Propietats dels Minerals: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,2 KB

Propietats dels Minerals

Propietats Escalars

  • Hàbit: Aparença o forma externa: acicular, prismàtic, columnar, capil·lar, globular...
  • Densitat: Relació entre la massa i el volum. Habitualment, entre 2,5 i 4,5 g/cm3, però pot oscil·lar entre 1 i 20. Distingim minerals molt lleugers (< 2), lleugers (2 – 3) i pesants (> 3).
  • Punt de fusió: Temperatura a la qual un mineral passa de l’estat sòlid al líquid.

Propietats Vectorials

Propietats Mecàniques

  • Duresa: Resistència a ser ratllat. Escala de Mohs (d’1 a 10).
  • Tenacitat: Resistència a ser trencat o deformat. Hi ha sis categories:
    • Fràgil: Es trenca fàcilment.
    • Mal·leable: Es lamina.
    • Sèctil: Es trenca en encenalls.
    • Dúctil: S’estira com un fil.
    • Plàstic: Es doblega de forma irreversible.
    • Elàstic: Es doblega de forma reversible.
  • Fractura: Aspecte que té un mineral en trencar-se. Pot ser fibrosa, estellosa, terrosa o concoïdal.
  • Exfoliació: Es trenca en superfícies planes o làmines. Passa quan la cohesió dins la xarxa cristal·lina no és igual en totes direccions.

Propietats Òptiques

  • Color: La característica més visible, però no la més fiable. Alguns minerals presenten diferents colors. Millor el ratlla de color: el color obtingut en ratllar el mineral.
  • Brillantor: Depèn de la incidència de la llum. Pot ser metàl·lic, vitri, nacrat, ceri, sedós, adamantí... Si no té brillantor, és mat.
  • Birefringència: Desdoblament de la llum en travessar el mineral, ho són la majoria de minerals, excepte els amorfs.

Propietats Magnètiques i Elèctriques

  • Magnetisme: Alguns minerals són atrets pels imants (per exemple, el ferro) i altres són repel·lits.
  • Conductivitat elèctrica: Condueixen l'electricitat. La majoria de metalls són conductors.

Entradas relacionadas: