La Proposta Pedagògica de Centre (PPC): Elaboració i Implementació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,48 KB

UF3-NF2: La Proposta Pedagògica de Centre (PPC)

La Proposta Pedagògica de Centre (PPC) és un document clau dins del Projecte Educatiu de Centre (PEC) que concreta com es desplega el currículum, adaptant-lo a les característiques específiques del centre i del seu context. L'autonomia pedagògica dels centres, establerta per la legislació, implica que cada centre ha de treballar el currículum tenint en compte la seva realitat, amb els seus condicionants i necessitats.

Si el currículum és el primer nivell de concreció pedagògica, la PPC i la programació d'aula en són el segon. La PPC recull com es concreta (tria) i com es desplega (amplia) el currículum, especialment els objectius i els continguts. Aquest procés es coneix com a adaptació curricular.

La PPC ha de ser coherent internament i amb la resta del PEC.

Elaboració de la Proposta Pedagògica

Elements que integren la PPC:

  • Selecció i seqüenciació de capacitats i continguts (sabers).
  • Principis metodològics.
  • Organització de recursos (espais, temps, materials).
  • Criteris sobre l'alumnat (creació de grups, relacions entre grups...).
  • Atenció a la diversitat.
  • Col·laboració centre-família.
  • Criteris d'avaluació.

Fases d'elaboració (a l'educació infantil):

  1. Adaptació dels objectius.
  2. Seqüenciació i organització dels continguts.
  3. Definició dels principis metodològics.
  4. Organització dels recursos.
  5. Atenció a la diversitat.
  6. Coordinació família-escola.
  7. Avaluació.

Persones que l'elaboren: La participació en la creació de la PPC depèn de la dimensió i estructura del centre. Tothom ha d'assumir la feina feta, independentment del grau de participació. La PPC és un document viu.

Redacció dels Objectius

Després de l'anàlisi de la realitat, el centre ha de realitzar dues operacions per a cada objectiu curricular:

  • Restar: Triar els elements més necessaris de cada objectiu.
  • Sumar: Ampliar els elements escollits amb els matisos més rellevants.

Organització i Seqüenciació dels Continguts

Els continguts del currículum d'educació infantil, anomenats sabers bàsics, s'adapten al centre i a l'alumnat segons les seves necessitats. L'adaptació pot implicar:

  1. Prioritzar uns continguts.
  2. Agrupar-ne de diferents.
  3. Dividir un contingut.
  4. Afegir continguts.
  5. Reorganitzar-los.

Principis Metodològics de la PPC

  1. Aprenentatges significatius (Ausubel):
    • Partir d'una pregunta o buit de coneixement de l'infant.
    • Oferir un aprenentatge útil i adaptable al seu dia a dia.
    • Relacionar la nova informació amb coneixements previs.
  2. Perspectiva globalitzadora (holística i integral): Considerar la visió global i integral que l'infant té del món.
  3. El joc com a metodologia: Utilitzar el joc com a eina fonamental per a l'aprenentatge i el desenvolupament integral, promovent un component lúdic en les activitats.
  4. Esfera emocional: Fomentar un vincle entre adult i infant, considerant l'aspecte emocional en tot moment (intrapersonal, interpersonal, intragrupal i intergrupal).

Organització dels Recursos de la PPC

  • Organització dels espais: Respectar la normativa, amb flexibilitat en educació infantil. Considerar la distribució de les aules, l'organització de l'espai dins de l'aula, els espais comuns i els espais per a activitats transversals.
  • Organització del temps: Combinar activitat, rutina/hàbit i descans. Tenir en compte les festes i tradicions. Utilitzar documents com horaris, cronogrames i calendaris.
  • Organització dels materials: Classificar els materials segons la seva perdurabilitat (fungible, no fungible, tecnològic). Establir normes d'ús i vetllar per la seva optimització.

Atenció a la Diversitat a la PPC

L'atenció a la diversitat implica observar, escoltar i actuar de manera proactiva, amb una filosofia preventiva i compensatòria.

  1. Atenció a les necessitats individuals: Promoure o modificar elements en alumnes que segueixen la norma evolutiva.
  2. Atenció a infants amb NESE (Necessitats Educatives Específiques): Intervenció específica amb professionals especialitzats (educadors, pedagogs, psicòlegs, logopedes, psicomotricistes, vetlladors/especialistes).

Interculturalitat: Considerar la necessitat d'aprendre una nova llengua i altres elements culturals.

Avaluació a la PPC

L'avaluació és un procés imprescindible en educació (preparació, realització, avaluació). Cal consensuar els criteris avaluatius.

1. Què avaluar:

  • Avaluació del procés educatiu.
  • Avaluació de la PPC.

2. Com avaluar: Mètode d'avaluació (instruments i tècniques). La principal tècnica és l'observació directa i sistemàtica, complementada amb entrevistes amb la família, valoració de tasques, etc.

3. Quan avaluar:

  • Avaluació inicial: Moment en què es troba l'infant al setembre (grau d'aprenentatge, context sociofamiliar, etc.).
  • Avaluació formativa o de procés: Durant el procés educatiu, amb èmfasi en els aprenentatges (habilitats).
  • Avaluació sumativa o final: Determina l'avenç de l'infant, especialment en matèria d'objectius.

UF3-NF3: El Context de la Programació

Programació i Currículum

La programació recull totes les activitats educatives del curs escolar. És un document obligatori, competència de l'educador/a. Parteix del PEC (i de la PPC) i del currículum.

Programació i PEC

La programació ha de ser coherent amb el PEC (i la PPC) i el currículum. Dona coherència al PEC i n'és una concreció. Permet avaluar el PEC.

Característiques de la Programació en Educació Infantil

La programació ha de ser oberta i flexible, ni molt específica ni incompleta.

Disseny de la Programació

Una unitat de programació és una successió d'activitats agrupades en blocs, unitats didàctiques o unitats de programació, referides a un tema en particular (per exemple, la castanyada). Aquests temes han de ser propers a la realitat dels infants.

Estructura de la Programació

La programació és un document escrit, normalment d'un any de durada, amb els següents apartats:

  1. Títol: Nom de l'escola bressol, curs, edat i grup.
  2. Objectius: Concreció dels objectius de la PPC, distingint-los segons els eixos del currículum.

L'avaluació de la programació es realitza en tres moments: en acabar cada trimestre.

La Programació d'Aula

El currículum actual es basa en les teories constructivistes de l'aprenentatge.

Constructivisme: Model d'aprenentatge basat en la construcció del coneixement mitjançant l'experimentació.

Característiques del constructivisme:

  1. Aspectes propers a l'entorn de l'infant.
  2. Aprenentatge com a resultat del significat global (holístic).
  3. Importància dels coneixements previs.
  4. Aprenentatge significatiu.

Teories constructivistes:

  • Teoria genètica de l'aprenentatge de Piaget: Coneixement com a procés que implica coneixements previs i nous. Processos d'assimilació i acomodació.
  • Teoria sociocultural de Vigotsky: Aprenentatge mitjançant la interacció social. ZDR (zona de desenvolupament real), ZDP (zona de desenvolupament proper) i ZDP (zona de desenvolupament potencial).
  • Teoria de l'aprenentatge significatiu d'Ausubel i Novak: Activar els coneixements previs per a un aprenentatge significatiu.

El Tractament de la Diversitat

Fitxa Base d'Activitat: Fitxa general que descriu l'activitat sense estar vinculada a un grup específic.

Fitxa No Base d'Activitat: Fitxa específica per a un grup, basada en el currículum i la PPC.

Entradas relacionadas: