Projecte Lingüístic de Centre (PLC): Disseny i Implementació per a l'Educació Multilingüe

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB

Projecte Lingüístic de Centre (PLC): Concepte i Finalitat

El Projecte Lingüístic de Centre (PLC) és el document que recull les decisions que pren el centre educatiu per a l'articulació de l'ensenyament de les llengües presents en el currículum i sobre com potenciar-ne l'ús, tant al centre com a les aules.

  • Aquestes decisions s'adeqüen a la realitat sociolingüística del centre i a les necessitats de l'alumnat.
  • En el segle XXI, aquestes realitats sociolingüístiques, com a resultat d'intensos processos de migració i globalització en la comunicació, han canviat, així com també les necessitats de l'alumnat i, per tant, la finalitat del PLC.

Per tant, el PLC ha de ser integrador i coherent. S'ha de concretar en accions i ha de considerar els aprenents com a usuaris socials que han de dur a terme tasques amb una finalitat. És per això que el PLC ha de construir un marc d'aprenentatge en el qual les activitats siguin significatives i, finalment, ha de ser un disseny que permeti adaptar-se a una realitat tan canviant.

Aspectes Clau per al Disseny del PLC

Per tal d'adequar-nos a una realitat de centre, cal tenir en compte els següents aspectes:

a) Definició de les llengües del centre

Per incloure totes les llengües, cal decidir quina serà la llengua vehicular del centre i aquella que cohesionarà tota la comunitat educativa. També cal acordar quines seran les llengües visibles durant el treball d'activitats plurilingües.

b) Aprenentatge integrat de llengües

Les pràctiques en un entorn multilingüe han de permetre l'exteriorització del repertori de recursos que tenen els infants en diferents llengües, que serveixi com a bastida per a la construcció d'una nova llengua. Els recursos que s'utilitzen en les diferents llengües són una riquesa que es va abandonant progressivament.

c) Acompanyament de les llengües

  • L'ensenyament de les llengües en totes les àrees (segle XX) → Language across the curriculum (LAC).
  • Es tracta d'una descompartimentació de les matèries per desenvolupar la competència plurilingüe → l'aprenent ha de ser capaç de comunicar-se en diferents situacions comunicatives en les quals participa.
  • Model de la didàctica integrada de les llengües: Cada bloc de continguts es pot treballar en una llengua diferent o un mateix bloc mitjançant diverses llengües.

d) Estructuració de l'aprenentatge i participació social

  • És important que el docent encarregat d'impartir l'assignatura de Llengua Estrangera tingui un bon domini, però sobretot que hagi desenvolupat la competència interactiva a l'aula per garantir la qualitat dels aprenentatges.
  • El PLC també ha de reconèixer el rol de l'aprenent i superar la concepció que és un inexpert que abans de comunicar-se ha d'aprendre les normes.
    • L'aprenent es converteix en un parlant bilingüe emergent.
    • Utilitzar la llengua amb una finalitat comunicativa.

Àmbits Clau del Projecte Lingüístic i Comunicatiu de Centre

El PLC i l'Espai Comunicatiu del Centre

  • Parlar d'espai comunicatiu suposa que el centre entengui com un espai obert també l'entorn, les institucions socials, les famílies, etc. Ha de ser permeable a les dimensions plurilingües de la societat i a tots els espais que es creen al centre, a l'entorn i al món. A més, l'ús de la tecnologia permet obrir les portes de les aules i els centres a l'exterior.
  • Finalment, cal considerar una de les finalitats de l'ensenyament, que és la inclusió. Incorporar alumnes amb diferents maneres d'aprendre, acollir tot l'alumnat, significa canviar la metodologia de l'ensenyament o les estructures de l'aula que fan possible la comunicació entre iguals i el professorat.
  • Per tant, tot això també implica reestructurar els espais de l'escola i l'organització de manera que afavoreixi la comunicació i la inclusió.

Entradas relacionadas: