A Prosa Galega Contemporánea: Traxectoria, Tendencias e Autores Clave (1975-Actualidade)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 7,06 KB
Introdución
Este documento explora a evolución da prosa galega desde a chegada da democracia en 1975 ata os nosos días, abordando a súa narrativa na actualidade.
A partir de 1975, coa chegada da democracia e a aprobación do Estatuto de Autonomía e da Lei de Normalización Lingüística, a literatura en galego experimenta un importante crecemento. O galego intégrase no ensino, o que favorece a formación de novos lectores e escritores. Paralelamente, aumenta o número de editoriais e revistas especializadas, e créanse premios literarios como o Xerais, Álvaro Cunqueiro, Torrente Ballester, Blanco Amor, etc., que axudan a difundir a obra de novos autores.
A literatura galega modernízase e intégrase nas correntes internacionais sen perder a súa identidade propia. Isto reflíctese nunha apertura cara ao experimentalismo e na diversificación de xéneros e temáticas.
A prosa galega na democracia: características xerais
A literatura en galego gaña en diversidade e riqueza. Aumenta a produción narrativa e tamén a súa variedade en canto a xéneros e estilos. Algúns aspectos destacados deste período son:
Desenvolvemento da narrativa
- O conto, que parecía estar en retroceso fronte á novela longa, volve cobrar forza a partir dos anos 80.
- A literatura infantil e xuvenil desenvólvese notablemente debido á integración do galego no ensino e á necesidade de libros atractivos para o alumnado.
Experimentación formal
- Uso de multiperspectivismo e narradores pouco convencionais.
- Ruptura da cronoloxía lineal nos relatos.
- Introdución de elementos intertextuais e referencias culturais.
- Supresión de capítulos ou presentación de varias historias simultáneas.
- Innovación na linguaxe e mesmo transgresión das normas de puntuación.
Temáticas principais
- Temas sociais: desemprego, crise económica, sida, corrupción.
- Narrativa histórica: moitas obras revisan episodios como a Guerra Civil, ofrecendo novas perspectivas.
- Novela de evasión: tramas máis lixeiras e dirixidas ao entretemento.
Tendencias da narrativa galega actual
A partir dos anos 80, aparecen novas tendencias dentro da narrativa galega, que se poden clasificar en narrativa comercial, narrativa canónica e literatura infantil e xuvenil.
Narrativa comercial
Busca chegar ao maior número posible de lectores a través de temas atractivos e tramas dinámicas. Inclúe:
- Novela policial: destacan Carlos Reigosa (Crime en Compostela), Domingo Villar (Ollos de auga, A praia dos afogados), Pedro Feijoo (Os fillos do mar).
- Ficción científica: predomina na literatura xuvenil, con obras como Soños eléctricos de Ramón Caride ou A sombra cazadora de Suso de Toro.
- Narrativa erótica: nos anos 90 popularízase con libros como Contos eróticos. Desde 2001, convócase o premio “Narrativas quentes” de literatura erótica.
Narrativa canónica
Engloba obras que buscan manter a tradición literaria galega, aínda que con innovacións formais. Inclúe:
- Novela histórica (Agosto do 36 de Xosé Fernández Ferreiro, O lapis do carpinteiro de Manuel Rivas).
- Novela intimista (Trece badaladas de Suso de Toro).
- Novela feminista (As malas mulleres de Marilar Aleixandre).
- Novela realista e urbana (Os comedores de patacas de Manuel Rivas).
- Novela experimental (O triángulo inscrito na circunferencia de Víctor Freixanes).
Literatura infantil e xuvenil
Gañou un gran prestixio internacional, con autores dedicados case exclusivamente a este campo:
- Agustín Fernández Paz: Cartas de inverno, O único que queda é o amor.
- Fina Casalderrey: Prohibido casar, papá!, Mutacións xenéticas.
- Ledicia Costas: Recinto gris, Unha estrela no vento.
- A Editorial Kalandraka especialízase en libros infantís.
Os autores máis relevantes
A narrativa galega contemporánea caracterízase pola convivencia de escritores de diferentes xeracións. Clasifícanse en cinco grupos principais:
Autores de longa traxectoria
- Xosé Luís Méndez Ferrín: unha das figuras máis influentes, con obras como Arraianos e No ventre do silencio.
- Carlos Casares: destacou polo seu estilo sinxelo e uso do humor e a ironía. Obras: Xoguetes pra un tempo prohibido, Ilustrísima, Os mortos daquel verán.
Primeira promoción (anos 30-40)
Autores que comezaron a publicar nos anos 70:
- Xosé Fernández Ferreiro: Agosto do 36.
- Xavier Alcalá: A nosa cinza e novelas ambientadas en Sudamérica (Latitude austral).
- Alfredo Conde: Xa vai o griffón no vento, Romasanta. Memorias incertas do home lobo.
Segunda promoción (anos 40-50)
Autores que emerxeron nos anos 80:
- Víctor Freixanes: O triángulo inscrito na circunferencia.
- Suso de Toro: combinou obras experimentais (Polaroid) con novelas máis convencionais (Trece badaladas).
- Manuel Rivas: autor moi recoñecido, con títulos como O lapis do carpinteiro, Os libros arden mal.
- Marilar Aleixandre: narrativa feminista (As malas mulleres).
Terceira promoción (anos 50-60)
Autores que publicaron nos anos 90:
- Xosé Carlos Caneiro: Ébora, Ámote.
- Antón Riveiro Coello: As rulas de Bakunin, O deserto de Laura.
- Xabier Quiroga: autor dunha triloxía ambientada na Ribeira Sacra (O cabo do mundo, Izan o da saca, O baile dos estorniños).
Autores do século XXI
A literatura galega do século XXI caracterízase polo impacto das redes sociais e a aparición de moitas mulleres narradoras:
- Francisco Castro: destaca pola súa novela negra e crítica social (In vino veritas).
- Pedro Feijoo, Diego Ameixeiras: especializados no xénero detectivesco.
- Narradoras destacadas: Teresa Moure, Begoña Caamaño, Berta Dávila, Rosa Aneiros, María Reymóndez, Ledicia Costas, Arancha Portabales, Andrea Maceiras, Antía Yáñez, Eli Ríos.
Conclusión
A narrativa galega actual está plenamente normalizada en canto á súa produción, pero segue tendo problemas de recepción. O número de lectores en galego non crece ao mesmo ritmo que a produción literaria. A crise económica afectou ao número de libros publicados e á súa difusión, xa que falta apoio institucional. A pesar diso, a literatura galega goza de recoñecemento fóra das nosas fronteiras e continúa evolucionando grazas á súa diversidade de estilos, xéneros e temáticas.