències d'aprenentatge i l'accés als recursos educatius i socioeducatius en les mateixes condicions que qualsevol altra persona de la seva edat.
Programes d'Acolliment Immediat
Els Programes d'Acolliment Immediat són serveis residencials d'estada limitada destinats a donar resposta a situacions que requereixen l'adopció de mesures urgents de separació immediata del menor del nucli familiar a causa de la situació d'alt risc en què es troba. És una primera resposta transitòria per dur a terme la valoració i l'estudi diagnòstic de la situació i de les necessitats del menor i de la seva família. Sol ser d'uns 6 mesos. Es responsabilitza de:
- L'educació integral del menor.
- La satisfacció de les seves necessitats bàsiques.
- La cura de la seva salut física i mental.
Mesures respecte al seu futur per ordre de prioritat:
- La tornada amb la família biològica.
- L'acolliment familiar.
- L'acolliment residencial.
Programes d'Acolliment Residencial
Els Programes d'Acolliment Residencial es fan en els CPM residencials d'acció educativa, la funció dels quals és oferir als infants i adolescents un recurs residencial alternatiu al seu medi familiar. Es responsabilitzen de la guarda, de les funcions parentals i de l'atenció integral dels menors, de proporcionar allotjament, convivència, educació i un entorn que afavoreixi el seu desenvolupament integral. Durant el temps que sigui necessari. Es considera l'última alternativa i durant el mínim període, es considera quan no és possible recórrer a cap altre tipus de mesures més normalitzades. Es treballarà el retorn del menor amb la seva família. No es preveu l'acolliment residencial per a infants menors de 3 anys; algunes comunitats autònomes disposen de CPM o programes d'atenció residencial a la primera infància específics per a infants menors de 3 o 6 anys. No s'ha considerat adequat o no ha estat possible el seu acolliment en una altra família.
Programes d'Urgència per a Menors Estrangers No Acompanyats
El procediment sol ser:
- En ser localitzats per les forces de seguretat, són traslladats i se'ls ofereix atenció immediata.
- Durant la seva estada es valora la seva situació i s'inicia el procediment per obtenir la documentació individual i, si escau, iniciar els tràmits per a la seva tornada amb la família d'origen.
- En cas contrari, si s'aprova la inserció, s'estudiarà la proposta més adequada per a la seva integració residencial o familiar, des d'on es planificarà la seva inserció sociolaboral.
Centres Oberts
Els Centres Oberts són serveis diürns d'atenció a menors en situació de risc per afavorir el seu desenvolupament personal i la seva integració social. Tasca de prevenció dirigida a infants i adolescents en situació de desavantatge social, familiar i econòmic i a tots tipus d'aprenentatge que es puguin fer fora de l'horari escolar. Tenen com a objectiu compensar els dèficits socioeducatius i enfortir la integració i el desenvolupament personal tant del menor com de les seves famílies.
Centres Específics d'Atenció a la Diversitat
Els Centres Específics d'Atenció a la Diversitat atenen menors les necessitats específiques dels quals exigeixen un abordatge diferenciat i especialitzat. Reuneixen les condicions per a un acolliment terapèutic temporal o permanent. Els centres es diferencien segons els programes que desenvolupen:
- Per l'abordatge de greus trastorns del comportament relacionats amb patologies psicosocials i educatives.
- Per a greus trastorns de la conducta associats a tipologies psiquiàtriques.
- Programes per a atenció a menors amb discapacitat greu.
El Projecte Educatiu de Centre (PEC)
El Projecte Educatiu de Centre (PEC) és el document en què es reflecteix la identitat del centre, es defineix la seva finalitat i s'indiquen les directrius i els criteris fonamentals de l'acció social i educativa.
Continguts del PEC
- AL PEC s DEFINEIXEN LA IDENTITAT, L'IDEARI I LA FINALITAT DEL CENTRE
l'ideari del centre i la seva rao d'esser, la svea istòria o les causes q n'an motivat la creacio i la ubicacio sociogeogràfica/ l marc administratiu, legal i juridic d la seva activitat q s divideixen l cen3 titular dels quals s l'Administracio publica/ Cen3 d titularitat privada/ Cen3 l titular dels quals s l'Administracio publica/ La tipologia segones les caracteristiques dels menors atesos/ La finalitat q pot ser donar resposta immediata d'acoyiment i proteccio a 1 menor en situacio d'alt risc al qual no li convingui o no li sigui possible continuar amb la familia biològica/ Fer 1 estudi i diagnòstic d les necessitats del menor i formular la consegüent proposta.
AL PEC S'ORIENTA LA INTERVENCIo SOCIOEDUCATIVA
S'i defineixen els principis generals i metodològics per a la intervencio/ S'i formulen els objectius q preten aconseguir/ S'i defineixen les actuacions necessàries per aconseguir els objectius com Tècniques d'intervencio en l grup d menors, Tècniques d'intervencio a l'àrea individual, Tècniques i mitjans d'anàlisi i diagnòstic, Proces d diagnòstic interdisciplinari/ S'estableixen les pautes d coordinacio i cooperacio amb al3 cen3 o institucions
AL PEC s DEFINEIXEN L'ESTRUCTURA ORGANITZATIVA I ELS RECURSOS s recuyen l'estructura organitzativa d la institucio i la seva representacio en 1 organigrama en l qual s presenten les relacions jeràrquiques en diversos niveys/ s fixen, a nivey general, els recursos d diferent tipus d què disposa l centre: umans, materials, financers.
AVALUACIo I REVISIo DEL PEC Avaluar la idoneitat del projecte i la seva adequacio a la realitat a la qual preten donar resposta/ Comprovar la coerència interna del projecte/ Saber si l projecte te capacitat per donar resposta a les necessitats reals dels grups i les persones destinatàries.
l REGLAMENT d RÈGIM INTERN (RRI)
bbjbjubiu
EL REGLAMENT DE RÈGIM INTERN (RRI) El reglament de règim intern (RRI) és el document del centre en què es reflecteixen les seves normes generals de funcionament i s'estipulen les condicions en què té lloc la relació entre les persones residents i la institució.
DRETS DE LES I ELS MENORS RESIDENTS a disposar de cura i atenció apropiades al seu desenvolupament integral/ Estar informats de la seva situació personal i administrativa/ Conèixer la temporalitat de l'internament/ Disposar d'un PEI/ Disposar de figures estables de referència/ Estar informats del funcionament i de la normativa del centre/ La revisió continuada de la seva situació sociofamiliar/ Disposar en el centre d'un espai d'escolta o de tutoria
DEURES DE LES I ELS MENORS RESIDENTS
ELS RECURSOS DEL CENTRE/ EL PERSONAL DEL CENTRE EL DIRECTOR ssumeix la guarda dels menors per delegació de la instància a la qual li correspon per llei/ S'ocupa de la gestió economicoadministrativa i del personal/ Dirigeix, coordina i supervisa el programa d'atenció residencial, impul- sant la planificació i l'avaluació/ Coordina les actuacions de l'equip educatiu, que es duran a terme mitjançant reunions
L'EQUIP EDUCATIU. LES EDUCADORES I ELS EDUCADORS Entre aquests, les educadores i els educadors són les persones que intervenen directament amb els menors en el dia a dia. Majoritàriament són professionals provinents del grau d'Educació Socialencara que no exclusivament. Cada infant o adolescent té assignada, des del moment de l'ingrés, una edu- cadora o educador que exercirà de figura de referència o tutora, i serà a partir d'aquest moment la persona encarregada del seu acompanyament, atenció i seguiment. FUNCIONS: Fer l'acolliment de l'infant o adolescent/ Establir un vincle afectiu i de confiança/ Ajudar-lo en l'atenció de les seves necessitats. Als centres que atenen infants més petits (de 0-4 o 0-6 anys), sol conviure amb ells la figura de l'educador o educadora infantil, que es dedica a l'atenció directa d'aquests nens i nenes.
ALTRES PROFESSIONALS/ EL VOLUNTARIAT
L'ESPAI I LES INSTAL·LACIONS hi ha l'espai d'ús individual, és l'espai assignat com a ús privat. Les habitacions compleixen aquesta funció/ Els espais d'ús col·lectiu són compartits per diverses persones/ Els espais per al personal estan formats pels compartiments de les educadores.
INTERVENCIÓ EN L'ACOLLIMENT Situacions relacionades amb la necessitat d'atenció urgent/ Casos no urgents que responen a la derivació d'altres instàncies. PROTOCOL D'ACOLLIMENT preveu les actuacions que han de dur-se a terme al centre en el moment de l'ingrés del menor fins a la svea adaptació, que s'estableix entre dos dies i una setmana.
ACTUACIONS EN EL PROTOCOL Assignació de la persona de referència/ Protocol d'observació/ Revisió mèdica/ Adaptació al centre i normalització de la seva situació.
L'AVALUACIÓ INICIAL revisió de tota la documentació/ registre d0observació de l'ingrés i de l'adaptació/ manifestacions del menor/ registres específics per completar la informació com físic i de salut, cognitiu i intel·lectual, afectiu i emocional, soical i escolar i de rendiment acadèmic.
EL PROJECTE EDUCATIU INDIVIDUALITZAT (PEI) és el document que planifica la intervenció educativa de cada menor. S'hi inclouen les estratègies i actuacions destinades a la seva atenciño integral i personalitzada. La persona que exerceixi de tutora serà la responsable d'elaborar el PEI. Inclou aspectes referits als diferents àmbits de la vida i desenvolupament del menor: àmbit físic/ àmbit de la vida diària/ àmbit socioafectiu/ àmbit escolar/ àmbit familiar. Per a cadascun d'aquests àmbits es planifiquen, com a mínim: els objectius que es prtén aconseguir, les estratègies educatives que es desenvoluparan, la revisió de la intervenció, uns indicadors d'avaluació.
EL DESENVOLUPAMENT DEL PEI-PRINCIPIS METODOLÒGICS
importància de l'acció tutorial duta a terme per la figura del tutor/ Afecte i autoestima/ Normalització de la vida quotidiana similar al entorn familiar/ Individualització com mètodes d'intervenció diversificats/ Participació com assemblea
ACTIVITATS D'INTERVENCIÓ AL CENTRE Activitats per al desenvolupament d'hàbits/ Activitats de vida saludable/ Activitats per afavorir el desenvolupament integral/ Habilitats socials
INTERVENCIÓ AMB LA FAMÍLIA
Objectiu comú de restablir la funcionalitat del nucli familiar per permetre la reunificació. La intervenció amb famílies es basa en un pla de millora que incorpora programes de prevenció, capacitació en habilitats parentals i socials, atenció especialitzada i suport familiar. La progressió de la situació familiar i del menor en acolliment residencial reunions de seguiment.
REUNIONS DE SEGUIMENT Es realitzen reunions periòdiques per fer el seguiment dels casos individuals, amb la participació d'equips educatius del centre i instàncies externes com els serveis d'atenció a la infància, l'equip tècnic i el referent del Departament de Benestar Social. Progressos de la família respecte al pla de millora/ Evolució de l'infant basant-se en el projecte educatiu individualitzat, incloent adaptació al centre, integració escolar, caràcter i altres problemes.
Després d'exposar la situació, es redefineixen objectius i accions, prenent decisions sobre la seva possible tornada a la família.
LA REUNIFICACIÓ FAMILIAR circumstàncies que van causar la separació: Capacitar la família per assumir adequadament el rol parental/ Reduir o eliminar les condicions que van conduir a la desprotecció/ Reparar les seqüeles que l'experiència pot haver causat al menor. La planificació de la reunificació és essencial i implica: Establir consens sobre els rols entre el menor i la família després de la reunificació/ Reduir l'ansietat familiar/ Mantenir expectatives realistes sobre la reunificació/ Conscienciar al menor sobre la importància del retorn a casa i la separació dels companys i educadors.
L'ALTA DEL PROGRAMA Les causes d'alta poden ser diverses: Reunificació familiar/ Derivació a un altre centre, com ara de l'acolliment immediat a un residencial/ Acolliment familiar/ Adopció/ Emancipació. L'alta implica la creació d'un informe final que detalla l'evolució del menor durant la seva estada al centre.
L'ACOLLIMENT FAMILIAR La prioritat en l'atenció dels infants separats del nucli familiar, sobretot per als menors de sis anys, és l'acolliment en una família. Aquesta modalitat implica que famílies o persones es fan càrrec, temporal o permanentment, de la criança i educació d'infants en situació de desprotecció, amb l'objectiu de fomentar el seu desenvolupament en un entorn normalitzat. Acolliment en família extensa/ Acolliment en família aliena. És temporal, sense finalitat adoptiva, prioritzant la tornada del menor a la família biològica. S'insisteix en mantenir els vincles del menor amb la família biològica a través de contacte i visites.
TIPUS D’ACOLLIMENT Acolliment d'urgència: Principalment per a menors de sis anys, es realitza de manera immediata quan cal separar el menor de la seva família/ Acolliment familiar temporal: Destinat a menors que seran reintegrats a la seva família o esperen una mesura de protecció més estable. Amb una durada màxima de dos anys./ Acolliment familiar permanent: Amb una durada superior als dos anys, es consolida quan no és possible la reintegració familiar després de l'acolliment temporal o directament en casos de necessitats especials o circumstàncies específiques/ Acolliment especialitzat o professionalitzat: Destinat a casos amb menors que tenen necessitats especials, trastorns de conducta o malalties cròniques. Implica que almenys un membre de la família tingui formació i experiència específiques/ Acolliment de caps de setmana i vacances.
EL PROCÉS D’ACOLLIMENT. La constitució de l'acolliment familiar implica complir amb requisits i seguir procediments per assegurar la idoneïtat de la família per a l'atenció del menor.
INFORMACIÓ Acolliment dirigint-se a la conselleria de Benestar Social o Assumptes Socials de la seva comunitat autònoma o a institucions col·laboradores d'integració familiar.
SOL·LICITUD Formulari proporcionat per l'entitat que ha ofert la informació inicial. Aquesta sol·licitud ha d'incloure les dades personals i les raons que motiven la decisió d'acollir. I documents com: Certificat d'antecedents penals i certificat negatiu del registre de delinqüents sexuals/ Informe mèdic que avalui la salut física i psíquica del sol·licitant en relació amb la capacitat d'atendre adequadament un menor/ Certificat d'empadronament/ Fotocòpia de declaracions d'impostos que reflecteixin la capacitat econòmica del sol·licitant/ Certificat d'activitat laboral o professional.
APROVACIÓ O DESESTIMACIÓ DE LA SOL·LICITUD Aquest procés implica almenys dues entrevistes individuals i una visita-entrevista al domicili de la persona o família sol·licitant. Estabilitat emocional i absència de malalties físiques o psíquiques que puguin impedir l'atenció al menor/ Disponibilitat de temps i dedicació/ Recursos econòmics i habitatge adequat/ Suport familiar i social que pugui contribuir a la tasca educativa/ Voluntat, interès i motivació compartida de tot el grup familiar per a l'acolliment/ Acceptació de la història, identitat i cultura del menor/ En cas que sigui aplicable, acceptació de la relació del menor amb la família biològica, facilitant el seu retorn.
Amb les dades obtingudes, s'elabora un informe psicosocial sobre la unitat familiar. Posteriorment, es comunica a la família o persona si la sol·licitud ha estat aprovada o denegada.
ASSIGNACIÓ Assigna un menor a una família específica, considerant sempre l'interès del menor i les seves necessitats. Durant aquesta fase, la família és informada sobre les característiques del menor, la seva història de vida, la seva estada al centre, les seves possibilitats, la seva família d'origen i les condicions de l'acolliment.
ACOBLAMENT Quan un menor s'integra en una família acollidora, s'estableix un període d'acoblament amb la família. Aquesta fase inclou diverses etapes, des d'una primera visita on es coneixen la família i el menor, fins a altres activitats conjuntes com sortides i excursions, incloent pernoctacions.
SEGUIMENT Un cop el menor s'ha integrat en el nou entorn, es realitza un seguiment i supervisió tant del menor com de la família o persona acollidores. Es proporcionen els suports necessaris per resoldre i preveure adequadament les situacions problemàtiques que poden sorgir.
L’ADOPCIÓ L'adopció és una institució jurídica d'integració familiar que crea, mitjançant una decisió judicial, un vincle de filiació entre l'adoptant i l'adoptat, equivalent al dels fills biològics. L'adopció implica, en general, l'extinció dels vincles jurídics amb la família biològica i és irrevocable un cop constituïda. L'adopció nacional és complexa degut a la limitada disponibilitat d'infants adoptables, que han de complir certes circumstàncies, com l'abandonament o la retirada de la pàtria potestat. Els infants disponibles per adopció són tutelats per l'organisme de protecció infantil. FASES Sol·licitud de família adoptant/ Valoració d'idoneïtat/ Assignació d'un infant/ Guarda amb finalitats d'adopció/ Constitució de l'adopció
UN CAS PRÀCTIC La Vanesa és una nena de 6 anys a la qual a l'escola infantil li han detectat diverses cremades de cigarrets en el cos i contusions.
DETECCIÓ, ACTUACIÓ I NOTIFICACIÓ. Educadora ha detectat lesions evidents de maltractament en el cos de la Vanesa mentre l'ajudava a canviar-se. Informat ràpidament la directora de l'escola. La Vanesa ha estat traslladada a l'hospital, on un reconeixement ha confirmat el maltractament. La directora ha notificat la situació als serveis socials especialitzats en atenció a la infància, a la fiscalia de menors o al jutjat de guàrdia mitjançant un full normalitzat. L'organisme responsable de la protecció de la infància ha assumit la tutela de la Vanesa. Com a recurs més adequat a les necessitats de la nena, li han assignat un centre d'acolliment i han tramitat la denúncia al jutjat pertinent. La Vanesa ha quedat ingressada a l'hospital. S'ha comprovat si té al corrent la seva cartilla de vacunacions i s'ha posat al dia. També s'avalua si té altres problemes, com els dentals, i es deriva als professionals corresponents per al tractament adequat.
L'ALTA DEL PROGRAMA Les causes d'alta poden ser diverses: Reunificació familiar/ Derivació a un altre centre, com ara de l'acolliment immediat a un residencial/ Acolliment familiar/ Adopció/ Emancipació. L'alta implica la creació d'un informe final que detalla l'evolució del menor durant la seva estada al centre.
L'ACOLLIMENT FAMILIAR La prioritat en l'atenció dels infants separats del nucli familiar, sobretot per als menors de sis anys, és l'acolliment en una família. Aquesta modalitat implica que famílies o persones es fan càrrec, temporal o permanentment, de la criança i educació d'infants en situació de desprotecció, amb l'objectiu de fomentar el seu desenvolupament en un entorn normalitzat. Acolliment en família extensa/ Acolliment en família aliena. És temporal, sense finalitat adoptiva, prioritzant la tornada del menor a la família biològica. S'insisteix en mantenir els vincles del menor amb la família biològica a través de contacte i visites.
TIPUS D’ACOLLIMENT Acolliment d'urgència: Principalment per a menors de sis anys, es realitza de manera immediata quan cal separar el menor de la seva família/ Acolliment familiar temporal: Destinat a menors que seran reintegrats a la seva família o esperen una mesura de protecció més estable. Amb una durada màxima de dos anys./ Acolliment familiar permanent: Amb una durada superior als dos anys, es consolida quan no és possible la reintegració familiar després de l'acolliment temporal o directament en casos de necessitats especials o circumstàncies específiques/ Acolliment especialitzat o professionalitzat: Destinat a casos amb menors que tenen necessitats especials, trastorns de conducta o malalties cròniques. Implica que almenys un membre de la família tingui formació i experiència específiques/ Acolliment de caps de setmana i vacances.
EL PROCÉS D’ACOLLIMENT. La constitució de l'acolliment familiar implica complir amb requisits i seguir procediments per assegurar la idoneïtat de la família per a l'atenció del menor.
INFORMACIÓ Acolliment dirigint-se a la conselleria de Benestar Social o Assumptes Socials de la seva comunitat autònoma o a institucions col·laboradores d'integració familiar.
SOL·LICITUD Formulari proporcionat per l'entitat que ha ofert la informació inicial. Aquesta sol·licitud ha d'incloure les dades personals i les raons que motiven la decisió d'acollir. I documents com: Certificat d'antecedents penals i certificat negatiu del registre de delinqüents sexuals/ Informe mèdic que avalui la salut física i psíquica del sol·licitant en relació amb la capacitat d'atendre adequadament un menor/ Certificat d'empadronament/ Fotocòpia de declaracions d'impostos que reflecteixin la capacitat econòmica del sol·licitant/ Certificat d'activitat laboral o professional.
APROVACIÓ O DESESTIMACIÓ DE LA SOL·LICITUD Aquest procés implica almenys dues entrevistes individuals i una visita-entrevista al domicili de la persona o família sol·licitant. Estabilitat emocional i absència de malalties físiques o psíquiques que puguin impedir l'atenció al menor/ Disponibilitat de temps i dedicació/ Recursos econòmics i habitatge adequat/ Suport familiar i social que pugui contribuir a la tasca educativa/ Voluntat, interès i motivació compartida de tot el grup familiar per a l'acolliment/ Acceptació de la història, identitat i cultura del menor/ En cas que sigui aplicable, acceptació de la relació del menor amb la família biològica, facilitant el seu retorn.
Amb les dades obtingudes, s'elabora un informe psicosocial sobre la unitat familiar. Posteriorment, es comunica a la família o persona si la sol·licitud ha estat aprovada o denegada.
ASSIGNACIÓ Assigna un menor a una família específica, considerant sempre l'interès del menor i les seves necessitats. Durant aquesta fase, la família és informada sobre les característiques del menor, la seva història de vida, la seva estada al centre, les seves possibilitats, la seva família d'origen i les condicions de l'acolliment.
ACOBLAMENT Quan un menor s'integra en una família acollidora, s'estableix un període d'acoblament amb la família. Aquesta fase inclou diverses etapes, des d'una primera visita on es coneixen la família i el menor, fins a altres activitats conjuntes com sortides i excursions, incloent pernoctacions.
SEGUIMENT Un cop el menor s'ha integrat en el nou entorn, es realitza un seguiment i supervisió tant del menor com de la família o persona acollidores. Es proporcionen els suports necessaris per resoldre i preveure adequadament les situacions problemàtiques que poden sorgir.
L’ADOPCIÓ L'adopció és una institució jurídica d'integració familiar que crea, mitjançant una decisió judicial, un vincle de filiació entre l'adoptant i l'adoptat, equivalent al dels fills biològics. L'adopció implica, en general, l'extinció dels vincles jurídics amb la família biològica i és irrevocable un cop constituïda. L'adopció nacional és complexa degut a la limitada disponibilitat d'infants adoptables, que han de complir certes circumstàncies, com l'abandonament o la retirada de la pàtria potestat. Els infants disponibles per adopció són tutelats per l'organisme de protecció infantil. FASES Sol·licitud de família adoptant/ Valoració d'idoneïtat/ Assignació d'un infant/ Guarda amb finalitats d'adopció/ Constitució de l'adopció
UN CAS PRÀCTIC La Vanesa és una nena de 6 anys a la qual a l'escola infantil li han detectat diverses cremades de cigarrets en el cos i contusions.
DETECCIÓ, ACTUACIÓ I NOTIFICACIÓ. Educadora ha detectat lesions evidents de maltractament en el cos de la Vanesa mentre l'ajudava a canviar-se. Informat ràpidament la directora de l'escola. La Vanesa ha estat traslladada a l'hospital, on un reconeixement ha confirmat el maltractament. La directora ha notificat la situació als serveis socials especialitzats en atenció a la infància, a la fiscalia de menors o al jutjat de guàrdia mitjançant un full normalitzat. L'organisme responsable de la protecció de la infància ha assumit la tutela de la Vanesa. Com a recurs més adequat a les necessitats de la nena, li han assignat un centre d'acolliment i han tramitat la denúncia al jutjat pertinent. La Vanesa ha quedat ingressada a l'hospital. S'ha comprovat si té al corrent la seva cartilla de vacunacions i s'ha posat al dia. També s'avalua si té altres problemes, com els dentals, i es deriva als professionals corresponents per al tractament adequat.