Propostes Didàctiques: Guia per a l'Aprenentatge Actiu Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,52 KB

Què és una proposta didàctica?

Una proposta d’aprenentatge i d’avaluació és una eina didàctica fonamental que planifica una sèrie d’activitats dissenyades perquè els infants aprenguin a través de l'experiència, la manipulació i la reflexió. S'estructura en diferents parts que guien el procés educatiu, des del punt de partida, passant per l'aprenentatge actiu, fins a la consolidació i avaluació del que s'ha après.

Estructura d’una proposta i exemples pràctics

1. Compartim el que aprendrem

Descripció: En aquesta fase, es desperta la curiositat dels infants. Es parteix dels seus coneixements previs i es plantegen activitats de descoberta, joc, manipulació i exploració lliure.

Objectiu: Explorar els coneixements previs dels infants i motivar-los a descobrir nous aprenentatges.

Exemples:

  • Exploració sensorial de l’entorn: Els infants toquen diferents materials i descriuen les textures. Objectiu relacionat: Reconèixer i verbalitzar sensacions tàctils.

  • Joc dels animals: L’educador fa sons d’animals i observa si els infants els imiten. Objectiu relacionat: Identificar sons d’animals i desenvolupar l’atenció auditiva.

2. Aprenem

Descripció: Aquesta part inclou les activitats que fan possible l’aprenentatge significatiu. Els infants connecten els nous coneixements amb els que ja tenien, a través del joc, la manipulació i l’experimentació guiada.

Objectiu: Aprendre de manera activa, fent-se conscients del que estan aprenent mentre juguen i experimenten.

Exemples:

  • Relacionar animals amb textures: Associar teles amb el tacte d’animals. Objectiu: Ordenar i classificar elements segons el tacte.

  • Imitació d’animals amb sons ambientals: Objectiu: Potenciar l’autonomia, la curiositat i la memòria auditiva.

  • Relacionar grups d’animals en caixes: Objectiu: Desenvolupar habilitats de classificació i categorització.

  • Diferenciar capses oloroses: Objectiu: Identificar i expressar sensacions olfactives.

3. Apliquem el que hem après

Descripció: En aquest moment, els infants posen en pràctica els coneixements adquirits. És també una oportunitat d’avaluació natural i significativa, ja que mostra què han après, com ho poden aplicar i per a què els pot servir.

Objectiu: Consolidar aprenentatges i fomentar la reflexió sobre la seva utilitat.

Exemples:

  • Mapa sensorial de l’entorn: Crear un mural amb textures. Objectiu: Consolidar el reconeixement tàctil i la relació amb l’entorn.

  • Quin animal soc?: Imitar animals i endevinar-los. Objectiu: Reforçar el reconeixement d’animals i associació amb textures i sons.

  • Colors i sorpreses: Descriure un objecte només amb el tacte i comprovar si ho han encertat visualment. Objectiu: Relacionar la vista amb el tacte i desenvolupar l’expressió oral.

  • El joc dels aromes: Relacionar olors amb records o preferències. Objectiu: Estimular l’olfacte i fomentar l’expressió emocional.

Entradas relacionadas: