Proposta d'Aprenentatge: Estructura i Parts Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,04 KB

Què és una proposta d’aprenentatge?

Una proposta d’aprenentatge és una situació, activitat o sessió que es realitza per apropar els infants al repte plantejat. És una eina que ens serveix no només per avaluar el progrés dels infants, sinó que també per anar polint els mètodes d’aprenentatge que s’utilitzaran.

Estructura i contingut de la proposta

S’organitza en 3 blocs:

1. Compartim el que aprenem: En aquesta part es planteja el repte als infants, el qual servirà com a element motivador i permetrà el compliment dels objectius plantejats al llarg de les propostes. S’introdueix la temàtica de forma vivencial i es detecten els coneixements previs dels infants. Aquesta fase ajuda a crear motivació i marcar el punt de partida per al treball posterior.

Objectius

  • Detectar els coneixements previs i l’expressió espontània de les emocions.
  • Crear un vincle afectiu amb el tema a través del joc i la manipulació.
  • Afavorir la participació activa i l’observació.

Exemple: Preguntes per detectar coneixements

  • Com estàs avui?
  • Què fas quan estàs content/a?
  • Com poses la cara quan estàs enfadat/da?
  • T’agrada que et facin una abraçada?

2. Aprenem: Mentre els infants realitzen les activitats d’aprenentatge, els fem conscients del procés. Connectem allò que ja saben amb el que aprenen i el que aprendran. En aquesta part és útil apuntar el que es fa, de manera que els infants relacionin el nou coneixement. Així, prenen consciència del procés i experimenten amb diferents llenguatges expressius.

Objectius

  • Identificar i posar nom a les emocions bàsiques.
  • Expressar les emocions mitjançant diferents llenguatges (plàstic, corporal, oral...).
  • Afavorir l’expressió emocional pròpia i respectuosa envers els altres.

Exemple: Registre d’hipòtesis i recerca

  • Com podem saber si un amic està trist o content? (observem la seva cara, si plora, si riu, si vol jugar...)

3. Apliquem el que hem après: En aquest últim bloc, es fa una relació del que se sabia prèviament amb allò que s’ha après durant les activitats. Es fa una síntesi de tot el conjunt i es connecta amb els aprenentatges anteriors i posteriors (importància a allò que hem après i com ho hem après).

Objectius

  • Consolidar els aprenentatges relacionats amb la identificació i expressió d’emocions.
  • Aplicar els coneixements en contextos significatius i compartits.
  • Potenciar l’autonomia emocional i la convivència respectuosa.

Exemple: Consolidació i posada en comú

  • Explicar com se senten amb l’ajuda de fotografies, titelles o dibuixos.
  • Fer un mural col·lectiu amb colors, formes o petjades que representin diferents emocions.
  • Crear “el racó de les emocions” amb materials que els ajudin a identificar i expressar com se senten.

Entradas relacionadas: