Propietats dels gasos i les lleis fonamentals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,65 KB

1.1. Els gasos i la pressió atmosfèrica

Propietats dels gasos

  • Són fluids.
  • Adopten la forma del recipient on són, ja que ocupen tot l'espai disponible.
  • Són fàcilment compressibles quan se'ls aplica pressió.
  • Si s'escalfen, es dilaten molt.

La quantitat d'un gas es determina de forma indirecta mesurant:

  • El volum del recipient on està.
  • La temperatura a la qual es troba.
  • La pressió que exerceix.

Aquestes magnituds es mesuren amb les següents unitats:

  • VOLUM: es mesura amb el recipient. Unitat del SI: m3.
  • TEMPERATURA: es mesura amb el termòmetre. Unitat del SI: K (Kelvin), tot i que normalment utilitzem l'escala Celsius (ºC), s'ha de fer el canvi: T(K) = T(ºC) + 273.
  • PRESSIÓ: es mesura amb el manòmetre. Unitat del SI: Pa (pascals); també s'utilitzen l'atmosfera (atm) i el mm Hg.

Per fer el canvi d'unitats en la pressió atmosfèrica utilitzem:

1 atm = 760 mm Hg = 101.325 Pa

Les lleis dels gasos

En el cas dels gasos, la pressió, el volum i la temperatura estan relacionats mitjançant les lleis dels gasos, que són tres:

Llei de Boyle-Mariotte

Al llarg del segle XVII, Robert Boyle a Anglaterra i Edme Mariotte a França van estudiar la relació entre la pressió i el volum d'un gas quan la temperatura es manté constant (procés isotèrmic). Van arribar a la conclusió que són magnituds inversament proporcionals; és a dir, a temperatura constant, si augmenta la pressió, disminueix el volum, o a l'inrevés. Matemàticament s'expressa així:

P · V = k (constant) P1 · V1 = P2 · V2

Llei de Gay-Lussac

Al segle XIX, Joseph Louis Gay-Lussac va estudiar la variació o els canvis de la pressió i la temperatura quan el volum es manté constant (procés isòcor). Va arribar a la conclusió que eren magnituds directament proporcionals:

P/T = k P1/T1 = P2/T2

Llei de Charles

Al segle XIX es van experimentar les variacions del volum i la temperatura quan la pressió es manté constant. Es van estudiar les variacions que experimentava el volum d'un gas quan canvia la temperatura i es va arribar a la conclusió que són magnituds directament proporcionals:

V/T = k V1/T1 = V2/T2

Entradas relacionadas: